فتح قلعه باستیل و سقوط حکومت استبدادی فرانسه

فتح قلعه باستیل و سقوط حکومت استبدادی فرانسه

به گزارش گلونی می‌گویند در دوران انقلاب هیچ امری نیرومندتر از سقوط مظاهر نیست.

در سال‌هایی که کشور فرانسه در آستانه انقلاب بود و خاندان بوربون ظلم و فساد را به اعلی درجه خود رسانده بود، مردم معترض فرانسه دست به تخریب نمادی زدند که حمله به آن توانست پایه‌های قدرت لویی شانزدهم را متزلزل کرده و راه انقلابیون را به سوی انقلاب کبیر فرانسه هموارتر سازد.

قلعه باستیل در پاریس سمبلی از قدرت و استبداد خاندان شاهی فرانسه بود که در قرن چهاردهم به منظور بهره‌وری نظامی احداث شده بود. اما در آن سال‌ها زندان مجرمان سیاسی بود. این قلعه قرون وسطایی یادآور قوانین خونریز، فاسد و خشن خاندان بوربون و مظهر قدرت آن‌ها بود.

در ۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ مردم معترض فرانسه به سوی قلعه باستیل رفتند، چراکه شنیده بودند در قلعه انباری از باروت و اسلحه وجود دارد و مردم برای مبارزه با استبداد به آن اسلحه‌ها نیاز داشتند.

فرمانده دژ در وهله اول تسلیم مردم نشد و سعی داشت از قلعه دفاع کند اما در نهایت دژ سقوط کرد و فرمانده هم دستگیر و کشته شد.

تصرف باستیل به دست مردم ۱۴ ژوئیه را به روز ملی فرانسه تبدیل کرد و به قول اریک هابسبام بر سقوط استبداد صحه گذاشت. هر ساله این روز به عنوان روزی که سرآغاز آزادی بود در فرانسه به عنوان روز ملی جشن گرفته می‌شود.

بعد از فتح و تخریب قلعه در ۱۴ اون ۱۷۸۹ فئودالیسم در فرانسه لغو شد و در ۲۶ اوت همان سال اعلامیه حقوق بشر نیز تصویب شد.

در پاریس امروز میدان باستیل جای زندان باستیل گذشته‌ها را گرفته است و امروزه تنها بنایی که در میدان وجود دارد و یادآور آزادی و تلاش انقلابیون است یک ستون ۵۱ متری است که ستون جولای نام دارد.

این مکان حتی در حال حاضر هم محل برگزاری اجتماعات، اعتراضات و راهپیمایی‌های مردم فرانسه است.

درباره انقلاب کبیر فرانسه بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235591 ساعت خبر : 2:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235591
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات