آموزش ویدئویی پخش زنده مراسم مذهبی در آپارات

آموزش ویدئویی پخش زنده مراسم مذهبی در آپارات

ایام سوگواری محرم نزدیک است و بسیاری از هموطنان دوست دارند در عزاداری‌های این ماه شرکت کنند و چند شب محرم را به راز و نیاز با خدای خود بپردازند.

اما از طرفی پیک پنجم کرونا کار را سخت کرده است. آمار مبتلایان به اوج خود در این همه‌گیری رسیده و هیچکس از ابتلا به این بیماری مصون نیست.

بسیاری از علما هم توصیه کردند حتما پروتوکل‌های بهداشتی توسط هیئات و عزاداران رعایت شود.

اما باز هم خیلی‌ها نمی‌توانند در عزاداری امثال شرکت کنند. خیلی‌ها بیماری نوع خاص دارند و باید در منزل بمانند.

خیلی‌ها از ابتلای عزیزان‌شان واهمه دارند و در خانه می‌مانند. خیلی‌ها هم مبتلا به کرونا هستند و باید در خانه بمانند. پس چه باید کرد؟

آیا باید بی‌خیال عزاداری محرم امسال بشویم؟

مایی که گوشه گوشه هییت‌های محل خاطره داریم و با شرکت در عزاداری‌ها بزرگ شدیم.

خبر خوب اینکه نیاز نیست برای شرکت در عزاداری‌ها حتما از خانه خارج بشویم.

کافی است به دستورالعمل زیر عمل کنیم تا محرم امسال هم یک عزاداری پربار و خالصانه داشته باشیم و هم خود و خانواده‌مان ایمن و سلامت بمانند.

به گزارش گلونی در فلت جی اف ایکس آمده است: از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، خیلی از مراسم مذهبی تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و با توجه به دستوراتی که وزارت بهداشت برای این مراسمات تعیین می‌کند، ممکن است خیلی از هیئت‌ها نتوانند این پروتکل‌ها را اجرایی کنند و در نتیحه شور هیئات کم رنگ بشود.

در این زمان، یکی از بهترین قابلیت‌هایی که وجود دارد و می‌توان آن را اجرایی کرد، پخش زنده است که یکی از بهترین پلتفرم‌هایی که برای این کار وجود دارد، آپارات است.

آپارات نیز، در زمان محرم و ایام فاطمیه، به استقبال مراسمات مذهبی می‌رود و در قسمت بالایی سایت، بنری قرار داده و افراد می‌توانند روی آن کلیک کنند و وارد پخش زنده هیئت‌های درحال پخش بشوند.

اما بعد از این مقدمه، باید سراغ موارد فنی این مسئله رفت و با توجه به بودجه امکاناتی که در اختیار هیئات هست، شروع کرد به تنظیم کردن این موارد که برای راحتی شما، همه این موارد به صورت کامل و جامع ضبط شده و با دیدن این مجموعه ویدیو، می‌توانید یک پخش زنده حرفه‌ای داشته باشید.

آموزش ویدئویی پخش زنده مراسم مذهبی در آپارات

در این ویدیو با هم بررسی می‌کنیم که چرا باید به سمت پخش زنده برویم و این کار چه لزومی دارد. علاوه بر این، سرفصل‌هایی از این مجموعه ویدیو، تقدیم شما می‌شود. پخش زنده مراسم مذهبی در آپارات:

نماشای گلونی را دنبال کنید

جلسه اول – دکور هیئت برای پخش زنده

در این ویدیو، با هم بررسی می‌کنیم که برای هئیت ، چه دکوری می‌توانیم انتخاب کنیم. ما می‌توانیم با کمترین هزینه، از سایت‌هایی که معرفی می‌شود، طرح‌های گرافیکی بسیار زیبایی تهیه کنیم و با چاپ آن به صورت بنرِ مات، آن را به عنوان پشت منبر استفاده کنیم. طرح‌های بسیار زیبایی در دو سایت قنوت و سایت عصر انتظار موجود است که می‌توان از آنها استفاده کرد.

از طرفی نیز می‌توان برای انتخاب تایپوگرافی و خوشنویسی مذهبی، به سایت معلی مراجعه کرد و در صورتی که خواستید خوشنویسی خاصی را در پشت منبر استفاده کنید؛ از این سایت تهیه کنید.

جلسه دوم: نور پردازی هیئت

یکی از نکات بسیار مهمی که زیبایی کار ما مهم است، استفاده از نور مناسب برای محیط است. هیئات مذهبی معمولا به این نکته توجه دارند ولی برای پخش زنده، لازم است که عنایت ویژه‌ای به آن داشت. چون در نگاه اول، وقتی که مخاطب پخش زنده هیئت شما را باز می‌کند، با محیط، نور و سخنران مواجه می‌شود.

به خاطر همین لازم است که به بحث نورپردازی توجه ویژه داشت. ما می‌توانیم برای نورپردازی هیئت خودمان (چه دارای مخاطب حضوری باشد یا خیر) از پروژکتورهای کاسه‌ای استفاده کنیم که جزو بهترین گزینه‌های موجود است. اما برای استفاده از این نوع پروژکتور، لازم است که یکسری نکات رعایت شود که در ویدیوی زیر به آنها اشاره می‌شود.

همچنین می‌توانید آموزش دیگری که برای این کار قبلا تهیه کردیم را هم ملاحظه کنید، تا با انواع منبع نور ثابت برای فیلمبرداری آشنا شوید.

جلسه سوم: فیلمبرداری

پخش زنده مراسم مذهبی در آپارات

اما یکی از مهمترین بحش‌هایی از پخش زنده هیئت مذهبی که باید به آن توجه داشت، فیلمبرداری و تجهیزاتی است که باید برای این کار در نظر گرفت. برای اینکه بتوانیم فیلمبرداری را برای پخش زنده انجام دهیم، هم می‌توانیم از گوشی موبایل استفاده کنیم و هم از دوربین فیلمبرداری ولی ابتدا باید بررسی کنیم که هیئت ما، قرار است چگونه برگزار شود:

۱- هیئت ما به صورت حضوری نیز مخاطب دارد.

۲- هیئت ما فقط به صورت مجازی است.

در صورت اول، وقتی که هیئت ما حضوری است، بهترین گزینه ، استفاده از دوربین فیلمبرداری است. که می‌توان برای این کار، از دوربین‌های مختلفی استفاده کرد که در ویدیوی زیر، به چند مدل خوب، نیز اشاره می‌کنیم. اما اگر هیئت ما صرفا قرار است به صورت مجازی پخش شود، می توان از گوشی موبایل هم استفاده کرد که اگر شما، چند گوشی موبایل اندرویدی نسبتا جدید و بروز داشته باشید، می‌توان آنها ها را با استفاده از یک اپلیکیشن، به عنوان دوربین پخش زنده خود تبدیل کنید.

اگر هم بخواهید از دوربین استفاده کنید، باید یک وسلیه میکسر تصویر تهیه کنید که یکی از بهترین گزینه‌ها، دستگاه BlackMagic Ate است که هم می‌توان آن را خرید و هم کرایه کرد که این مسئله، به بودجه شما مستقیما مربوط است. همچنین در ویدیوی زیر، روش اتصال گوشی موبایل و دوربین فیلمبرداری به سیستم را کامل می‌بینیم که باید به دقت ملاحظه کرد.

جلسه چهارم: راه اندازی سیستم صوتی

اما از بحث دوربین که بگذریم، یکی دیگر از بحث‌های مهم، سیستم صوتی هیئت است که اگر بخواهیم به صورت تخصصی بررسی کنیم، این مورد نیز ۲ حالت دارد. یا اینکه هیئت ما فقط مجازی است و صرفا می‌خواهیم فیلم سخنران را پخش زنده داشته باشیم؛ یا اینکه به صورت حضوری نیز، عزاداران امام حسین علیه السلام، حضور دارند.

در حالت اول، ما می‌توانیم از میکروفون های یقه ای معمولی استفاده کنیم و آن را به برای پخش زنده مورد استفاده قرار دهیم که کمترین هزینه را دربر دارد.

اما اگر هیئت ما، به صورت حضوری باشد، باید مراحل بیشتری را طی کنیم. وقتی که هیئت ما به صورت حضوری باشد باید، صدای مداح و اکویی که به آن داده می‌شود، و همچنین صدای ذاکر هیئت را داشته باشیم تا شور هیئت، در پخش زنده نیز حس شود.

برای این کار، ما باید دستگاه میکسر صوتی هیئت را به سیستم متصل کنیم و صدای پخش زنده را، از آن دستگاه تامین کنیم. این کار را می‌توان به ۲ روش انجام داد:

۱- استفاده از دستگاه کارت صوت اکسترنال

۲- استفاده از سیم‌های معمولی اتصال به سیستم

ما می‌توانیم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم، بررسی کنیم که کدام از موارد زیر، برای ما قابل انجام است. ولی یادآوری اینکه مهم است که اگر برای اتصال دستگاه میکسر صوتی، از کارت صوت استفاده کنیم، صدای خروجی ما بسیار عالی، خوب و بی دردسر است. اما در حالت دوم، می‌توان با تهیه یک سیم با کیفیت و خوب، صدای مناسبی را برای پخش زنده داشت.

نکته: این مسئله، با توجه به نوع دستگاه میکسر و اتصالات خروجی آن، کاملا متفاوت است. که البته دستگاه‌های جدید، اگر خروجی XLR داشته باشند، این به این معناست که می‌توان صدای بهتری نیز داشت. در این ویدیو، به صورت جامع و کامل، در مورد همه این موارد، توضیح داده شده است و با دیدن آن، می‌توانید بهتر تصمیم گیری داشته باشید.

جلسه پنجم و ششم: کار با نرم افزار OBS برای پخش زنده

در این ۲ جلسه، ما به روش کار با نرم افزار OBS می‌پردازیم. این نرم افزار، یکی از بهترین نرم افزارهایی است که برای پخش زنده آنلاین وجود دارد. ما با استفاده از این نرم افزار، می‌توانیم مثل یکی کارگردان تلویزیونی که بر روی صدا و تصویر و سایر مواردی که در صحنه است؛ مدیریت حرفه‌ای داشته باشیم.

علاوه بر این، ما در این دو فیلم، روش اضافه کردن یکسری از موارد، مثل زیرنویس، اضافه کردن لوگوی هیئت به عنوان واتر مارک، پخش میان برنامه، اضافه کرد اینسرت‌های از قبل آماده و … را آماده کرده‌ایم. در صورتی که همه این موارد را در پخش زنده خود رعایت کنید، می‌توانید مخاطب را به صورت کامل و با زمان بالا، در پخش زنده خود جذب کنید.

لینک های مورد نیاز:

جلسه هفتم: نکات حرفه ای پخش زنده

در این ویدیو که آخرین ویدیوی این مجموعه است، شما می‌توانید نکات حرفه‌ای که در یک پخش زنده، باید به آن توجه کرد را ملاحظه می‌کنید. موارد که در این ویدیو اشاره می‌شود، عبارت است از:

۱- استفاده از کیت لنز، برای پخش زنده با موبایل

۲- استفاده از دستگاه‌های Wireless HDMI برای اتصال دوربین‌ها، به دستگاه میکسر تصویر

۳- اتصال گوشی‌های آیفون، به نرم افزار OBS

۴- اصول کادر بندی در فیلمبرداری

ویدیوی زیر را نیز، حتما ملاحظه کنید و با توجه به مکان هیئت، بودجه و ابزارهایی که دست دارید، بهترین دوربین و تجهیزات را تهیه بکنید و کادربندی زیبایی برای کار فیلم خود انتخاب کنید.

هیئت مجازی

سعی شد در این مجموعه ویدیو، در مورد ابعاد مختلفی که برای یک پخش زنده مذهبی مورد نظر است، بیان شود. نکاتی حرفه‌ای، که باعث بیشتر لذت بردن مخاطبین و عزاداران امام حسین علیه السلام، از حضور در هیئت مجازی شما می‌شود.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238792 ساعت خبر : 2:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238792
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات