دوره طلایی عکاسی در ایران دوران قاجاریه است

دوره طلایی عکاسی در ایران دوران قاجاریه است

به گزارش گلونی در دورانی زندگی می‌کنیم که با عکس‌ها احاطه شده‌ است؛ از عکس‌های خانوادگی و شخصی داخل اینستاگرام و واتس‌اپ گرفته تا محتوای کسب‌و‌کارها.

در این دوره همه ما با دوربینی در دست لحظات‌مان را ثبت می‌کنیم و مطمئنا اگر آمار تعداد عکس‌هایی که در یک ساعت در سرتاسر دنیا گرفته می‌شود را منتشر کنند، رقم سرسام‌‌آوری خواهد شد.

با این حال جالب است که بدانید عصر ما عصر طلایی عکاسی نیست و این لقب همچنان به دوره سلطنت ناصرالدین شاه تا احمد شاه تعلق دارد.

یک سال بعد از به سلطنت رسیدن ناصرالدین شاه قاجار صنعت عکاسی در ۱۸۴۹ میلادی/۱۲۶۴ قمری در اروپا اختراع شد و خیلی زود راه خود را به ایران باز کرد. اما در ابتدا تنها در اختیار درباریون و شخص شاه بود.

ناصرالدین شاه هم که بیشتر از آن که روحیه حکومت‌گردانی و سیاسی داشته باشد هنرمندی در لباس شاه بود، بسیار به این صنعت علاقه نشان داد و این امر را در عکس‌ها و آلبوم‌هایی که از او به جا مانده است، می‌توانیم ببینیم.

علاقه و اهمیتی که شاه به عکاسی می‌داد و همچنین جذابیتی که این هنر داشت، آن را کم‌کم از دربار خارج ساخت و در بین اقشار مختلف جامعه رواج داد.

یکی از عکاسان معروف این دوره آنتوان سرگین معروف به آنتوان‌خان، عکاسی با اصالت ارمنی و گرجی است که از زمان ناصرالدین شاه تا رضا شاه پهلوی در ایران عکاسی را دنبال می‌کرد.

عکس‌های او دربار و درباریون، مردم کوچه و بازار، از هر صنف، سن، مذهب و قشر، آثار و ابنیه تاریخی و طبیعی را در برمی‌گیرد و بخش مهمی از آشنایی ما از ایران دوره قاجار مرهون عکس‌های آنتوان‌خان است که یک خط زمانی بسیار جالب را به مخاطب امروز نشان می‌دهد و به ما ثابت می‌کند که چرا این دوره، دوره طلایی عکاسی نام گرفته است.

درباره ناصرالدین شاه بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240612 ساعت خبر : 8:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240612
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات