ژاکوبن ها و تاثیر آنان بر پیروزی انقلاب فرانسه

ژاکوبن ها و تاثیر آنان بر پیروزی انقلاب فرانسه

به گزارش گلونی ژاکوبن‌ها یا یعقوبیان در واژه‌نامه انقلاب کبیر فرانسه به اعضای باشگاه ژاکوبن می‌گفتند.

این گروه نام خود را از روی یعقوب برگزیدند و از این رو به ژاکوبن‌ها معروف شدند. یعقوب در انگلیسی به‌صورت جاکوب و در فرانسوی ژاکوب تلفظ می‌شود.

انجمن طرفداران نظام‌نامه یکی از معروف‌ترین حزب‌هایی بود که به دلیل نفوذ سیاسی، نقش عمده‌ای در توسعه و پیروزی انقلاب فرانسه داشت.

در ابتدا، توسط نمایندگان ضد طرفدار سلطنت دوک‌نشین بریتانی تأسیس شد. حزب با برآورد عضویت تقریبی نیم میلیون یا بیشتر به سرعت رشد کرد و تبدیل به یک جنبش فراگیر جمهوری در سراسر کشور شد.

لفظ ژاکوبن در آن زمان رفته رفته برای نامیدن انقلاب‌خواهان و هواداران تغییرات ریشه‌ای به کار رفت.

نام این گروه در انقلاب کبیر فرانسه با دوران حکمرانی وحشت گره خورده ‌است. ژاکوبن‌ها در طول این درگیری‌ها بیش از ۱۷ هزار مخالف خود را به‌طور رسمی اعدام کردند.

همچنین ۱۰ هزار نفر نیز در درون زندان‌ها بدون داشتن محاکمه دادگاهی اعدام شدند. در زمان افتتاح مجمع قانون‌گذار ژاکوبن‌ها قدرت فوق‌العاده‌ای در کشور داشتند، در سال ۱۷۹۰ به تقلید انجمن ژاکوبن پاریس در ولایات هم انجمن‌هایی دایر شد.

حوزه‌های ولایتی با مرکز خود در پاریس ارتباط یافتند و از او مشورت می‌گرفتند و از اخبار ولایت خود را به مرکز داده و اوامر مرکزی را اطاعت می‌کردند. ژاکوبن ها به این ترتیب نمایندگان و مجریان بسیار در ولایات پیدا کردند که با اشاره مرکز همگی با نظم کامل انجام خدمت می‌کردند.

در واقع حزب ژاکوبن با این تشکیلات منظم، دولتی تشکیل داد متمرکز و دارای روابط مستحکم در صورتی که مملکت فرانسه بر حسب قانون سال ۱۷۹۱ فاقد چنین تمرکز و انتظامی بود ژاکوبن از دولت فرانسه هم تشکیلاتش منظم‌تر بود زیرا که از طرف دولت مرکزی نماینده در ولایات و ایالتی وجود نداشت و این حزب در همه جا دارای وکیل و رابط و وقایع‌نگار بود.

نماد حرب ژاکوبن
نماد حرب ژاکوبن

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234572 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234572
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات