تشکیل خوزستان جنوبی به صلاح است؟ نظر شما چیست؟

طرح تشکیل خوزستان جنوبی در مجلس موافقان و مخالفانی دارد

طرح تشکیل خوزستان جنوبی مخالفان زیادی دارد؟

به گزارش گلونی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی خبر داد.

به گفته وی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس ۴ طرح را که یکی از آن‌ها طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی بود، به صورت عادی اعلام وصول کرد.

با توجه به مشکلات اقلیمی و چالش‌های قومی موجود در استان خوزستان و وجود گروه‌هایی که داعیه تجزیه‌طلبی دارند، بسیاری از کارشناسان اساسا با طرح تقسیم خوزستان و تشکیل خوزستان جنوبی مخالفند.

از جمله این مخالفان سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی است.

وی ضمن اعلام این نکته که طرح تشکیل خوزستان جنوبی نه در کمیسیونی و نه در صحن علنی و نه در هیچ فراکسیونی، نه بررسی شده و نه تایید شده است، اظهار کرد: «این طرحی است که سال گذشته، یکی از نمایندگان جنوب استان خوزستان به عنوان نظر شخصی خودش، ارائه داد. به هیچ‌وجه هم سایر نمایندگان خوزستان با این طرح همراهی نکردند».

وی افزود: «همان موقع هم به ایشان گفتیم که این طرح اصلا به صلاح نیست و طرح پخته‌ای نیست».

حسینی در پاسخ به اینکه برای اعلام وصول یک طرح ۱۵ نماینده باید آن را امضا کرده باشند و آیا نمایندگان خوزستان بین امضاکنندگان طرح بوده‌اند یا خیر؟ تصریح کرد: «نمایندگان خوزستان نبوده‌اند. دقیق نمی‌دانم کدام نمایندگان بوده‌اند و ظاهرا از استان خوزستان تنها همین یک نماینده بین امضاکنندگان این طرح بوده است».

وی ضمن تاکید بر مخالفت خود با این طرح ادامه داد: «وقتی طرحی ارائه می‌شود فرآیند طولانی در پیش دارد که به تایید یا تصویب مجلس برسد.

اولا مدت چند ماه طول می‌کشد تا به کمیسیون بیاید و ثانیا در خود کمیسیون ممکن است رای نیاورد چه برسد به اینکه در صحن علنی رای بیاورد».

طرح تشکیل خوزستان جنوبی مخالفان زیادی دارد؟

در مقابل این نگاه برخی نیز نگاه مثبتی به طرح تقسیم خوزستان و تشکیل خوزستان جنوبی دارند.

سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از این جمله‌اند.

این نماینده با اعلام موافقت با این طرح اعلام کرد: « طرح خوزستان جنوبی بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه مطرح شد و از نظر اقتصادی و امنیتی توجیه‌پذیر است».

او تقسیم استان خوزستان را به دو بخش جنوبی و شمالی فرصتی برای توسعه دانسته و افزود: «تقسیم استان بزرگ خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی فرصتی مناسبی برای توسعه تخصصی بخش‌های مختلف استان است که فرصتی برای رشد نداشته‌اند».

باید منتظر ماند و دید که در تضارب آرای نمایندگان در نهایت این طرح تصویب و اجرایی می‌شود یا خیر.

اما آنچه مسلم است این طرح ابعاد وسیعی دارد که عدم بررسی هرکدام از آن‌ها می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای مردم خوزستان و برای کشور داشته باشد.

در متن این طرح پیشنهادی استفاده بهینه از استعدادهای سرشار مادی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده جنوب غرب استان خوزستان که شامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بهبهان، رامهرمز، آغاجاری و رامشیر است به عنوان علت پیشنهاد این طرح مطرح شده است.

متن طرح پیشنهادی دولت را مکلف دانسته بنا به بندهای قانونی مختلف با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، حذف دستگاه‌های موازی و چابک‌سازی تشکیلات نظام بدون افزایش پست‌های سازمانی موجود در استان، نسبت به تقسیم منابع و امکانات استان خوزستان بر مبنای تقسیمات جدید و متناسب با جمعیت اقدام کند.

اما آیا در شرایط اجتماعی و سیاسی فعلی و با توجه به چالش‌های اخیر آب و خشکسالی در این استان، ایجاد تغییرات ساختاری در مدیریت و توزیع منابع مالی و … در این استان کار درستی است؟

نظر شما چیست؟

پایان پیام

کد خبر : 240922 ساعت خبر : 12:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240922
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات