پاییز آلوده یکی از مشکلات پیش روی شهر تهران

پاییز آلوده یکی از مشکلات پیش روی شهر تهران

به گزارش گلونی از ابتدای سال شاهد تغییر اقلیم در نقاط مختلف ایران و جهان هستیم.

این تغییر گسترده در حوزه محیط زیست و کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در فصل بهار و عدم به وجود آمدن پوشش گیاهی موجب می‌شود تا در فصل سرما با وزش باد، گرد و خاک‌ها حرکت کنند و آلودگی هوا مهمان ناخوانده کلانشهرها شود.

البته که آلودگی هوا و تغییر اقلیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر هم اثرگذارند و عوامل موثر بر هر کدام بی‌شمار است.

اما آنچه که امروزه با آن روبرو هستیم، آلودگی هوا بر اثر کاهش بارندگی و خشکسالی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده، در گفتگو با همشهری بیان کرد: «مقایسه آمار ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در تیرماه سال ۹۹ و سال‌جاری نشان می‌دهد، جریان گردوغبار در تهران افزایش یافته است. این یعنی ذرات معلق درشت و خاک‌پایه وارد شهر شده‌اند. بنابراین وقتی بارش‌ها کاهش می‌یابد، زمین اطراف شهرها خشک می‌شود و به خیزش گردوغبار کمک می‌کند.

تأثیر دیگر کاهش بارندگی، افزایش دماست. وقتی دما افزایش بیابد، مثلا در تابستان امسال که تهران نسبت به سال گذشته ۱.۵تا ۲درجه گرم‌تر بود، شرایط به‌خصوص از ساعات ظهر به بعد به افزایش تولید ازن منجر شود. این آلاینده‌ از نوع ثانویه محسوب می‌شود و هنگامی بروز می‌یابد که ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در شرایط افزایش دما در جو شهر بازتولید شوند. حال اگر بارش کمتر باشد، قطعا ابر کمتری در آسمان تشکیل و تابش خورشید بیشتر می‌شود که به تبع آن، ازن بیشتری تولید خواهد شد و هوا آلوده‌تر از قبل می‌شود.

تأثیر سوم کاهش بارش‌ها نیز اینگونه است که وقتی هوا رطوبت کمتری داشته باشد، خاک انسجام بیشتری می‌یابد و با جریان باد، جابه‌جا نمی‌شود. اما اگر زمین خشک باشد، کمترین سرعت باد می‌تواند به خیزش گرد و غبار منجر شود.

اما تأثیر مستقیم کاهش بارش بر تشدید آلودگی هوا اینگونه است که وقتی بارش نباشد، رودخانه‌های کشور با کم‌آبی و خشکسالی مواجه می‌شوند و به تبع، تولید برق نیروگاه‌های برقابی نیز کاهش می‌یابد. در پی این چرخه، نیروگاه‌های حرارتی باید وارد سیکل تولید برق شوند و به این ترتیب بار دیگر شرایط برای آلودگی هوای شهرهای کشور مهیا می‌شود.

همچنین درباره اثر کاهش بارندگی‌ها بر آلودگی هوای ۶ ماه دوم سال که شرایط وخیم‌تری نسبت به نیمه نخست سال دارد، او می‌گوید: «با توجه به پیش‌بینی کاهش بارش‌ها نسبت به سال‌های اخیر، اگر محدودیت‌های ترددی برقرار نشود، در پاییز امسال روزهای آلوده بیشتری نسبت به گذشته خواهیم داشت و آلودگی هوا به‌وضوح افزایش می‌یابد.»

خشکسالی شدیدتر می‌شود؛ گرمترین جهان در ۲۰۰۰ سال گذشته

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240321 ساعت خبر : 7:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240321
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات