عباس قانع استاد تصنع در گزارش فوتبال

عباس قانع استاد تصنع در گزارش فوتبال

به گزارش گلونی احسان رحیم‌زاده، روزنامه‌نگار، در صفحه شخصی خود نوشت:

عباس قانع استاد تصنع در گزارش فوتبال

این یادداشت رو با این امید نوشتم که عباس قانع گزارشگر بازی فینال امشب نباشه. (منتشر شده در خبرگزاری ایرنا)

مهم‌ترین انتقادی که از عباس قانع می‌شود این است که او به صورت تصنعی می‌خواهد حسی حماسی به گزارش‌هایش تزریق کند.

فردوسی‌پور وقتی جمله معروف «چه می‌کنه» را می‌گفت، خودش هم از میزان هنرنمایی یک بازیکن تعجب می‌کرد.

ولی عباس قانع در لحظاتی فریاد می‌زند که واقعا نیازی به فریاد نیست. او بعد از گل دوم تیم انگلستان که از روی ضربه پنالتی و بعد از دفع ناقص توپ به ثمر رسید گفت: «تا ابد درگیر داستانش می‌شی».

واقعا هیچ گلی در فوتبال آن‌قدر مهم نیست که کسی بخواهد تا ابد درگیر داستانش شود! آن هم گلی که در فرایند یک پنالتی به ثمر رسیده است. در همین صحنه وقتی «هری کین» پشت توپ می‌ایستد آقای گزارشگر چندین بار اسم او را تکرار می‌کند و پشت سر هم می‌گوید: «کین، کین، کین…».

تاکید چند باره بر روی اسم یک بازیکن برای مخاطبی که دارد او را در قاب تصویر می‌بیند، واقعا هیچ ضرورتی ندارد.

قانع بعد از گل شدن توپ از اصطلاح «بووووووووووم» استفاده می‌کند. کلمه‌ای که بیشتر برای کارتون «فوتبالیست‌ها» مناسبت است تا یک مسابقه رسمی فوتبال. او سراغ اصطلاحاتی می‌رود که در خدمت توصیف فضای بازی نیستند.

اصطلاحاتی اغراق‌آمیز که به جای افزایش هیجان مسابقه، اعصاب مخاطب را خط‌خطی می‌کنند. مخاطب وقتی عباراتی مثل «واویلا» و «سرگیجه گرفتم خدا» را می‌شنود، شک می‌کند که آیا نظاره‌گر یک بازی فوتبال است یا یک جنگ تمام عیار بین دو گروه؟

او در جای دیگری از مصاحبه‌اش بدون نام بردن از «عادل فردوسی‌پور» گفته: مخاطبان امروز از عبارات تکراری «توی دروازه»، «چه می‌کنه این…» و مانند این‌ها دل‌زده شده‌اند و می‌خواهند با کلید واژه‌های مختلف جدیدی در گزارشگری فوتبال آشنا شوند.

مشخص نیست که آقای قانع بر اساس کدام نظرسنجی متوجه شده که مردم از این عبارات دلزده شده‌اند. با بررسی مطالب شبکه‌های اجتماعی (به عنوان یک جامعه نمونه در دسترس) می‌توان دریافت که اتفاقا مخاطبان از کلیدواژه‌های جدید هم چندان دل خوشی ندارند.

شبکه سه در غیاب عادل فردوسی‌پور تلاش کرد نسل جدیدی از گزارشگران را به کار گیرد و جامه‌ای نو بر تن برنامه‌های ورزشی‌اش کند.

این تلاش تا به امروز نتیجه‌ای نداشته و همچنان خلا یک گزارشگر باهوش و نکته‌سنج که بتواند هیجان بازی را به درستی به مخاطب منتقل کند، احساس می‌شود.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235045 ساعت خبر : 4:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235045
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات