نبرد اهرام و محاصره سپاه ناپلئون به دست انگلیسی ها

نبرد اهرام و محاصره سپاه ناپلئون به دست انگلیسی ها

به گزارش گلونی ناپلئون بناپارت درست بعد از قدرت‎‌‌گیری خود و سرزمینش را در مقابل انگلستان یافت.

اما رویارویی با انگلستان همواره برای دولت‎‌‌ها دشوار بوده است. چراکه این سرزمین جزیره‎‌‌ای محصور در آب است و حمله به آن نیروی دریایی قدرتمندی می‎‌‌طلبد که بتواند در مقابل نیروی دریایی بریتانیا مقاومت کند.

ناپلئون که در راه حمله به انگلستان ناهمواری‎‌‌هایی می‎‌‌دید، بر آن شد تا در سرزمین‎‌‌های دیگر به مصاف این قدرت اروپایی برود. یکی از این سرزمین‎‌‌ها مصر بود. مصر از آن حیث که راه ارتباطی اروپا از طریق دریایی سرخ به هند به حساب می‎‌‌‎‌‌آمد، نزد انگلیسی‎‌‌ها اهمیت ویژه‎‌‌ای داشت و ناپلئون تصمیم داشت این مسیر ارتباطی را از چنگ انگلیس‎‌‌ها بیرون بیاورد تا ضربه‎‌‌ای به آن‎‌‌ها زده باشد.

ناپلئون بناپارت نیروهای خود را با کشتی عازم سوریه و مصری کرد که در آن زمان به دست مملوکان مصر و زیر نظر امپراتوران عثمانی اداره می‎‌‌شد. در جولای ۱۷۹۸ در طی یک نبرد قدرت ممالیک درهم شکست و سرزمینی که در طی قرون وسطی ممالک اسلامی را با قدرت تمام از گزند اروپایی‎‌‌ها در امان می‎‌‌داشت، به زانو درآمد.

زمانی که ناپلئون با سلاح‎‌‌ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته روز اسکندریه را فتح کرد و راه نیروهایش را به سمت قاهره، بزرگ‎‌‌ترین شهر و پایتخت سرزمین مصر کشاند، ممالیک با شمشیر و نیزه سعی در مقابله و جلوگیری او داشتند.

اقدامی که عقلا نتیجه‎‌‌ای به دنبال نداشت. در نزدیکی قاهره‌ قوای فرانسه به فرماندهی ناپلئون با مراد بیک، حاکم قاهره رو‎‌‌به‎‌‌رو شد و بین این دو نیرو نبرد سختی موسوم به نبرد اهرام در گرفت که به شکست قوای ممالیک، تسخیر قاهره و فروپاشی ممالیک منجر شد.

ناپلئون که بخش زیادی از خاک مصر و سواحل شرقی مدیترانه را تصرف کرده بود با حمله ناگهانی انگلیس‎‌‌ها مواجه شد. در طی این غافل‎‌‌گیری بخش بزرگی از ناوگان دریایی نیروی فرانسه از بین رفت و ناپلئون محاصره شد.

هرچند او توانست محاصره انگلیس‎‌‌ها را بشکند و به سرزمین خود بازگردد اما رویای شکستن خط ارتباطی انگلیس به هند برای او رویایی ناتمام باقی ماند. چراکه با بازگشت به فرانسه به سبب اعتراضات مردمی دیگر نتوانست قوای خود را بازیابد و به جهان‎‌‌گشایی بپردازد.

درباره ناپلئون بناپارت بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236822 ساعت خبر : 11:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236822
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات