پیش بینی احتمال افزایش گرما در جهان

پیش‌بینی احتمال افزایش گرمای رکوردشکن در مطالعه اقلیمی

به گزارش گلونی در مقاله‌‎ای که در گاردین به چاپ رسیده است، بر اساس تحقیقات، وقوع موج‌های گرمایشی رکوردشکن، حتی بدتر از موجی که اخیراً در شمال غربی آمریکا رخ داده است، در آینده احتمال بسیار بیشتری دارد.

این مطالعه یک هشدار جدی در مورد افزایش سریع خطرهایی است که شرایط اضطراری آب و هوایی برای زندگی افراد می‎‌آفریند.

دانشمندان درباره افزایش گرمای رکوردشکن می‎‌گویند که گرمای شدید تکان‌دهنده در شمال غرب اقیانوس آرام و استرالیا در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ دقیقاً همان چیزی است که در مورد آن صحبت می‌کنیم.

اما آنها می‌‎گویند که جهان هنوز بدترین تأثیرات ممکن تغییرات آب و هوایی را ندیده است.

این تحقیق نشان می‎‌دهد که مناطق بسیار پرجمعیت در آمریکای شمالی، اروپا و چین مناطقی هستند که احتمال وقوع تغییرات شدید آب و هوایی در آن وجود دارد.

یک موج گرمای تولید شده توسط مدل‎‌های رایانه‎‌ای مورد استفاده در این مطالعه نشان داد که برخی از مناطق در نیمه شمالی آمریکا می‎‌توانند دمایی ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد متوسط ​​را تجربه کنند.

دانشمندان بر این باورند که آماده‌سازی برای چنین تغییرات بی‎‌سابقه‌‎ای امری حیاتی است، زیرا آنها می‎‌توانند باعث هزاران مرگ زودرس شوند و اقدامات انجام شده برای سازگاری با این شرایط اغلب فقط بر اساس رکوردهای قبلی گرما بوده است.

دانشمندان می‎‌دانند که موج‌‎های گرمایی که امروزه بیشتر دیده می‎‌شوند با گسترش بحران تغییرات آب‌وهوا رایج تر می‎‌شوند.

اما امواج گرما معمولاً با مقایسه آنها با گذشته مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند، این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق آنها فقط کمی گرم‎تر از موج‎‌های قبلی هستند. این می‎‌تواند یک حس کاذب از افزایش تدریجی دمای‌های رکورد شکن را ایجاد کند.

اما در این مطالعه جدید محاسبات مدل‌سازی برای اولین بار به بررسی بالاترین دمایی که ممکن است رکورد‌های یک هفته‌ای موج گرما را در آینده بشکند پرداخته است.

این تحقیق نشان می‌دهد که امواج گرمایی که رکوردهای قبلی را تقریباً با ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌شکنند در سه دهه آینده دو تا هفت برابر و از سال ۲۰۸۰-۲۰۵۱ احتمالاً سه تا ۲۱ برابر بیشتر خواهند شد، مگر اینکه بلافاصله انتشار کربن کاهش یابد.

وقوع چنین گرمای شدیدی بدون در نظر گرفتن گرمایش جهانی غیرممکن است.

اریش فیشر، در ETH زوریخ در سوئیس، که این تحقیق را رهبری می‌کند، می‌گوید: «آسیب‌پذیری آمریکای شمالی، اروپا و چین بسیار چشمگیر بود. در این کشورها بزرگ‌ترین جهش در رویدادهای رکورد‌شکن را مشاهده می‌کنیم. این واقعاً نگران کننده است.»

بسیاری از نقاط دنیا تا به امروز و حتی در این شرایط هنوز چیزی نزدیک به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را تجربه نکرده‌اند چراکه تنها این وقایع را با رکوردهای قبلی مقایسه می‌کنند. و مقایسه آنها با اتفاقات گذشته بسیار خطرناک است.

(تفسیر مترجم: به زبان ساده‌تر یعنی مقایسه تغییرات آب‌وهوایی و به طور خاص‌تر موج‌های گرمایی با موج‌هایی که قبلا اتفاق افتاده‌اند، این حس را منتقل می‌کنند که دمای این موج‌ها با شیب ملایمی در حال افزایش هستند درحالی که به نظر می‌رسد با توجه به مدل‌های رایانه‌ای و اتفاقاتی که در جهان در حال رخ دادن هستد افزایش دمای موج‌های گرمایی شدیدتر و حتی کشنده‌تر خواهد شد.)

این مطالعه همچنین نشان داد که وقایع رکوردشکن، به جای اینکه به تدریج بیشتر شوند، می‌توانند به طور انفجاری افزایش پیدا کنند.

فیشر می‌گوید: «این مسئله واقعاً نگران کننده است. برنامه‌ریزی برای امواج گرمایی که هر دو یا سه سال ۰.۱ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابند، هنوز بسیار نگران‌کننده است، اما آماده شدن برای آن بسیار آسان‌تر است.»

پروفسور مایکل مان، از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده که در تحقیقات جدید نقشی نداشته است نیز می‌گوید: «این مطالعه چیزی را نشان می‌دهد که در تغییرات آب‌وهوایی شدیدی که تابستان امسال دیده‌ایم مشهود است: تغییرات خطرناک اقلیمی همین جا در کنار ما هستند.

اکنون زمان این است که به این فکر کنیم که ما چقدر می‌خواهیم اجازه دهیم این مسئله خطرناک شود.»

تحقیقات پروفسور مان درباره افزایش گرمای رکوردشکن که در ماه مه منتشر شد نيز احتمال افزایش دو برابری تنش گرمایی در ایالات متحده تا سال ۲۱۰۰ را نشان می‌دهد.

اما او می‌گوید: «با این حال این مطالعه اخیر و مطالعه ما، در صورت عدم انجام اقدامات قابل توجه برای کاهش تغییرات اقلیمی، هنوز هم احتمال افزایش دمای کشنده را کم‌تر از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد تخمین زده است.

این بدان دلیل است که مدل‌های فعلی آب‌وهوایی ماهیت کُند و بسیار پایدار پدیده‌های شدید آب و هوایی را که اخیراً در موج گرمای شمال غرب اقیانوس آرام و سیل آلمان دیده می‌شود، در محاسبات اعمال نکرده‌اند.»

تحقیقات جدید درباره افزایش گرمای رکوردشکن، که در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده است در قسمت نتیجه‌گیری خود می‌گوید:

«تغییرات شدید آب‌وهوایی رکوردشکن [در حال حاضر] بسیار نادر هستند اما احتمال وقوع آنها در سه دهه آینده به سرعت درحال افزایش است.

این تحقیق نشان می‌دهد که نرخ گرمایش جهانی در میزان افزایش خطرات ناشی از آن نقش مهمی دارد و تنها باعث افزایش دمای کره زمین نخواهد شد.

این نشان می‌دهد که کاهش شدید تولید گازهای گلخانه‌ای باید به سرعت اتفاق بیفتد.»

در این تحقیقات دانشمندان از سناریویی استفاده کردند که در آن میزان انتشار کربن کاهش نمی‌یابد، اما با توجه به برخی اقدامات آب‌وهوایی که هم‌اکنون در حال انجام هستند، برخی از کارشناسان معتقدند این سناریو غیر واقعی است.

با این حال، انتشار جهانی آلاینده‌ها هنوز در حال کاهش نیست، البته به جز وقفه‌ای که در پاندمی کووید ۱۹ اتفاق افتاد، و محققان معتقدند که این سناریو تا زمانی که انتشار CO2 به طور مداوم کاهش نیابد، می‌تواند به وقوع بپیوندد.

محققان می‌گویند: «حوادث نادر رکورد‌شکن در گذشته تأثیرات بزرگی داشته است، مانند موج گرما در سال ۲۰۱۰ روسیه، که منجر به کشته شدن ۵۵ هزار نفر و از بین رفتن ۱۵ میلیارد دلار محصولات کشاورزی شد، و موج گرما در اروپا در سال ۲۰۰۳، که منجر به ثبت ۷۰ هزار مرگ زودرس شد.»

ویکی تامپسون، از دانشگاه بریستول انگلیس، می‌گوید: «با ثبت رکوردهای دما در آمریکای شمالی و سیل ویرانگر در اروپا و چین در ماه گذشته، روشن است که تغییرات آب‌وهوایی بر روی کره زمین تأثیر گذاشته است. نیاز به درک اینکه چه اتفاقی می‌تواند در آینده بیفتد بسیار حیاتی است تا به ما امکان سازگاری دهد.»

او درباره افزایش گرمای رکوردشکن می‌گوید: «خبر خوب این است که ما می‌توانیم از بدترین حالت نشان داده شده در این مطالعه جلوگیری کنیم. در صورت کاهش به موقع و سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای، این مطالعه نشان می‌دهد که خطر افزایش تغییرات آب‌وهوایی رکوردشکن تا حدود ۸۰٪ کاهش می‌یابد.»

با تشکیل Cop26، ما باید امیدوار باشیم كه سیاست‌گذاران از شواهدی از این دست برای نشان دادن نیاز به كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده كنند.

تغییر اقلیم جهانی و گرم شدن بی­‌سابقه کره زمین

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237885 ساعت خبر : 11:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237885
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات