در سریال زخم کاری زیاد سیگار می‌کشند

در سریال زخم کاری زیاد سیگار می‌کشند

به گزارش گلونی مجموعه نمایش خانگی زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان با اقتباس از نمایشنامه مکبث شکسپیر و رمان بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی‌زاد، انتخاب و هدایت خوب بازیگران، دکوپاژ (تقطیع، برش فنی) چینش نما‌ها اثری قابل قبول بوده و مخاطب تا هفته بعد به انتظار می‌نشیند.

آیا کشیدن سیگار در یک فیلم یا سریال کار درستی است؟

جدای از جنس اثر و گونه آن (نمایش، فیلم و سریال)، هر داستان، شخصیت‌های متعلق خود را داشته که در رقم خوردن و پیشبرد رویدادها نقش دارند.

اگر این گفته درست باشد که آدم‌های یک فیلم نمونه‌ای از اقشار جامعه‌اند، پس نمی‌توان قشر سیگاری را مجزا دانست و ایشان را نادیده گرفت. در جامعه افراد مختلفی از جمله سیگاری‌ها نیز وجود دارند.

البته که نگارنده، اینجا تصمیم ندارد تمایز میان تیپ و شخصیت را مطرح کند و منظور کلیت جامعه است.

نویسنده و کارگردان می‌تواند بر اساس نیاز و کاربرد آن، کاراکترهایش را سیگاری نشان می‌دهد.

اینکه نویسنده، سپس کارگردان، معارفه شخصیت داستانش را با سیگار به خوب و بد تقسیم کند رویکردی است که معمولا در آثار به ویژه تلویزیونی مشاهده می‌شود.

این نوع تقسیم‌بندی در انتخاب نام و لباس بازیگر نیز دیده شده است؛ برای نمونه استفاده از نام بزرگان دین، همچنین چادر برای شخصیت خوب داستان و بر عکس.

درباره استفاده از سیگار، با در نظر گرفتن نوع داستان و کاراکتر، نویسنده با وفادار بودن به جامعه واقعی پیرامون، استعمال آن را نشان می‌دهد.

در سریال زخم کاری، در هر سکانس، مالک، سیگار آتش زده و می‌کشد؛ در کنار همسر و فرزندان در خانه، در ماشین، محل کار، هنگام معامله و معاشرت با دوستان.

این رویکرد، تا اندازه زیادی شامل سایر آدم‌های داستان مانند ناصر نیز می‌شود. می‌توان گفت که تقریبا همه سیگار می‌کشند.

چه ضرورتی دارد که مالک و برخی دیگر، حتی یک سکانس بدون استعمال دخانیات نداشته باشند.

اگر نیاز نویسنده به نشان دادن تزلزل کاراکتر است، با همان میزان اندک، این موضوع را به مخاطب منتقل می‌کند.

اگر صاحبین اثر هدف‌شان این است که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، نظام خانواده را مختل کرده‌ و آدم‌ها پریشان شده‌اند و تصمیمات نادرست می‌گیرند، باز هم میزان نشان دادن این حجم از استعمال سیگار و گاه تریاک و نوشیدن الکل، غیر طبیعی و به سود هدف اصلی نیست.

به باور نگارنده حتی اگر اثری درباره خوردن اسفناج هم باشد، لازم و درست است که به اندازه و مفید از آن استفاده شود و نه تا جایی که دل بیننده را زده و ایشان را دور کند.

سریال زخم کاری را از فیلیمو تماشا کنید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234080 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات