آتش در کدام جنگل ها به زادآوری درختان کمک می‌کند؟

آتش در کدام جنگل ها به زادآوری درختان کمک می‌کند؟

به گزارش گلونی آتش‎‌سوزی در جنگل ممکن است به زادآوری جنگل کمک کند.

به این ترتیب که از ضخامت پوشش مرده می‎‌کاهد و یا با سوختن آن خاک معدنی نمایان می‎‌شود و بستری به منظور پذیرش و تندش دانه برای بعضی از گونه‎‌ها که به چنین بستری نیازمندند فراهم می‎‌شود.

در جنگل‎‌های سوزنی‎‌برگ اسکاندیناوی که پوشش مرده، بر اثر طول فصل سرما و وجود مواد رزینی در آن‎‌ها، با تاخیر به هوموس تبدیل می‎‌شود، همواره به صورت لایه ضخیمی عرصه این جنگل‎‌ها را فرا می‎‌گیرد و مانع زادآوری طبیعی آن‎‌ها می‎‌شود.

برای رفع این مانع، باید به حذف پوشش مرده به هنگام لزوم همت گماشت و از این روست که می‎‌بینیم جنگل‎‌بان‎‌ها در این کشورها، با شعله‎‌افکن‎‌های خاص مبادرت به سوزاندن پوشش مرده به صورت‎‌های مختلف نواری، حجره‎‌ای، یکسره و … می‎‌نمایند.

در جنوب شرقی ایالات متحده امریکا، در جنگل‎‌های آمیخته بلوط و کاج، چون صرفه اقتصادی در قربانی کردن درختان کُند‎‌روی بلوط و کمک به زادآوری درختان تُندروی کاج است، جنگل را به عمد به آتش می‎‌کشند تا درختان بلوط برجای مانده پس از برداشت درختان کاج را نابود سازند.

گذر آتش نه‎‌تنها این مقصود را برآورده می‎‌سازد، بلکه گرمای حاصل از آن موجب باز شدن مخروط میوه کاج‎‌ها و رها شدن دانه‎‌ها و درنتیجه تندش و رویش آن‎‌ها و تبدیل جنگل آمیخته به جنگل نسبتا خالصی از کاج نیز می‎‌شود.

در مناطق جنوبی استرالیا هم، در هر جا که جنگل اوکالیپتوس وجود دارد نشانه‎‌هایی از آتش به صورت زغال به چشم می‎‌خورد. به نحوی که آتش را باید جزئی از مجموعه عناصر محیط‎‌زیستی به حساب آورد.

از روزی که اقوام مهاجر به استرالیا پا نهادند در راه‎‌اندازی آتش نقش عمده‎‌ای داشته‎‌اند. در عین اینکه از نقش آذرخش در آتش‎‌سوزی در جنگل‌های استرالیا نیز نباید غافل بود. بومیان استرالیا اعتقاد داشتند که منشا آتش در آسمان است. از این رو باید یقین داشت که آتش‎‌سوزی ناشی از آذرخش همواره به وقوع پیوسته است.

پوشش مرده موجود در پای درختان اوکالیپتوس نقش مهمی در زادآوری آن‎‌ها ایفا می‎‌کند. به این ترتیب که این پوشش در اثر آتش می‎‌سوزد و بستر مناسبی را برای بذرهای این درختان فراهم می‎‌سازد. از پژوهش‎‌های انجام یافته چنین برمی‎‌آید که گونه‎‌ای از اوکالیپتوس که با گونه‎‌های جنگلی دیگر در جنگل‎‌های بارانی درآمیخته است، بدون گذر آتش قادر به زادآوری نیست.

همچنین، در جنگل‎‌های با زیراشکوب متشکل از گونه‎‌های اسکلروفیل مرطوب، بدون آتش، درختان اوکالیپتوس موفق به زادآوری نمی‎‌شوند.

جنگل‌های همسال، با زیراشکوبی از هر تیپ و گونه‎‌ای، در گذشته همواره در اثر آتش‎‌سوزی‎‌های اتفاقی به زادآوری پرداخته‎‌اند. از این‌رو منطقی است که چنین بپنداریم که اوکالیپتوس‎‌های واقع در مناطقی که در معرض آتش‎‌سوزی‎‌های مکرر قرار گرفته‎‌اند برای زادآوری به آتش وابسته‎‌اند.

از بررسی‎‌ها معلوم شده که پوشش مرده دست کم چند گونه اوکالیپتوس، بازدارنده زادآوری است. اگر این واقعیت در مورد اوکالیپتوس‎‌ها قابل تعمیم باشد می‎‌توان نتیجه گرفت که بین آتش و تجمع مرده وابستگی مطلق وجود دارد. همه گونه‎‌های اسکلروفیل خشک و مرطوب پس از گذر از آتش به فراوانی زادآوری می‎‌کنند و بسیاری از آن‎‌ها دارای بذرهایی‎‌اند که احتمالا به طور طبیعی نیازمند گذر آتش، پیش از جوانه زدن به هر مقداری، هستند.

در اثر آتش، رستنی‎‌های ناخواسته و گونه‎‌های نامرغوب جنگل از بین می‎‌روند و درنتیجه به رشد گونه‎‌های پربها افزوده می‎‌شود. به‎‌علاوه، آتش گاهی، اما نه‎‌چندان، سبب گریز یا مرگ جوندگان کوچک که مُخلّ تجدید نسل جدید هستند می‎‌شود.

درضمن، آتش خرده‎‌چوب و دارماندها را که عرصه جنگلی را فرا گرفته‎‌ و مانع زادآوری جنگل هستند می‎‌سوزاند و خاک را مهیای پذیرش و رویش بذرهای جنگلی می‎‌کند.

اهمیت آتش سوزی در جنگل ها

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع

  1. جزیره­‌ای، محمدحسین (۱۳۸۹) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۳۸) – حمایت جنگل، چاپ مهر ایران، تهران.
  3. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۷۴) – جنگل و آتش. مجله جنگل و مرتع، شماره ۲۹، سازمان جنگل­ها و مراتع کشور، تهران.

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237983 ساعت خبر : 2:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237983
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات