صدمات ناشی از آتش سوزی به جنگل ها در ابعاد مختلف

صدمات ناشی از آتش سوزی به جنگل ها در ابعاد مختلف

به گزارش گلونی صدمات ناشی از آتش سوزی بر ابعاد مختلفی تاثیرگذار است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱. گزند وارد شده به ارزش تفریحی و حسن منظر جنگل

جنگل‎‌هایی که دستخوش آتش شده‎‌اند، به‎‌ویژه جنگل‎‌های نوسوخته، ارزش تفریحی ندارند. در نقاطی که از جنگل‎‌ها برای مقاصد تفریحی استفاده می‎‌شود، آتش نه‎‌تنها موجب ضایع شدن چوب و خاک و کاهش قدرت مولد جنگل بلکه سبب نابودی ارزش تفریحی جنگل نیز می‎‌گردد و از این راه به درآمد موسساتی که از صدور اجازه تفریح در جنگل‎‌ها عوایدی به دست می‎‌آورند لطمه وارد می‎‌آید.

۲. صدمه ناشی از آتش‎‌سوزی به علوفه

آتش موجب سوختن گیاهان خشک و دیگر گیاهانی که ارزش علوفه‎‌ای ندارند می‎‌گردد. آتش‎‌سوزی‎‌های نسبتا شدید به ریشه این گونه گیاهان لطمه وارد می‎‌آورد و موجب مرگ آن‎‌ها می‎‌شود و به این ترتیب ممکن است گونه‎‌های علوفه‎‌ای مطلوب جای خود را به گونه‎‌های کم‎‌ارزش و نامطلوب بدهند. با چرای منظم می‎‌توان از پرپشتی گیاهان کاست، به نحوی که علوفه خشک و قابل اشتعال متراکم نماند.

۴. صدمه ناشی از آتش‎‌سوزی به جانوران غیراهلی جنگل

آتش‎‌سوزی جنگل به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در نابودی بسیاری از پرندگان، ماهی‎‌ها و جانوران جنگلی موثر است زیرا بر اثر آتش‎‌سوزی تعداد زیادی از حیوانات جنگلی می‎‌سوزند و چون علوفه و دیگر مواد مغذی آنان نیز نابود می‎‌شود از این رو به طور غیرمستقیم نیز از آتش آسیب می‎‌بینند. در اثر آتش‎‌سوزی در جنگل، به‎‌ویژه آتش‎‌سوزی‎‌هایی که در بهار رخ می‎‌دهد ممکن است به زادآوری حیوانات شکاری لطماتی وارد گردد. با این همه، باید افزود که ممکن است آتش موجب باز و تنک شدن جنگل نیز گردد که خود به توسعه رویش علوفه کمک می‎‌کند.

۵. صدمه آتش به املاک و حیات انسانی

درنتیجه آتش‎‌سوزی، کشتزارها،خانه‎‌ها، دام‎‌های اهلی و … به مخاطره می‎‌افتند و آسیب می‎‌بینند. حیات انسان نیز دچار خطراتی که گاهی بسیار شدید است می‎‌شود. چنانچه در اثر آتش‎‌سوزی در جنگل‎‌های کلوکه، واقع در ایالت مینه‌سوتا (ایالت متحده امریکا) صدها نفر کشته شدند.

بررسی کاهش ارزش محافظتی جنگل بر اثر آتش سوزی

پایان پیام

گردآورنده: لیلا دباغ

منابع:

  1. جزیره‌­ای، محمدحسین (۱۳۸۹) – نگهداشت جنگل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. A. O. (1953) – Grazing and forest economy, Rome, Italy.
  3. Hawley, R. c. and Stisckel, P. W. (1948) – Forest Protection. New York, London.

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237507 ساعت خبر : 12:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237507
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات