نشست پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی با حضور اصحاب رسانه
نشست پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی با حضور اصحاب رسانه
به گزارش گلونی نشست پرسش و پاسخ سریال «زیرخاکی» عصر امروز چهارشنبه ۲ تیر با حضور جلیل سامان نویسنده و کارگردان، رضا نصیری نیا تهیه کننده و اهالی رسانه در موسسه ریحان فیلم برگزار شد.
یک ماه برای تصمیم گیری درباره ساخت فصل سوم «زیرخاکی» زمان خواسته ایم
به گزارش روابط عمومی سریال، در ابتدای نشست نصیری نیا در پاسخ به اینکه آیا فصل سوم سریال هم ساخته خواهد شدتوضیح داد: «خبر ساخت فصل سه را دوستان به صورت غیررسمی عنوان کرده بودند.
دیروز یک جلسه طولانی با آقای اکبرشاهی مدیرگروه فیلم و سریال سیمافیلم داشتیم که در آن به صورت رسمی به ما پیشنهاد شدکه فصل سوم «زیرخاکی» برای ماه رمضان سال آینده تولید شود.
ما برای پاسخ فرصت خواستیم تا موضوع را بررسی کنیم و ببینیم سریال به ماه مبارک رمضان می رسد یا خیر. هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم و بنا است تا پایان تیرماه به جمع بندی برسیم.
سامان نیز در پاسخ به سوال مشابهی گفت: «حرفهای من و آقای نصیری نیا با هم فرق ندارد. با هم شرایط را بررسی میکنیم. درست است که ما به مخاطبان تعهد اخلاقی داریم ولی تعهدی به سازمان نداریم و برای ساخت فصل سوم از قبل چیدمانی نشده بود. ادامه سریال به شرایط بستگی دارد. چیزی که برای من به عنوان نویسنده مهمتر است، این است که قصه گریبان مرا بگیرد و نیاز درونی حس کنم که قصهای وجود دارد که باید آن را بگویم.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: صداوسیما نخواست «نفس» ادامه پیدا کند
در ادامه نصیری نیا در خصوص فصل دوم سریال «نفس» گفت: «سازمان صداوسیما در آن مقطع نخواست نفس ادامه پیدا کند. ما حتی طرح فصل دوم را هم به سازمان ارائه دادیم اما شرایط آن زمان در سازمان فراهم نشد.»
در شرایط فشار اقتصادی و مشکلات کرونایی، تلاش کردیم حال مردم را بهتر کنیم
سامان نیز درباره تجربه ساخت اثر در ژانر کمدی بیان کرد: «مردم از هر جهت تحت فشار هستند و زندگی آنها درگیر فضایی تراژدیک است؛ وقتی علاوه بر تحریمها، فشار اقتصادی و اداره غلط مملکت که به مردم فشار میآورد، کرونا هم آنها را تحت فشار گذاشته است.
در چنین شرایطی ما تلاش کردیم در ۶۵۰ دقیقه حالشان را بهتر کنیم. همچنین بازخوردهایی که از سریال «نفس» گرفتم این بود که مردم دیگر ریتم کندی که باید برای آن تعمق و تحمل بیشتری کنند ندارند و بنابراین به سمتی رفتیم که کار ریتم بهتری داشته باشد. من هم خواستم خودم را در عرصه کمدی محک بزنم.
این کارگردان درباره اینکه آیا خواسته شخصیت منافقان را احمق نشان دهد، تصریح کرد: «شخصیت پردازی آنها به لحنی که در کار انتخاب کردم و ایجاد موقعیتهای کمیک برمی گشت.
من در سه کار قبلی ام به صورت جدی به موضوع منافقان پرداخته بودم و حالا میخواستم از زاویه دیگری به آنها بپردازم.
بین افراد آنها هم شخصیت پخمه بود هم غیر پخمه. همین که در مقطعی ۲۰۰ نفر در جنگل جمع شوند و بخواهند تهران را بگیرند، فی نفسه احمق هستند و نیازی به تلاش من نیست!»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: قرار نیست فریبرز انقلابی یا آر پی جی به دست شود
وی درباره اینکه آیا فریبرز در قصه متحول خواهد شد، افزود: «اگر او متحول شود، یعنی اینکه از گنج خواهی و تمایلش برای یک شبه پولدار شدن دست بردارد وگرنه اینگونه نیست که ناگهان او را در حالی ببینیم که آر پی جی دستش میگیرد یا انقلابی میشود. اصلا شخصیت او اینگونه طراحی نشده است.»
سامان در زمینه تکه کلام های فریبرز باغ بیشه ادامه داد: «وقتی درگیر ضبط بودیم میگرفتیم، تصاویر را کنار هم نمیدیدیم، اما بعد که کار تدوین شد، مثلا بعد از قسمت ۷ و ۸ متوجه شدیم کلمهای زیاد گفته شده و آن را حذف و دوبله کردیم.
یا از یک صحنه برداشتهای مختلفی با بازیها و میمیکهای گوناگون داشتیم و وقتی متوجه تکرار حرکتی شدیم سعی کردیم مشکل را در تدوین برطرف کنیم. البته واقعیت این است که این موضوع سلیقهای است و راضی کردن همزمان همه مخاطبان مشکل است. امیدوارم اگر ادامهای در کار باشد تلاش کنیم قاطبه مخاطبان را راضی کنیم.»
حرف سیاسی زدن در زمان حال خیلی سخت است اما در گذشته نه
کارگردان «زیرخاکی» درباره بستر تاریخی سریالهایش اظهار کرد: «وقتی می خواهیم حرف سیاسی بزنیم پرداختن به آن در زمان حال خیلی سخت است، چون مسئولان هستند و ممکن است موضع بگیرند.
اما وقتی به ۴۰ سال قبل برمی گردیم ممکن است خود مسئولان هم به آن زمان انتقاداتی داشته باشند.
بنابراین بخشی از دلیل قصه گویی در دهههای قبل به سانسور برمیگردد و در حالی که پرداختن به مسائل شدنی و راحت است، گفتن واقعیتهای زمان حال غیرممکن به نظر میرسد.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: مردم در سالهای ۵۷ تا ۶۰ از نظر گذشت و ایثار در بهترین موقعیتها بودند
وی اضافه کرد: «از سوی دیگر موقعیتهای جذاب و دراماتیکی در دهه شصت وجود دارد که من نمونه آنها را زیاد در زمان حال پیدا نمیکنم که امکان پرداخت به آنها وجود داشته باشد و رسانه تمایلی برای این کار داشته باشیم.
از طرفی برایم مهم است وقتی به تاریخ میپردازم، حرفی برای امروز داشته باشم، وگرنه چرا به تاریخ بپردازد؟
مهمترین چیزی که در گفتگو با آقای نصیری نیا به آن رسیدیم این بود که ما در سالهای ۵۷ تا ۶۰ بهترین آدمها را داشتیم و مردم ما از نظر آرمانخواهی و گذشت و ایثار در بهترین موقعیتها بودند.
خواستیم مردم دلتنگ گذشته حود شوند
سامان تاکید کرد: «درست است حالا دلار بالا رفته اما تو مجبور نیستی قیمت خانهات را برای مستاجر بالا ببری. یا فروشنده لازم نیست برای فروش محصولات قدیمیاش قیمت دلار را بگیرد. این مسائل را به وفور در فصل دوم داشتیم.
آدمهایی که خانههایشان را در اختیار دیگران میگذاشتند، عروسیهای ساده میگرفتند و… خواستیم این بحثها را یادآوری کنیم و از نظر فرهنگی و اجتماعی این یادآوری لازم بود و مردم که خانوادگی سریال را میبینند دلتنگ میشدند که ما هم همسایه یا مستاجری داریم و اگر بتوانیم یک دهم درصد تغییری در رفتار مردم با هم ایجاد کنیم خوشحالیم.»
هر زمانی حجازی فر بتواند به «زیرخاکی» برگردد استقبال میکنیم
نصیری نیا نیز در ادامه در خصوص اینکه آیا هادی حجازی فر به سریال برمیگردد، توضیح داد: «یکی از مسائلی که ساخت فصل سه را نیازمند بررسی میکند همین موضوع است. ما وقتی کار جدیدی را شروع می کنیم قدرت انتخابمان بالاست ولی درباره فصل سوم یک کار همه راکوردی هستند.
درباره حجازی فر هم همین گونه است و به واسطه تعهداتی که او در سریال شهید باکری دارد باید صحبت کنیم و هر زمانی هادی عزیز شرایط حضور داشته باشد ما استقبال میکنیم.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: از اول قرار نبود زیرخاکی فصل دو داشته باشد
وی با بیان اینکه ابتدا و انتهای فیلمنامه فصل ۲ همین چیزی بود که پخش شد، یادآوری کرد: «روز اول قرار نبود «زیرخاکی» فصل ۱و ۲ داشته باشد ولی چون ما به خاطر محدودیتهای کرونایی نتوانستیم به خارج از کشور برویم، داستان نیمه تمام ماند. حتی صحنههایی گرفته بودیم که چون حلقه وصلی نداشت، استفاده نشد»
به خاطر حضور حجازی فر در سریال باکری ناچار شدم فیلمنامه را عوض کنم
سامان نیز سخنان او را این چنین تکمیل کرد: «نقطه پایان ما در فصل دو همین بود و مثلا لوکیشن خریداری شده یا قرارداد طولانی مدت با بازیگر که تعهدش به ما را ادامه دار کند، نداشتیم.
وگرنه مثلا لباسها به جای کرایه کردن خریداری و دوخته می شد. یا خانهای که در این فصل دیدید اصلا ممکن است تا ساخت فصل بعدی کوبیده و از نو ساخته شود!
درباره هادی حجازی فر هم بنا بود او در فصل ۲ سریال حضور داشته باشد اما زمان ساخت سریال باکری تغییر کرد و من مجبور شدم در زمان پیش تولید، فیلمنامه فصل دو را عوض کنم.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: قرار بود در فصل دوم فریبرز در خانه فرهاد زندگی کند
تهیه کننده «زیرخاکی» نیز در خصوص قصه اولیه سریال که کرونا آن را تغییر داد، گفت: «قرار بود در فصل دوم فریبرز در خانه فرهاد زندگی کند و ما خانه مدنظرمان را پیدا و اکسسوار مورد نیاز را خریداری کردیم و به جای خانه مروت پور قرار بود قصه در خانه فرهاد ادامه پیدا کند.»
همچنین سامان ادامه داد: «گرچه مجبور شدم در دو ماه پیش تولید، فیلمنامه را تغییر بدهم اما در نهایت بد نشد که با خانواده جدیدی آشنا شویم. این موضوع به یک چالش برایم تبدیل شد و تصمیم گرفتم از نبود این کاراکتر استفاده کنم تا هم شرایط کمیک شود هم حضور فرهاد معمایی شود.»
به ترسیدن از آزار منافقان فکر نکردهام
وی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به اینکه نمیترسید درباره منافقان فیلم میسازید، تصریح کرد: «من یک بار زمانی که پیش تولید سریال متوقف مانده «چمران» اتفاق میافتاد، تنهایی به فرانسه رفته بودم که یکدفعه به خودم آمدم و گفتم اینجا همان جایی هست که مسعود رجوی است! اما تا به حال به این موضوع فکر نکردهام.»
این کارگردان با بیان اینکه البته بازیگران زیادی هستند که حضور در چنین آثاری را نمیپذیرند، درباره اینکه آیا با محبوبتر شدن پژمان جمشیدی آیا نحوه تعامل با او تغییری کرده، گفت: «شهرت، ثروت و قدرت که کاراکتر کشور هم در فیلمنامه از آنها نام برد، روی آدمها تاثیر زیادی میگذارد که امیدوارم روی پژمان تاثیر نگذارد.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: سامان در زمینه طراحی صحنه دهه شصت اجتهاد دارد
نصیری نیا هم با بیان اینکه همان گونه که حقوق کارمندها هم با سال قبل فرق میکند، برآوردهای مالی با سری اول متفاوت بود، درباره تصویر درست سریال از دهه شصت اظهار کرد: «این موضوع به توانایی کارگردان برمیگردد. آقای سامان در زمینه طراحی صحنه دهه شصت اجتهاد دارد و ما در این دو فصل طراح صحنه نداشتیم و آقای سامان زحمت این بخش را کشیدند.
در خصوص طراحی لباس هم خانم قوام یک ماه بودند و بعد خود اقای سامان کار را ادامه دادند. بخش هنری قضیه را مستقیما آقای سامان راهبری میکنند و تیم درجه یک و دوست داشتنی صحنه که داریم بیشتر درگیر اجرا هستند تا طراحی.»
وی در خصوص تاثیر کرونا بر کار تصریح کرد: «ما هر روز دلهره داشتیم که فردا چه اتفاقی میافتد و کار ادامه پیدا میکند یا خیر؟ لطف خدا شامل حال ما شد و من خدارا شکر میکنم و سپاسگزارم.
این حس را بدون تعارف میگویم که خدا همواره کنار ما بود، بعضی وقتها میپرسیدم چطور این کار درست شد؟ اما خواست خدا بود.
از ابتدا تا انتها دلهره داشتیم و در مقطعی هم دو نفر از بازیگرانمان درگیر کرونا شدند اما مجموع تعطیلیمان ۲ تا دو روز بود. اما به هر حال این دلهره هست و نمیشود کاریاش کرد.»
پژمان جمشیدی از زمان بازی در سریال ما قراردادهای بعدی اش را بسته بود
این تهیه کننده اذعان کرد: «یکی از درگیریها برای ساخت فصل سه همین موضوع است. اینکه شما فشار آنتن و گرفتاری قراردادها را داشته باشی، درباره خود پژمان، به جهت درجه یک بودنش خواهان زیادی دارد و قراردادهای بعد از سریال ما را هم بسته بود و این باعث دلهرهمان میشد که اگر کار بیشتر طول کشید پروژههای بعدی اش چه می شود؟
ما بیشتر از این نمیتوانستیم کار را ادامه بدهیم چون بازیگران قرارداد داشتند. بعضی از پروژهها دستشان برای قرارداد بستن با بازیگران بازتر است و طولانی مدتتر قرارداد میبندند ولی ما این امکان را نداشتیم. یک روز حال خانم صامتی خیلی بد بود و در کرج دو سه ساعت زیر سرم بود اما برگشت و سکانس بعدی را گرفتیم چون مجبور بودیم»
در ادامه سامان در پاسخ به اینکه با توجه به همزمانی پخش سریال با انتخابات ریاست جمهوری، مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی، یورو و مسابقات تیم ملی والبیال، آیا از زمان پخش راضی بودید، تصریح کرد: «دوست داشتم سریال زمان بهتری پخش شود اما این استدلال که حال مردم خوب نیست و بیایید زودتر کار را پخش کنیم، قبول کردم و این زمان پخش را پذیرفتم.»
اگر بخواهیم برای پخش سریالی همزمان با این همه رویداد برنامه ریزی کنیم تا ۵۰ سال دیگر نمیشود!
نصیری نیا اضافه کرد: «دیروز با مدیر گروه فیلم و سریال سیما فیلم که صحبت میکردم گفتم اگر بخواهیم برنامه ریزی و چینش داشته باشیم که یک سریال همزمان با این همه رویداد پخش شود، تا ۵۰ سال دیگر این اتفاق نمیافتد! انتخابات، مقدماتی، یورو، لیگ و… یک کشتی هم اگر بود تکمیل میشد! البته لطف خدا شامل حالمان شد و سریال دیده شد.»
دوست ندارم مردم برای دیدن کارم پول بدهند
سامان نیز درباره اینکه آیا قصد ورود به نمایش خانگی را ندارد، گفت: «دوست ندارم مردم برای دیدن کارم پول بدهند. دوست دارم مردم راحت کارهایم را از تلویزیون ببینند مگر اینکه شرایطی پیش بیاید که نتوانیم کار کنیم.
مثلا حرفهایی داشته باشیم که نشود در تلویزیون آنها را زد. اما فعلا همچنان برای کسانی که در شهرها و روستاها هستند و برای تربیت فرزندانشان نمیخواهند تسلیم شوند و سراغ ماهواره بروند، باید در تلویزیون سریال بسازم.»
وی تاکید کرد: «عوامل در شبکه نمایش خانگی دستمزد بهتری میگیرند و از لحاظ حجاب، ممیزی و مسائل مالی دستمان بازتر است اما در تلویزیون باید تمام محدودیتها را بپذیرند و پول زیاد هم که نمیتوانیم به آنها بدهیم.
تنها دلیلی که میتوانیم عوامل و بازیگران خوب بیاوریم پدیدهای به نام رضا نصیری نیا است! اگر لازم باشد ۴۰ تا ماشین را در کار بگذاریم که هر کدام قیمتهای بالایی دارند تا کنار هم حرکت کنند، اغلب تهیه کنندهها خودشان را راحت میکنند و میگویند کار را جلوی پرده سبز بگیرید و با جلوههای ویژه بقیه عناصر را اضافه کنید.»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: نصیری نیا سریال را با قرض تمام کرد
این کارگردان تصریح کرد: «علاوه بر توانایی کارگردان، باید خواست تهیه کننده نیز باشد و نصیری نیا در این خصوص درجه یک است.
خیلیها بودجه بهتری هم دارند ولی آن را خرج کار نمیکنند. ایشان نه تنها خرج کار میکنند بلکه از خودشان و اعتبارشان هم میآورند و همین سریال را هم با قرض تمام کردند.»
مردم کل ایران باید خودشان را در تلویزیون ببینند
سامان درباره انتخاب گیتی قاسمی برای ایفای نقش کشور و قرار دادن لهجه برای این کاراکتر توضیح داد: «اگر شما لهجه را انتخاب کرده باشید تا با تمسخر آن مردم را بخندانید، کارتان غلط است اما اگر لهجه را دوست داشته باشید مردم هم آن را دوست خواهند داشت.
از آنجایی که «زیرخاکی» به منطقه خاصی اختصاص ندارد، دنبال این بودم تا جایی که به قصه تحمیل نمیشود از لهجههای خاصی در کار استفاده کنم. چرا که مردم کل ایران باید خودشان را در تلویزیون ببینند.
خوشحالم امثال سریالهای «نون خ» و «پایتخت» خارج از تهران ساخته میشود. ولی هنوز مردمان بسیاری چون اهالی سیستان بلوچستان، ترکمنها و اهل تسنن در این مملکت هستند که رای میدهند، از مرزها حفظ حراست میکنند و در تلویزیون دیده نشدهاند اما این اتفاق باید رخ بدهد.»
کارهایم تا به حال سفارش من به تلویزیون بوده است
وی همچنین هرگونه امکان سفارشی بودن سریال را رد کرده و گفت: «تمام قصه، درخواست ساخت آن و خلقش از سمت من و آقای نصیری نیا بوده است. موضع من مشخص است و هیچوقت تا به حال کار سفارشی نکردهام همیشه هم گفتهام که اتفاقا کارهایم تا به حال سفارش من به تلویزیون بوده است!»
سامان یادآور شد: «باید حسی در من به وجود بیاید تا بتوانم از خانه و زندگی و سلامتی ام بگذرم تا کاری را بسازم که دوستش داشته باشم. وگرنه هیچ پولی نمیتواند ارزش زمان را داشته باشد و زمان ارزشمندترین دارایی است که داریم.
من دغدغه مالی ندارم و بازنشسته صداوسیما هستم و با قدری خرده کاری، با همان رقم میتوانم زندگیام را بچرخانم بنابراین چرا کاری کنم که دوستش ندارم؟»
در پرسش و پاسخ سریال زیرخاکی: ۵۰ درصد عمرم صرف آثاری شد که ساخته نشدند
وی همچنین با بیان اینکه نیمی از عمرش صرف آثاری شده که ساخته نشده و به سرانجام نرسیدهاند، افزود: «سریالی با نام «تیله دزدها» بود که طی دو سال آن را برای گروه کودک نوشتم و نتوانستم آن را بسازم. «تیله دزدها» برای گروه کودک ساخته نشد.
زمان آقای لاریجانی کاری با نام «قیام جنوب» در مرکز فارس ساختم که اثر دیگری به نام «پلیس جنوب» ادامه آن کار درباره مقاومت قشقاییها در مقابل انگلیسیها بود. بخشهایی از این کار را که صحنههای بازسازی اسب و تیر و تفنگ بود فیلمبرداری کردیم اما مرکز فارس بودجه نداشت.
به تهران رفتیم تا بودجه را تهیه کنیم اما وقتی به فارس برگشتم متوجه شدم روی راشهای سریالم گزارش گرفته بودند! چون نوار نداشتند و از نوارهای سریال ما استفاده کرده بودند! نواری که کمترین ارزش را در بین وسایل ساخت فیلم دارد.»
سامان ادامه داد: «تافته جدا بافته» اولین طنز من بود که با یک تغییر مدیریت، به آرشیو رفت. دو سال برای تحقیق و سناریو سریال «چمران» زمان گذاشتم و کار نهایی نشد. الان هم که فکر می کنم می بینم شهید چمران مدعی زیاد دارد. ویژگی او این بود که هرکدام از دوستانش فکر می کردند تنها دوست او هستند.
شاید روزی خارج از تلویزیون بتوانم این سریال را بسازم اما قطعا مشکلات خاص خود را دارد که مهم ترین نکته آن انتخاب بازیگر برای شخصیت چمران است. او الگویی برای تمام نسلهاست و کسی است که تا اخرش رفت و به مقام و اعتباری در یک کشور خارجی رسید که شخصیتی مثل همین فریبرز دنبالش بود اما شهید چمران به همه آنها پشت پا زد و به لبنان رفت.
کارگردان فیلم سینمایی «وقت بودن» درباره سرنوشت این فیلم نمایش داده نشده نیز گفت: «چندین بار پیگیر شدم و به نتیجه نرسیدم. اخیرا مسئولان شبکه چهار پیگیر کار بودند که من درگیر بودم. البته آنقدر از ساخت این فیلم زمان گذشته که اگر الان آن را ببینم شاید دیگر دوستش نداشته باشم. برای همین هم رمان آن را نوشتم که بهتر از فیلم از آب درآمد.»
پایان پیام
خرید از سایتهای معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید
کد خبر : 232325 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ