نشست زمین در محدوده برخی از آبخوان‌های استان گلستان

آغاز مطالعات دلایل نشست زمین در استان

نشست زمین در محدوده برخی از آبخوان‌های استان گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دیدار با دادستان مرکز استان به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: «امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های استان و کشور را به لحاظ کاهش منابع آبی پشت سر می‌گذاریم و یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که در سال جاری مطرح شده است نشست زمین در محدوده برخی آبخوان‌های استان است که یکی از عوامل اصلی آن می‌تواند استحصال بیش از حد آب از آبخوان‌ها باشد».

نشست زمین در محدوده برخی از آبخوان‌های استان گلستان

به گزارش گلونی به نقل از شبکه خبری آب ایران، سید محسن حسینی در دیدار با دادستان عمومی و انقلاب استان گلستان  اظهار کرد: «امسال سال بسیار خشکی است و یکی از مشکلات استان، کشت غرقابی برنج با استفاده از آب زیرزمینی است که البته این کشت به صورت غرقابی طبق مصوبه شورای سازگاری با کم آبی استان ممنوع شده و لازم است خشکه‌کاری برنج توسعه یابد».

وی افزود: «طبق پیش‌بینی ما امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان شامل کشت برنج و…که توسط آب زیرزمینی آبیاری می‌شوند به دلیل کم آبی خشک می‌شوند.

همچنین طبق برخی پیش‌بینی‌ها اکثر چاه‌های نیمه‌عمیق استان در نیمه تابستان به دلیل کم آبی خشک می‌شوند».

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: «به مدیران امور منابع آب شهرستان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که در صورت تخلفات شامل اضافه برداشت از چاه‌های آب برخورد نمایند و به دادگاه معرفی شوند».

افزایش ۱۰۰ لیتر بر ثانیه تا نیمه تابستان به آب شرب گرگان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: «۷ هزار حلقه چاه عمیق در استان وجود دارد که ۷۰۰ چاه شرب استان نیز لابه‌لای این چاه‌ها قرار دارد و در تابستان سطح چاه‌های آب شرب نیز به دلیل روشن شدن چاه‌های کشاورزی کاهش می‌یابد».

وی بیان کرد: «حفر ۵ حلقه چاه جدید از قبل آغاز شده که تا اواسط مرداد به بهره‌برداری می‌رسد، استفاده اضطراری از چاه‌هایی که برخی ادارات دارند و اتصال آنها به آب شرب شهر و استفاده اضطراری از برخی چاه‌های کشاورزی که در مسیر خط انتقال آب شرب قرار دارند از جمله راهکارهای اضطراری برای تامین بخشی از آب شرب گرگان در فصل تابستان است».

دادستان عمومی و انقلاب استان گلستان نیز در این جلسه، گفت: «موضوع آب موضوع حیاتی و همیشه مهم است و به ویژه در سال جاری که با خشکسالی رو به رو هستیم مدیریت منابع آب به ویژه در بخش شرب بسیار مهم است».

تسریع در تامین طرح‌های منابع آب شرب

 سید رضا سید حسینی افزود: «ضروری است اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی وضعیت منابع آب در سال جاری و عدم کشت غرقابی برنج برای مردم بیش از پیش انجام شود و طرح‌هایی که در تامین آب شرب وجود دارد تسریع شود تا بتوانیم از شرایط خشکسالی سال جاری عبور نماییم».

وی با بیان اینکه در مصوبه عدم کشت غرقابی برنج با آب زیرزمینی دادستانی هم با متخلفان برخورد می‌کند و در هر بخش که نیاز باشد ورود لازم را دارد، گفت: «ولی نیاز است برای تامین معیشت مردم جهاد کشاورزی استان هم کشت‌های جایگزین به جای کشت برنج را احصا نماید تا مردم در معیشت خود دچار مشکل نشوند».

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233689 ساعت خبر : 2:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233689
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات