قسمت اول سریال خاتون و نقدی بر آن

قسمت اول سریال خاتون از فقر داستان و گره رنج می‌برد

به گزارش گلونی مجموعه نمایش خانگی خاتون با استناد به آنچه تا کنون درباره‌اش آمده، عاشقانه‌ای در بستر مقطعی از تاریخ ایران و به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده است.

نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میر سعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان و ستاره پسیانی از بازیگران اصلی خاتون هستند.

آهنگسازی کیهان کلهر در این مجموعه برای نگارنده غنیمت، محترم و البته یکی از جذابیت‌های آن است.

فیلمنامه

در قسمت نخست، که باید برای یک مجموعه هفتگی بسیار مهم و حیاتی باشد، به جز معارفه فضا و خرده مشکلات در روابط انسانی و بعضا خواسته‌های‌شان، رویداد و گره‌ای مشاهده نمی‌شود.

فقر رویداد همچنین بحران یا گره، آن هم در نخستین قسمت یک مجموعه که نیاز به حمایت مالی و معنوی مخاطب دارد، می‌تواند نقص بزرگی محسوب شده و ایشان را دل‌سرد و حتی پروژه‌ای با چنین سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگی را زمین‌گیر کند.

در این میان، ساختار کلامی ساده و تا اندازه‌ای زیاد، کمک‌کننده به هدف اصلی، خاتون را ملموس‌ کرده و جان می‌دهد.

کارگردانی

در کنار متنی که توجه ویژه و البته عیان نسبت به شخصیت زن دارد، کارگردان نیز در روایت خود روی این نوع نگاه صحه گذاشته است تا جایی که با تماشای دقایقی از اثر به جنسیت کارگردان پی می‌بریم.

منظور نگارنده، لزوما نگاه جانبدارانه در چنین آثاری نیست بلکه دور شدن از روایت متعادل و منطقی است، روایتی که نقص آن آشکارا بیرون زده و اثر را از یک‌دستی خارج می‌کند.

تینا پاکروان نشان داده که در سینما نسبتا موفق است. قواعد سینمای تجاری را نیز در مقام تهیه‌کننده می‌شناسد اما به نظر می‌رسد در سریال‌سازی به تجربه بیشتری نیاز دارد؛ از نگاه هنرمندانه (که نگارنده به صنعتی بودن سینما بیشتر باور دارد تا هنر) تا قسم تجاری‌اش.

انتخاب و هدایت بازیگران، فضاسازی چشم‌نواز و موثر و در خدمت متن، به خوبی انجام شده است اما این ‌همه برای فیلمنامه‌ای که در قدم اول هیچ گره‌ای را معرفی نمی‌کند.

همچنان امید وجود دارد

بدون تردید با تماشای نخستین قسمت یک سریال نمی‌توان همه آن را داوری کرد و آنچه از نظر رفت، تنها به همین قسمت مرتبط بوده و تعلق دارد.

همچنان امید وجود دارد که چنین فضاسازی حرفه‌ای و درستی در کنار بازیگران توانا، در ادامه به داستانی خوب و جذاب برسد.

قسمت اول سریال خاتون را تماشا کنید

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241010 ساعت خبر : 11:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241010
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات