کتاب تصویر دوریان گری و جوانی و زیبایی ابدی

کتاب تصویر دوریان گری و جوانی و زیبایی ابدی

به گزارش گلونی همیشه و هروقت که بزرگ‌ترها می‌خواستند در حق جوانی دعا بگویند، می‌گفتند «الهی پیر بشوی». این ‌را می‌گویند درحالی‌که خود عمیقاً خواهان بازگشت به همان روزهای جوانی و شادابی‌اند.

شاید بگویید این عزیزان عقل و درایت زمان پیری را برای ما آرزو می‌کنند. درست. اما به‌راستی چه کسی را دیده‌اید که جاهلیت جوانی را به درایت پیری ترجیح ندهد

مطمئنم آن کسی هم که دومی را انتخاب می‌کند، گاه و بی‌گاه جلوی آینه اتاق، ماشین یا حتی انعکاس خود در شیشه مغازه دلش برای صورت بی‌چین و چروک خود و حالت‌های جوانی‌اش تنگ می‌شود و آرزو می‌کند کاش بهایی وجود داشت تا با دادن آن بشود به روزهای رفته، برگشت؛ روزهای قوت و توانایی. روزهایی که صدای قدم‌های مرگ بسیار دور به نظر می‌رسید.

انسان چه کارها که برای به‌دست آوردن کیمیا، جاودانه‌شدن و جوان‌ماندن نکرده است! چه سفرها که برای پیداکردن چشمه آب حیات و سنگ کیمیا و شاخۀ درخت زندگانی نکرده!

این کتاب را به صورت آنلاین مطالعه کنید

اگر آن روزها ادیسه‌وار تمام زمین را برای پیداکردن قطعه سنگی، قطره آبی یا تکه‌ای از یک درخت زیر پا می‌گذاشت، امروز هم از مطب این دکتر به آن دکتر دنبال رژیم و آبرسان و بوتاکس می‌گردد تا بماند؛ جوان بماند.

با توجه به تمام آنچه گفتم فلسفه دعای «الهی پیر بشی» در حق جوان‌ها برایم غیرقابل درک‌ترین دعای ممکن است. غیرقابل درک است نه از آن روی که به جوانی‌ام غره‌ام.

قابل درک نیست؛ چون می‌دانم در پشت این دعای خیرخواهانه یک دنیا حسرت و شک و آرزو وجود دارد و دعاگو به‌احتمال خیلی زیاد حرف خود را باور ندارد.

یکی از همین شخصیت‌هایی که خواهان جاودان ماندن و توامان جوان و زیبا ماندن است، «دوریان گری» ا‌ست. احتمالاً او را اغلب در سریال‌های درجه دو یا سه، با موضوع جادوگری و دنیای عجایب دیده باشید.

مردی زیباروی و کم‌سن، بسیار اهل فرهنگ، شعر و موسیقی که با دیدن پرتره‌ای از چهره‌ خود به زیبایی ظاهر‌اش پی می‌برد، مبهوت می‌شود و آرزو می‌کند که سال‌ها بگذرد، بوران‌ها، برف‌ها، جنگ‌ها و قحطی‌ها بیایند و بروند، اما این زیبایی بی هیچ خللی برجای باقی مانده باشد.

آرزوی او برآورده می‌شود، اما مگر نه اینکه هر آرزویی بهایی دارد؟

اسکار وایلد در کتاب «تصویر دوریان گری» مردی که توصیفش کردیم را، خلق کرده ‌است.

مردی که شاید هرکدام از ما در گوشه‌ای از ذهنمان، مابین ده‌ها و هزاران شخصیت پنهان درونمان مشابهش را داشته باشیم و اگر نه آرزویی چون آرزوی او به دلمان خطور کرده باشد.

عشق به‌صورت و سطح هرچیزی همواره ننگ‌آور است. در این قصه هم باید دید و خواند ننگ، چطور و چگونه گریبان‌گیر دوریان گری خواهد شد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232259 ساعت خبر : 3:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232259
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات