ملکه ویکتوریا و تغییرات اقتصادی بریتانیا

ملکه ویکتوریا و تغییرات اقتصادی بریتانیا

به گزارش گلونی عصر ویکتوریایی در تاریخ انگلستان بسیار مشهور است. این دوره از سال ۱۸۳۷ و با حکومت ویکتوریای ۱۸ ساله آغاز می‌شود و در ۱۹۰۱ با مرگ او پایان می‌یابد.

ویکتوریا دختر شاهزاده ادوارد آگستوس و نوه جرج سوم بود که در آغاز احتمال به سلطنت رسیدنش نمی‌رفت. اما مرگ پدر و پدربزرگش و همچنین فرزند نداشتن سایر عموهایش باعث شد او ولیعهد و جانشین ویلیام چهارم عمویش شود.

ویکتوریا تحت سرپرستی مادرش پرنسس ویکتوریا بزرگ شد و تربیت یافت و مادر او تا سال‌ها به عنوان نائب‌السلطنه موظف به رسیدگی به ویکتوریا بود اما در سال‌های پایانی عمر ویلیام چهارم این مقام از او گرفته شد و شخص شاه، ویلیام چهارم، بر ویکتوریا نظارت داشت.

با درگذشت ویلیام چهارم ویکتوریا در ۱۸ سالگی برتخت نشست اما سایه مادرش همچنان بر سر او سنگینی می‌کرد و نیاز بود تا قدرت این سایه و محدوده اعمال نظرهایش کنترل شود و ملکه جدید انگلستان توانایی‌ها و اقتدار خود را به درباریان و امپراتوری ثابت کند.

با اینکه در دوران سلطنت ملکه حکومت مشروطه در بریتانیا جاری بود، اما ویکتوریا علاقه وافری به دخالت در امور سیاست داشت و سعی می‌کرد بر تصمیم‌های دولت و وزرا تاثیر بگذارد.

دوران او عصر گسترش انقلاب صنعتی و تغییرات اقتصادی و فناوری است. همچنین در این دوره مستعمرات بریتانیا به اوج خود رسید و آفتاب در امپراتوری بریتانیای کبیر هیچ‌گاه غروب نمی‌کرد.

او اولین حاکمی است که در کاخ باکینگهام اقامت کرد و آخرین امپراتور از خاندان هانوور است چراکه بعد از او پسرش، ادوارد هفتم از خاندان ساکسکوبورگگوثا جانشین شد.

این خاندان در بحبوحه جنگ جهانی اول و آلمانی ستیزی و از آنجایی که ریشه آلمانی داشت در زمان سلطنت جرج پنجم نام خود را به ویندزور تغییر داد و همچنان خاندان حاکم بر انگلستان از خاندان ویندزور هستند.

ملکه ویکتوریا به مادربزرگ اروپا معروف است چرا که فرزندان او و پرنس آلبرت هرکدام با خاندان‌های سلطنتی و بزرگ سرتاسر اروپا ازدواج کردند و خاندان‌های سلطنتی اروپایی هرکدام به نحوی با ملکه خویشاوند‌اند.

درباره ملکه الیزابت و تاجگذاری او بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234738 ساعت خبر : 12:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234738
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات