احمد شاه مسعود فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان

احمد شاه مسعود فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان

به گزارش گلونی این روزها در شبکه‌های اجتماعی، در کنار تمامی اخبار بد، اخبار مربوط به طالبان و هشتگ قیام هرات به وفور دیده می‌شود.

در این یادداشت می‌خواهیم به فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان، احمد شاه مسعود بپردازیم که در سال ۱۳۸۰، دو روز پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بر اثر حمله تروریستی جان سپرد.

احمد شاه مسعود در ۱۳۳۲ در ولایت پنجشیر به دنیا آمد و پدرش از ارتشیان محمدظاهر شاه بود.

او با ورود به دانشگاه به عضویت نهضت اسلامی افغانستان درآمد و دو سال بعد یعنی ۱۳۵۴ رهبر اولین قیام مبارزاتی پنجشیر شد. البته این قیام نتیجه‌ای جز پشیمانی و فرار به پاکستان برای او نداشت.

احمد شاه در سال ۵۷ دوباره مبارزات خود را آغاز کرد. در این سال سلطه رئیس جمهور افغانستان، محمد داودخان که سابقا با براندازی محمدظاهر شاه به قدرت رسیده بود، به دست حزب دموکراتیک خلق افغانستان با حمایت شوروی از بین رفت و احمد شاه به همراه تعدادی از مجاهدین به مقابله با آنان پرداخت.

در طی سال‌ها ارتش شوروی به همراه ارتش جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان بارها به رویارویی با احمد شاه رفتند. اما عموما موفقیت چندانی به دست نمی‌آوردند. با این حال از انجام هیچ جنایتی دریغ نمی‌کردند.

با برخاستن گروه طالبان از جانب قندهار احمد شاه که آنان را گروهی امنیت و صلح‌طلب می‌دید، به استقبال آنان رفت اما طولی نکشید که با ماهیت اصلی این گروه تروریستی آشنا شد و برای مدتی آنها را پشت دروازه‌های کابل نگه داشت و هم‌زمان سعی داشت مانع از سقوط هرات شود اما با حمله توامان پاکستان، کشورهای عربی و طالبان مواجه شد و پایتخت و همچنین هرات را از دست داد و به پنجشیر عقب نشست و در پنجشیر توان مقاومت بیشتری یافت اما این در حالی بود که هم حمایت‌ از طالبان و هم تعداد پاکستانی‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شد.

احمد شاه تا آخرین روز زندگی خود دست از مبارزه علیه طالبان برنداشت و اکنون هم پسر او احمد مسعود راه پدرش را ادامه می‌دهد و در تلاش است تا یک موج نظامی دیگری به نام «مقاومت دو» علیه طالبان تشکیل دهد.

درباره طالبان بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 239627 ساعت خبر : 12:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239627
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات