صفدر تقی زاده یکی از چهره های تاثیرگذار حوزه ادبیات

صفدر تقی زاده یکی از چهره های تاثیرگذار حوزه ادبیات

به گزارش گلونی مردادماه برای تمامی آدم‌ها از هر قشر، صنف و مذهبی ماهی پر از فقدان بود. یکی از همین فقدان‌هایی که در این ماه به جامعه ایران تحمیل شد، مرگ صفدر تقی‌زاده، مترجم و نویسنده بود.

تقی‌زاده در ۱۳۱۱ در آبادان متولد شد و با نجف دریابندری و ناصر تقوایی نزدیکی زیادی داشت. مدرک تحصیلات عالی خود را در رشته ادبیات و زبان انگلیسی از دانشگاه تهران دریافت کرد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس شد.

می‌گویند، آنچنان به زبان فارسی مسلط بود و روان ترجمه می‌کرد که به هیچ وجه از آثارش بوی ترجمه نمی‌آمد و به شکسته‌نویسی در حد اعتدال هم علاقه داشت.

اما این تمام علاقه و تبحر این استاد دانشمند نبود. او به داستان‌نویسی عشق می‌ورزید و در نقد آن متبحر بود و استاد داستان به شمار می‌آمد.

همین شد که دبیر بخش داستان مجله آدینه و بعد دنیای سخن شد و خلاصه اگر جایی بود که در آن در راستای داستان، داستان‌پردازی و نقد تلاش می‌کردند، خصوصا در مطبوعات، در کنار نجف دریابندری و دکتر محمد‌علی موحد او هم حضور داشت؛ یک حضور موثر. و خودش هم داستان‌هایی به چاپ رسانده بود.

با تمام این‌ها روزگار به طوری پیش رفت که این مرد پرانگیزه و ایده‌دار در چند دهه گذشته انگیزه خود را از دست داد و دچار کم‌کاری شد.

با این حال سفره و خانه‌اش همیشه به روی محافل ادبی و دوستان ادیبش باز بود تا اینکه در سن ۸۹ سالگی در جایی که وطنش نبود، آمریکا، از دنیا رفت.

ترجمه آثاری مانند تاریخ تمدن رنسانس از ویل دورانت، مرگ در جنگل شروود اندرسون و زائران غریب مجموعه دوازده داستان از مارکز از جمله کارهایی است که از او باقی مانده است.

زندگینامه نجف دریابندری و آثاری که به دست او ترجمه شدند

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241559 ساعت خبر : 12:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241559
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات