کاترین دوم و قدرت گیری روسیه در عرصه جهانی

کاترین دوم و قدرت گیری روسیه در عرصه جهانی

به گزارش گلونی پتر کبیر، تزار روسیه معتقد بود برای رهایی از عقب‌ماندگی کشور باید روابط آن با اروپا گسترش پیدا کند و خواهان باز شدن پنجره‌ای از روسیه به سوی غرب بود.

سال‌ها بعد از پتر کبیر کاترین، همسر پروسی پتر سوم توانست چنین پنجره‌ای را رو به غرب باز کند.

تزاریس مشهور روسیه با نام اصلی سوفیا همسر پتر سوم، نواده پترکبیر بود. او بعد از گرویدن به مذهب ارتدکس و ازدواج با شاهزاده روسی کاترین نامیده شد. چندی از ازدواج با پتر نگذشته بود که کاترین او را مردی کوته‌فکر یافت که هیچ علاقه‌ای به او ندارد.

در خاطره‌های کاترین آمده است که تنها شکوه کاخ‌های روسیه او را از بازگشت به وطن منصرف ساخته است. کاترین برای نزدیک شدن به درباریون و جلب اعتماد آن‌ها زبان، فرهنگ و ادبیات روسی را آموخت و توانست تا حد زیادی نزد روس‌ها محبوب شود.

به خصوص اینکه شوهر او فردی نالایق بود و عرصه را بر مردم، روحانیون و نظامیون تنگ کرده بود در نتیجه اغلب توجه‌ها به سوی کاترین و توانایی‌های او جلب شد. نارضایتی‌ها از پتر سوم به جایی رسید که درباری‌ها به فکر غزل او افتادند.

در این هنگام کاترین از فرصت استفاده کرد و با کمک سپاهیان و دربار علیه تزار روس کودتا، او را عزل کرد و به عنوان کاترین دوم امپراتریس روسیه در چنین روزی یعنی نهم جولای سال ۱۷۶۲ تاج بر سرگذاشت.

دوران کاترین دوره قدرت‌گیری روسیه در عرصه جهانی است. او قلمرو خود را گسترش داد، نظام اداری و سیستم ارتش را سامان بخشید و به اصلاحات گسترده‌ای در حوزه قضایی، اقتصادی و اجتماعی دست زد.

او سعی داشت روسیه را به اروپای غربی نزدیک کند و در این راه پتر کبیر سرمشق او بود. عصر کاترین‌ در عین حال که از اعصار درخشان روسیه است یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ آن سرزمین نیز هست.

چراکه کاترین علاوه بر سخت‌کوشی و جدیت در کار بسیار خوش‌گذران و ثروت‌طلب بود و در راه رضایت معشوق‌های متعددش حتی خزانه را هم خالی می‌کرد. گسترش فتوحات، هزینه سنگین طرح‌ها و اصلاحات و همچنین ولخرجی‌های کاترین‌ باعث افزایش مالیات اشراف شده بود و این مالیات مستقیما از دهقان‌ها دریافت می‌شد.

وضع مالیات‌های سنگین و سربازگیری‌های اجباری مردم را به شدت تحت فشار قرار داده بود و مجموعه این سختی‌ها دهقانان را بارها به شورش وا داشت و زمینه تحولات گسترده بعدی روسیه را نیز فراهم آورد.

کاترین با ۳۴ سال حکومت در مقام امپراتریس و تزاریس روسیه در سن ۶۷ سالگی مرد و پسرش پل جانشین او شد. بعد از مرگ کاترین اصلاحات رو به افول رفت و تزارهای روس بیشتر در حفظ سنت‌ها می‌کوشیدند تا انجام اصلاحات.

درباره پتر کبیر بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234742 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234742
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات