مشکلات گلابدره یکی دوتا نیست

گلابدره در محاصره زمین‌خواران سودجو

مشکلات گلابدره یکی دوتا نیست

گلابدره در محاصره زمین‌خواران سودجو

به گزارش گلونی و به نقل از ساکنان، محله گلابدره تنی خسته و جسمی رنجور دارد.

محله پیری که گذر روزگار و هجوم جمعیت به موازات فراهم نشدن شرایط برای بازسازی‌اش آن را شبیه به پیری ناتوان کرده که البرز را بر شانه دارد.

گلابدره از محلات بسیار قدیمی در شهرستان شمیرانات است که در زمان‌های قدیم با محلـه امـام زاده قاسم به صورت یک محله بوده‌اند.

محله گلابدره بواسطه قرارگیری در شمالی ترین نقطه کلان شهر تهران از آب و هوای مناسبی برخوردار است.

اما سال‌هاست مهاجرت بی رویه به این نقطه از شهر از یک سو و ساخت و سازهای بی‌حساب و کتابی که این مهاجرین در طول دهه‌های گذشته انجام داده‌اند از سویی دیگر زخمی کهنه و زشت در این نقطه از شمال شهر به جا گذاشته است.

محله‌ای که امروز بافت فرسوده‌اش در محاصره تانکرهای آب، سیم‌های غیرمجاز برق، شیلنگ‌های سیاه آب و تراکم عجیب و غریب جمعیت و ساخت و سازهای غیرکارشناسی است.

مشکلات گلابدره یکی دوتا نیست

در تازه‌ترین اتفاق و در عکس‌هایی که می‌بینید قنات پرآب و قدیمی گلابدره واقع در سنگ دوقلو، توسط سودجویان با ساخت و سازهای غیرمجاز تصرف شده است‌.

این عکس‌ها که در صفحه اینستاگرام مشکلات گلابدره به همت اهالی منطقه بارگذاری شده، راوی قصه غم‌انگیز این دره و این قنات است.

رودخانه معروف گلابدره هم در امتداد این قنات که زمانی قاب زیبایی و صفای این منطقه بود در محاصره سازندگان و سودجویان منطقه تبدیل به زباله‌دانی و میزبان فاضلاب خانه‌ها شده است.

حتی درخت‌های کهن سال این ناحیه هم زیر خروارها خاک و سنگ مدفون شده‌اند.

مدت‌هاست ۶۵ هکتار از محله‌های شمال شهر در بافت فرسوده قرار گرفته و ساماندهی آن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری تبدیل شده است.

در این میان اهالی محله‌های گلابدره، دربند، امامزاده قاسم(ع) و… در محدوده منطقه یک بیش از دیگر محله‌ها با مشکلات زندگی در بافت فرسوده و پیامدهای ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

زمین‌خواران و سودجویان نیز این محله‌ها را هدف مناسبی برای تاراج خود می‌شناسند و عرصه را برای ساکنان این محله‌ها، بافت ارزشمند تاریخی، طبیعت و محیط زیست آن، تنگ‌تر می‌کنند.

شورای تازه شهر تهران و شهرداری ناحیه سه منطقه یک، باید تا دیرتر از این نشده، برای نجات این جغرافیای شهری و آلبوم تاریخی دامنه‌هـا و مراتع تابستانی رشته کوه البرز که از تجریش و دزاشیب و چراگاه‌های سبز، خاطره‌ها در دل دارد، تدبیری بیندیشند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238976 ساعت خبر : 9:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238976
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات