دکتر تورج دریایی و آثارش را بشناسیم

دکتر تورج دریایی و آثارش را بشناسیم

به گزارش گلونی دکتر تورج دریایی در سال ۱۳۴۶ در تهران دیده به جهان گشود.

ایشان از نوادگان ناخدا ابراهیم دریایی، ناخدای کشتی پرسپولیس است که در بوشهر فعالیت داشت، کشتی پرسپولیس نخستین ناو جنگی نوین بود که دولت ایران در زمان ناصرالدین‌شاه وارد خلیج پارس کرد.

دکتر دریایی دوران تحصیل دبستان و دبیرستان را در ایران و یونان پشت سر گذاشتند.

در سال ۱۹۹۹ در لس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کردند، دکتر دریایی پژوهشگر و تاریخ‌نگار در حوزه مطالعات ایرانی به ویژه دوره ساسانی است.

در حال حاضر، استاد تاریخ، مطالعات و فرهنگ ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین است، همچنین او رئیس مرکز ایرانشناسی ساموئل مارتین جردن در این دانشگاه و به علاوه رئیس مطالعات نشریه نامه ایران باستان است.

ایشان بیشتر در باب تاریخ ساسانیان به پژوهش می‌پردازند و زندگی علمی خود را به نوعی وقف تاریخ ساسانی کرده‌اند و بر این باورند که تاریخ ساسانی در ایران به فراموشی سپرده شده است.

دکتر تورج دریایی

این فراموشی در خارج از ایران هم کاملا از یاد رفته است، به این علت باید منجی این دوره از تاریخ ایران باشند.

کتاب ایران ساسانی از دکتر تورج دریایی در سال ۲۰۱۰ توسط انجمن بریتانیایی مطالعات خاورمیانه به عنوان یکی از سه برنده جایزه انجمن دوستی بریتانیایی – کویتی در حوزه پژوهش‌های خاورمیانه معرفی کرد، این کتاب شاهکار در روزگاری که مطالعات اروپایی و نوین امروز دوران باستان را با تحریفات زیادی همسو کرده است.

این کتاب ارزشمند همچون سدی در برابر تحریفات قرار گرفته است و وزنه‌ای سنگین برای شناخت دقیق ایران باستان است.

 ایشان در کتاب تاریخ ایران ساسانی به بخش‌هایی از تاریخ باستان پرداخته است که معمولا مورد غفلت قرار گرفته است.

ریچارد نلسون فرای درباره این کتاب می‌نویسد: «کتاب ایران ساسانی تورج دریایی با به کار بستن انبوهی از اسناد و منابع، از همگی کتب پیشین مربوط به این موضوع مفصل‌تر است. این کتاب، شاهکار پژوهشی است و در خصوص ایران زمان ساسانیان و تمامی جنبه‌های آن از تاریخ سیاسی تا مذهب و از جامعه تا اقتصاد حرف آخر را می‌زند.»

علاوه بر تاریخ دوران ساسانی، تورج دریایی در حوزه پژوهش در زبان و ادبیات فارسی میانه، دین زرتشت و سکه‌شناسی ایرانی نیز فعال است و ویراستار کتابی درباره احمد تفضلی زبان‌شناس ایرانی نوشته محمود امیدسالار است.

ایرانشهر کلمه کلیدی دکتر دریایی است و به عنوان یک مفهوم فرهنگی از سال ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی به مدت هزار سال قدمت داشته است که باید درباره‌اش مطالعه کنیم.

از کتاب‌های دکتر تورج دریایی که به فارسی چاپ شده‌اند می‌توان به شاهنشاهی ساسانی، شهرستان‌های ایرانشهر و غروب یک امپراطوری اشاره کرد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235609 ساعت خبر : 10:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات