اصول زرتشت و اعتقاد به یگانگی اهورامزدا

اصول زرتشت و اعتقاد به یگانگی اهورامزدا

به گزارش گلونی اندیشه‎‌ای که در تعالیم زرتشت پایه و اساس یکتاپرستی و پرستش اهورامزدا را تشکیل می‎‌دهد از آیین پرستش ایزدانی چون مهر، آناهیتا و بهرام نشات گرفته است.

این اندیشه در حالی به مرور زمان به دیانت زرتشت بدل شد که اندیشه‎‌های شرک‎‌آمیز کهن آریایی را نفی می‎‌کرد.  مهاجرت آریایی‎‌ها تفکر و آئین‎‌های اولیه آنان را دگرگون کرد و ابتدا به شکل آیین مغان و بعد دین زرتشت  به پیامبری زرتشت درآورد.

تعلیمات این دین بیان می‎‌دارد که اهورامزدا خدای یکتا و پروردگاری واحد است که بر همه چیز اشراف دارد و خرد از مظاهر اوست.

این دین تمام روشنی‎‌ها و راستی‎‌ها را در مقابل شر و تاریکی قرار می‎‌دهد، اهریمن و دیوها را مظهر تمامی بدی‎‌ها و تاریکی‎‌ها می‎‌داند و به انسان و سایر موجودات اختیار انتخاب خیر و شر را می‎‌دهد.

اصول اعتقادی زرتشت می‎‌گوید نخستین کار اهورامزدا آفرینش ایزدانی بود که سزاوار ستایش و تقدس و یاری دادن اهورامزدا در امور بودند. این ایزدان امشاسپند نام دارند و مهم‎‌ترین آن‎‌ها میترا و بعد آناهیتاست.

وظیفه امشاسپندان آبادانی و گسترش نیکی است. در مقابل دیوها وظیفه‎‌ای خلاف این دارند. امشاسپندان آتش، آب، خاک و هوا را از آلودگی حفظ می‎‌کنند و از کشاورزی و حیوانات مفید مراقبت می‎‌کنند.

وظیفه روحانیان نسل به نسل و از پدر به پسر منتقل می‎‌شد و یکی از طبقات مهم جامعه زرتشتی به شمار می‎‌آمدند. انان علاوه بر امور مذهبی، اجرای مراسم دینی و انتقال سنت‎‌ها به نسل‎‌های بعدی و خواندن دعا و اوراد کارهای اداری و آموزش را نیز بر عهده داشتند و به نوعی معلم نیز بودند.

در اعتقاد زرتشتیان نبرد بین اهریمن و اهورامزدا نبرد بین دروغ و راستی است و در آخر به پیروزی خدای مطلق و یگانه یعنی اهورامزدا ختم خواهد شد.

درباره زرتشت بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236956 ساعت خبر : 2:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236956
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات