آن سونگ هیون و نگارش کتاب موسیقی پادشاهی کره ای چوسان

آن سونگ هیون و نگارش کتاب موسیقی پادشاهی کره‌ای چوسان

به گزارش گلونی به موسیقی در پادشاهی چوسان‌ بسیار بها داده می‌شد و این باور وجود داشت که موسیقی مناسب می‌بایست موجب تهذیب مردمان و در نتیجه ساختن سرزمینی بهتر شود. مردم هم آشفتگی موسیقی را به نالایقی شخص شاه معنا می‌کردند.

به سبب احترامی که به فلسفه «ییک» که در آن موسیقی و قواعد متداول و مرسوم قبل از مجازات اجرا می‌شدند، قائل بودند، دربار چوسان چندین موسسه موسیقی دولتی برای پرورش موسیقی‌‌دانان با استعداد تاسیس کرد.

همچنین موسیقی‌‌دانان و فیلسوفان زیر نظر دولت چندین ابزار موسیقیایی ساختند و اجراهای موسیقی را در رویدادهای مختلف سلطنتی مانند مراسمات یادبود برای اجداد و مهمانی‌‌ها برگزار می‌کردند.

در این میان موسیقی کره‌ به واسطه‌ «آن سونگ هیون» با نگارش کتاب موسیقی چوسان که «آکهاک گه بوم» نامیده می‌شد ،جایگاهی مدون و ویژه یافت.

در این کتاب متون آهنگ‌ها به رسم‌الخط هانگول کره‌ای نگاشته شده‌اند و فرضیه‌‌ها، سیستم‌ها و گونه‌های موسیقی سنتی با ترسیماتی توضیح داده شده بودند.

آن سونگ هیون در سده ۱۵ میلادی به دنیا آمد. او از  کودکی شخصیتی زیرک و باهوش داشت. سونگ آزمون خدمات مدنی کشور را  در ۲۳ سالگی گذراند و چند سال بعد در آزمونی دیگر برای تصدی موقعیت‌های نظامی و مدنی برای استخدام چندین پست کلیدی در دربار حائز رتبه شد.

سونگ سال‌‌های پایانی دهه بیست زندگی‌اش را به عنوان مدرس کنفسیوس کلاسیک برای پادشاه سپری کرد. در حالی که برادر بزرگترش سونگ ایم را در سفری به سلسله چینی مینگ همراهی می‌‌کرد.

او شعری در مورد سفر شخصی‌‌اش نوشت تا استعداد ادبی‌ خود را به رخ بکشد. سونگ بعدها در پست‌های دولتی رده بالای مختلفی مانند وزیر تشریفات با مسئولیت آداب خوب و موسیقی درباری، تشریفات اجدادی، مهمانی‌ها، دیپلماسی، آموزش و آزمون دولتی به ایفای نقش پرداخت.

در کتاب ۹ جلدی موسیقی چوسان «آکهاک گه بوم» که سونگ آن را به تحریر در آورده است فرضیه‌های موسیقی، ابزار آلات، فرآیند اجرا، ساخت اسباب، فنون، رقص‌های توام با موسیقی و لوازم جانبی و رسومات مربوطه را تشریح می‌شود.

برای نمونه در قسمت ابزار آلات به کالبد شکافی ابزار آلات موسیقیایی، ابعاد، رنگ و جنس بخش‌های مختلف این ابزار آلات، راه‌هایی برای کوک کردن زه‌ها و نیز فنون مربوطه پرداخته شده است. موارد یاد شده با جزئیات زیاد و همراه با ترسیماتی توصیف شده‌اند که مایه شگفتی خواننده می‌شود.

باید گفت که سونگ، گونه جدیدی از ترکیب موسیقی را به وجود آورد که نت‌های موجود موسیقی را با تکنیک پر جزئیات به هم می‌آمیخت. سونگ همچنین در مورد چگونگی اعمال آن بر سازهای زهی مطالبی نوشت.

در نتیجه‌ نگارش چنین کتابی موسیقی به میان همگان راه یافت و مردم چوسان می‌توانستند موسیقی سنتی را به سادگی از روی ترسیمات «آکهاک گه بوم» بیاموزند و اجرا کنند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238539 ساعت خبر : 11:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238539
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات