تخریب مجسمه های بودا در بامیان و حفره هایی که طالبان ایجاد کرد

تخریب مجسمه های بودا در بامیان و حفره هایی که طالبان ایجاد کرد

به گزارش گلونی یکی از مصداق‌های جنایت جنگی تخریب اموال و اماکن فرهنگی و مذهبی است. از جمله جنایات جنگی می‌توان به تخریب دو مجسمه بودا با نام‌های صلصال و شهمامه در بامیان به دست طالبان اشاره کرد.

این دو مجسمه تاریخی در مارچ سال ۲۰۰۱/ اسفند ۱۳۷۹ بنا به فتوای ملا محمد عمر، رهبر آن دوره طالبان، با انفجار دینامیت از بین رفتند.

امروز به جای صلصال و شهمامه دو حفره خالی کوه‌‌های بامیان قرار دارد. حفره‌ای که با قدرت‌ گرفتن طالبان دوباره در قلب‌های ما، شهروندان ایران فرهنگی، دوباره جان گرفته است.

بامیان از جمله مناطقی بود که علیه طالبان مقاومت می‌کرد و ملا عبدالواحد، یکی از فرماندهان این گروه ذکر کرده بود در صورت تسخیر بامیان مجسمه‌ها را خواهد شکست.

تخریب مجسمه های بودا در بامیان

با وجود این که برخی از دانشمندان عرب، دیپلمات‌ها و نمایندگان کشورهای مختلف چون ژاپن،‌ قطر و سریلانکا در مقابل این رفتار طالبان ایستادگی و مردم چندین کشور بودایی اعتراض کردند و کوفی عنان دبير کل سازمان ملل متحد با فرستادن نماينده ويژه خود به کابل و قندهار، از سران طالبان خواست تا از تخريب اين آثار صرف نظر کنند و حتی سریلانکا پیشنهاد خارج کردن مجسمه‌ها را به طالبان داد و ژاپن برای جلوگیری از این اتفاق تلاش‌های زیادی کرد.

اما در نهایت تکاپوهای یونسکو و رئیس موزه مترو پلیتن هم چاره‌ساز نشد و این گروه دست به تخریب آثاری زدند که نه تنها برای بوداییان جهان اهمیت خاصی داشت، بلکه در سطح جهانی حائز اهمیت بود. انگار که نابود کردن بوداهای بامیان خاطره بت‌شکنی ابراهیم پیامبر را برای رهبران این گروه زنده می‌کرده است.

بعد از سقوط طالبان موزه ملی افغانستان سعی در جمع‌آوری و بازگرداندن بقایای این دو مجسمه کرد و قصد داشت با کمک آمریکا هزاران قطعه تخریب شده را ترمیم کند. هر ساله نیز در سالروز این جنایت مجسمه بودا با نورپردازی بازسازی می‌شود.

بودا که بود و در کجا زندگی می‌کرد؟

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240747 ساعت خبر : 5:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240747
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات