معیشت مردم در کشور باید بر اساس ظرفیت واقعی باشد

معیشت مردم در کشور باید بر اساس ظرفیت واقعی باشد

به گزارش گلونی بهمن ابراهیمی تهیه‌ کننده و مستندساز، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«راهزنان تفنگدار امان ندادند تا کادرم را دقیق تنظیم کنم، آمدند و زدند و بردند و این عکس حدود هفتصد هشتصد میلیون خرج برداشت.

مگر یک مستندساز چه دارد جز خودرویی و دوربینی و چند لنز…؟

بارها در خوزستان مستند ساخته‌ام و از خوزی‌ها محبت‌ها و مهمان نوازی‌هایِ بسیار دیده‌ام و این برخورد را فقط به حساب آن دو شرور می‌نویسم و لاغیر.

چند سالی‌ است که موضوع خشکسالی و کم آبی در حوزه آب‌ریز کرخه را به صورت میدانی برای تهیه مستندهایی بررسی کرده‌ام.

در گذشته اشتباهات ویران‌گری صورت گرفته که ناگزیر از پرداخت تاوان آن هستیم و با خشونت و هرج‌ومرج هم وضع فقط بدتر می‌شود.

بی‌توجهی به مرتع داری و آب‌خوان داری و آبخیز داری در لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام و همچنین جابه‌جایی فاجعه‌بار محلِ سدهای کرخه و گتوند و توسعه کشت نیشکر و توسعه صنایع آب‌بر، همگی از این دست ندانم‌کاری‌ها هستند که شاید زمانی برای‌شان سوت و کف زده‌ایم و مجریان‌شان را پدر ملت و امیرکبیر زمان و سردارسازندگی خوانده‌ایم، اما اینک زمان رویارویی با کاشته‌هاست هرچند تلخ باشند.

گویا ما شرایط خود را خوب درک نکرده یا نمی‌خواهیم درک کنیم، ایران کشور خشکی‌ است و امسال میزان بارش‌ها در حوزه‌های آبریز کرخه و دز به کمتر از یک سوم تقلیل یافته.

در چنین شرایطی در دشت عباس و خوزستان با وجود گرمای بالای پنجاه درجه و تبخیر شدید، حدود دویست و پنجاه هزار هکتار شالی کاشته شده، این میزان شالی دست‌کم بین هشت تا ده میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد، هورالعظیم هم برای زنده ماندن چشم به راه یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب آب است.

معیشت و شغل مردم مهم است اما باید مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی باشد، وقتی آب نداریم نباید اساس معیشت ما شالیکاری باشد، تمام آب موجود در سد کرخه اینک به چهار میلیارد هم نمی‌رسد.

حتی اگر خود ما لب به آب نزنیم و برق هم تولید نکنیم باز شش میلیارد متر مکعب آب کم داریم.

این در شرایطی‌ است که بخش عمده‌ای از این آب‌ها از حوزه‌های آب‌خیز لرستان تامین می‌شوند که وضعیت کشاورزان آن‌جا نیز فلاکت بار است و از تبعیضِ آبی به شدت رنجور و معترضند.

بی‌شک حتی اگر ذخیره سدهای ما دوبرابر میزان فعلی هم باشد، باز آبرسانی به این میزان شالی و پر آب نگه‌داشتن هورالعظیم و تولید برق مقدور نیست.

بی‌تردید تامین آب روستاهایی که دچار بحرانند اولویت اول است اما رهاسازی آب سدها با توجه به ماه‌های خشک و گرم آینده باید بسیار حساب شده باشد.

راهکارمنطقی تشریحِ شفافِ وضعیت و هم‌فکری و چاره اندیشی دولت و جوامع بومیست ولاغیر.»

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236809 ساعت خبر : 5:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236809
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات