مهار آتش سوزی در پارک ملی دریاچه ارومیه

مهار آتش سوزی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش گلونی مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: «بخش جنوب غربی پارک ملی دریاچه ارومیه که به عنوان تالاب گروس شناخته می‌شود روز جمعه دچار آتش‌سوزی شده بود که بعد از ساعت‌های تلاش بی‌وقفه مهار شد».

مهران نظری افزود: «این آتش‌سوزی ظهر روز جمعه یکم مرداد ماه آغاز و در شامگاه همان روز توسط ۳ اکیپ آتش‌نشانی از مهاباد، یک اکیپ آتش‌نشانی از میاندوآب و یک اکیپ آتش‌نشانی از پتروشیمی، یک فروند بالگرد هلال‌احمر و تیم واکنش سریع اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان شامل یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب و همچنین اهالی روستاهای اطراف و تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی مهار شد».

وی اظهار کرد: «در جریان این آتش‌سوزی حدود ۷۶۰ هکتار از عرصه حساس جنوب غربی پارک ملی دریاچه ارومیه دچار حریق شد که کل پوشش گیاهی آن شامل نیزار، گززارها و پوشش علفی این عرصه به‌طور کامل در آتش سوخت».

نظری افزود: «آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی به ویژه تالاب‌ها از مهمترین تهدیدات زیست‌محیطی محسوب می‌شود که هر ساله خسارت‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌کند».

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: «به دلیل مرتفع بودن نیزارها، گستردگی آتش و باتلاقی بودن محیط امکان اطفای حریق به راحتی میسر نبود و درخواست هلیکوپتر از سازمان انجام شد».

نظری افزود: «توسط هلیکوپتر هلال‌احمر که در محل حاضر بود نیروهای امدادی به بخش‌هایی از محل حریق که امکان دسترسی وجود نداشت انتقال داده شد».

وی افزود: «باتوجه به بررسی‌های اولیه مساحتی حدود ۷۶۰ هکتار از پوشش گیاهی پارک ملی تالاب دچار حریق شده است».

پارک ملی دریاچه ارومیه

پارک ملی دریاچه ارومیه، میان استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی و در موقعیت جغرافیایی ۳۷ تا ۳۰/۳۸ عرض شمالی و ۴۵ تا ۴۶ طول شرقی واقع شده است.

مساحت پارک ۴۶۴۰۵۶ است. این دریاچه جمعاً دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک به مساحت ۳۳۴۸۶ هکتار است. دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ در فهرست پارک‌های ملی ایران به ثبت رسید.

پارک ملی دریاچه ارومیه با وسعت ۴۶۲٬۶۰۰ هکتار همچنین یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است. در مجموع ۱۰ آب‌انبار در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد که ظرفیت آنها ۱۸۰ هزار لیتر است.

آتش سوزی جنگل ها و تاثیر آن بر نابودی درختان

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237625 ساعت خبر : 2:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237625
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات