رول های غیرضروری مسیر لهستانی ها و آرش علم کوه پاکسازی شد

رول های غیرضروری مسیر لهستانی ها و مسیر آرش علم کوه پاکسازی شد

به گزارش گلونی عباس محمدی، کوهنورد و کنشگر محیط زیست، درباره برنامه پاکسازی علم‌کوه در صفحه خود نوشت:

دیواره‌ علم‌کوه، تیرماه هزار و سیصد و شصت ‌و هفت، رول‌کوبی (سوراخ کردن سنگ و کار گذاشتن پیچ) روی رخ صاف و زیبای سمت راست مسیر لهستانی‌ها را نشان می‌دهد. مسیر ۱۳۵۲ لهستانی‌ها در این ارتفاع به حوالی یک کلاهک باشکوه می‌رسد که گوشه‌ای از آن در بالا و سمت چپ دیده می‌شود.

شماری از دوستان کوهنورد اهل مشهد در سال شصت‌وچهار، با این رول‌کوبی در واقع مسیر ارزشمند و کلاسیک لهستانی‌ها را ساده‌سازی کردند.

چون بعضی از آن دوستان مشهدی از نزدیک‌ترین و بهترین دوستان کوهنورد من بوده یا هستند (زنده‌یاد عباس جعفری، زنده‌یاد حامد گلکار، جواد نظام‌دوست، امیر زرین، …) به خودم اجازه می‌دهم که بگویم ایشان در واقع مسیر اصلی را مخدوش کردند.

خود من هم کارهایی کرده‌ام که امروزه به آن نقد دارم… و البته در صعود از مسیر یادشده هم «جر» زده و با استفاده از این رول‌ها (به همراه حمید روحانی، عکس خبر) بالا رفته‌ام.

رول غیرضروری مسیر لهستانی ها و مسیر آرش پاکسازی شد

ما چند هفته پیش، یک برنامه‌ پاکسازی در علم‌کوه داشتیم و دو سنگ‌نورد جوان و برجسته‌ کشور زحمت صعود این مسیر و چند مسیر دیگر را در منطقه کشیدند و چندتایی از رول‌های غیرضروری یا پوسیده و خطرناک و همچنین طناب‌ثابت‌های مشکوک و نالازم را جمع‌آوری کردند.

ما این کار را برای «مسیر آرش» که خود من یکی از گشایندگان بوده‌ام نیز انجام خواهیم داد.

ابراهیم بابایی یکی از برجسته‌ترین کوهنوردان ایران که طراح و نفر اصلی گشایش مسیر آرش در سال‌های شصت‌ و یک تا شصت ‌و سه بوده نیز موافق این کار است.

دوستان کوهنورد! حفاظت از محیط زیست کوهستان ارتباط زیادی با شیوه‌های صعود پاک و سبکبار دارد. بیاییم اشتباهات گذشته‌ خود را (که تا حد زیادی ناشی از کمبود آگاهی و ضعف فنی و نبود امکانات بوده) تا حد امکان جبران کنیم.

علم کوه مازندران با ارتفاعی نزدیک به ۵ هزار متر

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238388 ساعت خبر : 12:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238388
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات