حریق سریالی در جنگل های سردشت پایان ندارد

حریق سریالی در جنگل های سردشت پایان ندارد

به گزارش گلونی از اوایل فصل گرما آتش‌سوزی‌های متوالی در سراسر مناطق جنگلی به وقوع پیوسته که با رسیدن به میانه گرما یعنی مرداد، این حریق‌ها تشدید پیدا کرد و در خارج از مرزها هم به این آتش‌‌سوزی‌ها دچار شدند.

طبق گزارش‌ها از صبحگاه سه‌شنبه شب ۱۹ مردادماه، جنگل‌های نقطه صفر مرزی بالادست روستاهای مزره، داوداوا و نوکان در سردشت، همزمان با مریوان، طعمه حریق شد که با حضور به موقع و کم‌نظیر اهالی روستاهای مزره و نوکان و نیز آمادگی اهالی کانیه زرد و فعالان محیط زیست در دروازه‌های مرزی (که مجوز ورود به منطقه صفر مرزی حریق را به دلیل ممانعت نیروهای مرزبانی نیافتند) و عملیات بالگرد آبپاش (سه بار عملیات هلی برد)، حریق به صورت موقت اطفا شد.

اما چهارشنبه ساعت ۱۹ مجدد خبر شعله‌ور شدن آن در نقاط صفر مرزی، که امکان دسترسی اهالی و فعالان به دلیل مین‌گذاری میسر نیست، آمد و احتمال می‌رفت شعله‌های آتش مناطق بسیاری را درگیر کند و فقط  عملیات هلی برد، مجدد به داد این منطقه بکر با تصاویر مینیاتوری و رویایی برسد که حضور آن در پشتیبانی بیش از یکصدنفر از ساکنان منطقه، مفید و مثمرثمر و قابل تقدیر بود.

حریق های سریالی در سردشت

نماشای گلونی را دنبال کنید

در همان روز چهارشنبه نیز، از عصر دو مورد حریق دیگر حد فاصل روستاهای دارساون و هورازه در مسیر سردشت به بانه و حوزه استحفاظی سردشت و نیز در روستای کانی گویز مسیر سردشت به ربط-مهاباد رخ داد که با حضور به موقع اهالی روستای دارساوین و تیم بلوط‌بانان پا به رکاب و نیز مشارکت بی‌نظیر زنان و دختران روستا، مهار شد و نیروهای یگان حفاظت نیز متعاقب برای پایش مستقر شدند.

البته حریق کانی گویز نیز همزمان اتفاق افتاده و نیروهای مردمی و بلوط‌بانان پا به رکاب و یگان حفاظت به اطفای حریق مشغول شدند.

این حوادث در حالی اتفاق می‌افتد که مردم محلی از یک سو، در اروپا و‌ روسیه و ترکیه و از سویی دیگر در سرتاسر زاگرس از سردشت تا مریوان و فارس و‌ خوزستان و لرستان و آذربایجان (ارسباران) درگیر شعله‌های آتش هستند و از سوی دگر از کلیبر تبریز تا بیوران سردشت، با سیلابی ویرانگر روبرو می‌شوند.

گفتنی است طبق آمار منابع طبیعی امسال بیش از ۲۰۰ هکتار آتش سوزی جنگل در سردشت رخ داد که افراد محلی آن را بیشتر از ۳۰۰ هکتار هم می‌دانند. چون در حریق اول فقط ۱۰۰ هکتار جنگل از بین رفت.

اکنون آنچه مهم است تلاش برای بازگشت بالگرد امدادی جهت عملیات هلی برد و آب پاشی مناطق صفر مرزی در منطقه نوکان و داوداوا و مه زراست تا این بار سیلاب نه به صورت روان و جاری بلکه از هوا بر حریق جنگل‌های بکر منطقه صفر مرزی جاری شود و این نقیضین آب و آتش، همدیگر را مهار کنند و بیش از این طبیعت سردشت، کردستان، آذربایجان زاگرس و ایران و جهان را قربانی نکنند.

اخبار بیشتر از آتش سوزی‌ها را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240451 ساعت خبر : 1:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240451
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات