تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر در پی وقوع زلزله ریزش کرد

تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر در پی وقوع زلزله ریزش کرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر گفت: «بر اثر وقوع زلزله پنج ریشتری شب گذشته در استان بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر ریزش کرده است.»

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، سلیمان بشیری، ۱۹ تیر ۱۴۰۰ با اشاره به خسارت زلزله ۵ ریشتری شب گذشته در استان اظهار کرد: «بلافاصله پس از بروز زلزله اقدامات لازم برای بررسی میزان خسارت احتمالی در بناهای تاریخی پیرانشهر آغاز شد.»

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر افزود: «در نتیجه مشخص شد متاسفانه بر اثر این زلزله بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد ریزش کرده است.»

او ادامه داد: «خوشبختانه در سایر آثار تاریخی این شهرستان خسارتی گزارش نشده است.»

روز گذشته ۱۸ تیر زلزله پنج ریشتری محور کانونی نقده به وقوع پیوست که این زلزله در شهرستان‌های اشنویه و پیرانشهر نیز احساس شد که خوشبختانه در نقده و اشنویه خسارتی به بناهای تاریخی وارد نشده است.

تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر

شهرستان «پیرانشهر» در استان آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از شهرستان‌های بسیار قدیمی با پیشینه تاریخی غنی است.

مرکز این شهرستان، شهر پیرانشهر است. این شهرستان از شمال به شهرستان اشنویه، از شمال شرق به شهرستان نقده، از شرق به شهرستان مهاباد، از جنوب به شهرستان سردشت و از غرب به اقلیم کردستان منتهی می‌شود.

در حوزه شهرستان پیرانشهر تعداد ۱۱۳ تپه تاریخی توسط کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و به ثبت رسیده است که این امر حاکی از تاریخی بودن منطقه و شکل‌گیری و وجود تمدن‌های نیرومند ودرخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی است.

در این میان تپه‌هایی وجود دارند که با داشتن جاذبه‌های خاص تاریخی بسیار مورد بازدید علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم واقع می‌گردند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 قلعه شین آوا (هزاره اول ق.م)

قلعه موت آوا (۲۵۰۰ ق.م)

قلعه شای (۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ ق.م)

قلعه جلدیان (۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ ق.م)

قلعه پسوه (پیش از تاریخ)

کتیبه برده مافوره (روستای لیک بن)

داشان قلعه (۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ ق.م)

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234894 ساعت خبر : 6:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234894
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات