۳ نویسنده ایرانی که آثار آنها ارزش یکبار خواندن را دارد

۳ نویسنده ایرانی که آثار آنها ارزش یکبار خواندن را دارد

اگر بخواهیم آثار ادبی ایران را از گذشته تا کنون بررسی کنیم به این موضوع اطمینان پیدا خواهیم کرد که بسیاری از نویسندگان ایرانی از نظر سبک قلم و اندیشه نو سرآمد هستند و با دوری از تقلید از آثار نویسندگان دیگر همواره خود را در آثار خود پنهان می‌کنند به صورتی که اگر خواننده خوبی باشید می‌توانید آثار نویسندگان مختلف را از یکدیگر تمیز دهید.

جدا از این برترین اساتید ادب فارسی برخی از نویسندگان هم هستند که آثار ارزشمندشان روزگاری از پرفروش‌ترین‌ها بوده و علاقه‌­مندان بسیاری داشته است.

نویسندگان خوبی همواره در میان داستان‌نویسان و شاعران ایرانی وجود دارد که آثارشان نه تنها برای یک بار خواندن که بلکه مناسب چندین بار خواندن و یاد گرفتن موارد بسیاری است.

اما در این میان آثار فاخر زیادی برای خواندن به چشم می‌خورند که شاید شما از آنها غافل بوده‌اید. در این مقاله سعی بر این داریم تا برخی از نویسندگان ایرانی با آثار منحصر به فرد را با شما آشنا کنیم.

۳ نویسنده ایرانی که آثار آنها ارزش یکبار خواندن را دارد

طریق بِسمِل شدن محمود دولت آبادی

این داستان غم تلخی دوران جنگ را به همراه دارد. در گوشه‌ای از این داستان می‌خوانیم:

«تشنه‏‌ای، تو تشنه‏‌ای برادرم. بنوش آب!» نگاه کن، نگاه کن! چه رستخیز روشنی! منم، تویی و دیگران. تویی، منم و دیگران. چه رستخیز روشنی. کلاه‏‏خود و چکمه و یراق. یکی به آفتاب می‌‏دهد سلام، یکی به آب. یکی به آسمان نیاز می‏‌برد، یکی به خاک. یکان‏یکان بروز می‏‌کنند، از پناه خاک، از شگفت‏‌های دره‏ هلاک، از حوالی و حدود تپه‏‌های تاک، تپه‌‏ها و تنگه‌های کهنه و عمیق، پوده و عتیق، از درون خاک، از مغاک‌‏ها، مثل رویش و شکفتن عجیب سنگ‏‌ها و خارها.

محمود دولت آبادی نویسنده معاصر ایرانی با تلخی و خون در دوران جنگ رو به رو بود و تشنگی سربازان را دیده است. وی می‌گوید من دوستانی داشتم که در اوج جوانی می‌آمدند و از کشورشان دفاع می‌کردند و اکنون میراث این جوانان را برخی از آن خود کرده‌اند. و از وضع نابسامان موجود در ایران گله می‌کند.

علی اکبر دهخدا

لغت نامه دهخدا
لغت نامه دهخدا

علی‌اکبر دهخدا یکی از شناس‌‌ترین چهره‌های ادبیات فارسی است. اولین کسی بود که لغت‌نامه دهخدا را تنظیم کرد و با این کار به حفظ پیشینه ادبیات فارسی کمک شایانی کرد.

از آثار دهخدا می‌توان به امثال و حکم در چهار جلد اشاره کرد که در واقع خلاصه‌ای از تمثیل‌های ایرانی و کلمات قصار آن هم به ترتیب الفبا است.

در واقع دهخدا جمع‌آوری آثار مربوط به ادبیات فارسی در حفظ تاریخ ادبیات فارسی کوشش‌های بسیاری کرده است.

اما امثال و حکم از این جهت زیباست که می‌توانید ضرب‌المثل آهنگ‌های زیبای ایرانی را در آن بیابید و چند نمونه را در این متن بخوانید.

اگر علاقه‌مند به ادبیات هستید این کتاب می‌تواند به شما کمک کند.

جدا از فرهنگ‌نامه‌ها، دهخدا آثار و اعتبار زیادی در باب وطن‌پرستی و مبارزه با استبداد آن هم به صورت طنز و با نام چرند و پرند داشته است.

 زنده به گور شاهکار صادق هدایت

۳ نویسنده ایرانی که آثار آنها ارزش یک بار خواندن را دارد

 زنده به گور شاهکار صادق هدایت
زنده به گور شاهکار صادق هدایت

یکی از شاهکارهای صادق هدایت زنده به گور است.

زنده به گور در واقع داستان جوانی است که در اوج پریشان حالی آرزوی مرگ خود را دارد.

در واقع با توجه به داستان‌ های کوتاه و کتاب‌های صادق هدایت که عموما به مرگ در آن اشاره شده است می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که زندگی روانی این نویسنده بزرگ دستخوش مشکلات زیادی بوده است که دائماً در طول نوشته‌های خود به دنبال مرگ و خودکشی روان است.

در این داستان نیز قهرمان داستان میل به خودکشی دارد و تمامی راه‌ها را به سوی خودکشی امتحان می‌کند.

به عنوان مثال بیمار شدن، خوردن تریاک و کشتن خود توسط تصادف با اتومبیل. اما هیچ‌کدام از این راه‌ها جواب نمی‌دهد.

میل به خودکشی در بسیاری از آثار صادق هدایت جریان دارد و او این خواسته را عمیقا به نمایش می­‌گذاشته و در نهایت جایی میان ۴۸ سالگی‌اش در شهر پاریس در خانه‌ای که محل زندگی او بود با باز گذاشتن گاز و خوابیدن، خود و ذهن خسته‌اش را به این آرامش می‌­رساند و چشم از جهان فرو می­‌بندد.

زندگی صادق هدایت معنای خاص پوچی را از ابتدا تا به انتهای خود حفظ کرده است و تمام نوشته‌های این نویسنده بزرگ بو و مزه تلخ مرگ و پوچی را به همراه دارد.

اما با تمام این اوصاف صادق هدایت یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌های موفقیت ادبیات فارسی و ادبیات داستانی بوده است.

موفقیت‌های هدایت او را به شاهکار ادبیات معاصر تبدیل کرده و تا کنون کسی نتوانسته است جای این اندیشه­‌ سراسر رمز و راز را بگیرد.

از طرفی برخی داستان‌های عاشقانه این نویسنده مانند مادلن گاهی نشانه‌هایی از نیاز به عشق را در نوشته‌های این نویسنده به نمایش می‌گذارد.

مادلن داستان یک دختر و پسر است که روزی در کنار دریا با یکدیگر آشنا می‌شوند.

پس از این دیدار باز هم این دو یکدیگر را می‌بینند و به مرور متوجه به وجود آمدن احساسی میان یکدیگر می‌شوند.

شاید این نوشته‌ها را ‌بتوان این‌طور تفسیر کرد که صادق هدایت به دلیل مشکلات عاطفی میل به خودکشی را در خود همواره زنده نگه داشته است.

در گذشته و حتی اکنون نوشتن راهی برای بیان آن چیزی بود که به راحتی نمی­‌شد به زبان آورد و عموما این کار را در مقابله با استبداد حکومتی انجام می­‌دادند.

برخی از شاعران و نویسندگان مانند سهراب سپهری و صادق هدایت نیز راوی زندگی خودشان بودند و روان خودشان را با ظرافت هرچه تمام‌تر حکایت می‌­کردند.

برخی مانند دولت‌آبادی به روایت حقایق زندگی مانند برتری مال‌داران نسبت به فقرا می­‌پرداخته‌اند. برخی درون‌مایه کار خود را عشق‌های افلاطونی قرار می­‌دادند و برخی دیگر تنها میل به پرستش معبود داشته و از جهان کناره گرفته‌اند.

پایان پیام

آگهی در گلونی

کد خبر : 236635 ساعت خبر : 3:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236635
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات