مسیر آبشار سنگان آسان و سخت است

مسیر آبشار سنگان آسان و سخت است

به گزارش گلونی طبیعت‌گردی و کوهنوردی یکی از تفریحات جذاب به‌ویژه در بهار و تابستان است.

معمولا مردم هر شهر برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی به اطراف شهر خود می‌روند و چند ساعتی را در دامان طبیعت سر می‌کنند.

آنها دوست دارند هربار یک مسیر جدید و مکان شگفت‌آور را امتحان کنند. برای همین در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و با استفاده از راهنمایی‌های موجود در اینترنت سفر یک روزه یا چند ساعته خود را آغاز می‌کنند.

اینترنت مملو از اطلاعات است اما نباید فراموش کنیم که اطلاعات اینترنت کافی نیست.

فراموش نکنید ۵۰۰ متر بعد از آغاز مسیر چیزی به نام آنتن موبایل و اینترنت وجود ندارد. پس هرگز تنها در این مسیر گام برندارید.

همچنین در تابستان فقط یک چشمه در مسیر هست و بهتر است دست‌‌کم ۲ لیتر آب همراه داشته باشید.

مسیر آبشار سنگان کجاست؟

مسیر روی گوگل مپ

آغاز سفر از روستای سنگان
آغاز سفر از روستای سنگان

آبشار سنگان در نزدیکی روستای سنگان واقع شده است. برای دسترسی به آبشار سنگان باید از شهران به سمت امام‌زاده هاشم و سولقان حرکت کنیم.

پس از سولقان به روستای سنگان می‌رسیم که باید خودروی خود را در این روستا پارک کنیم و حدود ۴ کیلومتر تا آبشار پیاده‌روی کنیم.

۴ کیلومتر پیاده‌روی روی کاغذ خیلی کوتاه و ساده به نظر می‌رسد؛ اما در سنگان به این سادگی‌ها هم نیست.

۲ کیلومتر اول راه ساده است و با شیبی ملایم در کوچه باغ‌های گیلاس و آلبالو طی می‌شود اما ۲ کیلومتر بعدی راه دشوار می‌شود و با شیبی تقریبا ۳۵ درجه (در برخی نقاط تا ۴۵ درجه) ادامه پیدا می‌کند.

آغاز مسیر سخت و یک کیلومتر پایانی و دشوار
آغاز مسیر سخت و یک کیلومتر پایانی و دشوار

خانواده‌های بسیاری در اواسط راه از ادامه مسیر بازمی‌مانند یا با هزار مشکل و سختی خود را به آبشار می‌رسانند اما این پایان ماجرا نیست.

این افراد معمولا تا یک هفته بعد از کوهپیمایی در مسیر آبشار سنگان، باید با بدن درد نسبتا شدیدی دست و پنجه نرم کنند. این به شرط آن است که آنها در این مسیر پر پیچ‌و‌خم دچار آسیب دیدگی خاصی نشوند.

مسیر پیاده‌روی آبشار سنگان اما بسیار زیباست. پوشش گیاهی بسیار متنوع از درختان میوه‌ای مانند آلبالو و گیلاس و گردو و سیب گرفته تا درختانی مانند آلبالوی وحشی، تبریزی، داغداغان و چنار  و…

این مسیر در ابتدای بهار با شکوفه‌های زیبایش بسیار دیدنی است و در ادامه بهار و تابستان با وجود گل‌های بسیاری مانند بابونه و نسترن و شمعدانی وحشی و ختمی و… هوش از سر هر طبیعت‌گردی می‌برد.

پاییز در سنگان با وجود تنوع پوشش گیاهی آن، یک تابلوی نقاشی رنگارنگ فوق‌العاده زیبا را به تصویر می‌کشد و در زمستان درختان مدفون در برف و آبشار یخ‌زده آن صحنه‌ای رویایی را خلق می‌کند.

آبشار سنگان، بلندترین آبشار استان تهران و جزو چند آبشار مرتفع کشور است.

سنگان به عنوان اولین اثر طبیعی استان تهران در شهریور ۹۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد که در طول سال گردشگران زیادی از جمله داخلی و خارجی جذب می‌کند و یکی از مسیرهای مورد علاقه کوه‌نوردان و تیم‌های طبیعت‌گردی و گروه‌ها، تورها و خانواده‌های علاقه‌مند به طبیعت است.

آبشار سنگان در انتهای روستای سنگان، در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار قرار گرفته است.

نحوه رسیدن به این آبشار، تهران، میدان کوهسار، جاده سولقان، حدود ۵۰۰ متر بعد از سولقان، دست چپ خروجی سنگان، در مسیر از کنار سنگان پایین، سنگان باغدره عبور و به سنگان بالا می‌رسید در جنب امامزاده قاسم (از نوادگان امام چهارم) مسیر پیاده‌روی شروع می‌شود.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235088 ساعت خبر : 11:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235088
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات