پوریای ولی پهلوان افسانه ای برای مردم

پوریای ولی پهلوان افسانه ای برای مردم

به گزارش گلونی پوریای ولی پهلوان نامدار، محبوب اهل سرزمین خوارزم است که در ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی پیشینه زیادی داشته و در ساده‌زیستی، دستگیری از مستمندان و چشم بستن بر زرق و برق دنیای فانی شهرت داشت.

پوریای ولی در جوانی کشتی می‌گرفت و پیشه پوتین‌دوزی و کلاه‌دوزی داشت.

پوریای ولی پهلوان افسانه ای برای مردم

مثنوی کنز‌الحقایق با آنکه در پاره‌ای فهرست‌های کتب خطی، این مثنوی به عطار نیشابوری نسبت داده شده و نیز نسخه‌ای از آن به نام شیخ محمود شبستری به چاپ رسیده است.

اما با توجه به ذکر سال ۷۰۹ ه‍.ق که در طی مثنوی آمده و قید نام محمود در بعضی ابیات، و نیز با توجه به اینکه از قدیم‌ترین تذکره‌هایی که نام پهلوان محمود در آن‌ها آمده تا تذکره‌های مربوط به سده‌های ۱۲ و ۱۳ ق. همه به اتفاق مثنوی کنز‌الحقایق را به او نسبت داده‌اند.

علاوه بر این مثنوی در فهرست‌های کتب خطی از دو اثر دیگر نیز نام برده شده است: دیوان پوریای ولی و مجموعه رباعیات پهلوان محمود ،شعر پوریای ولی به دور از پیچ‌وتاب‌های مرسوم است.

برخی محققان با بررسی این رباعیات، پهلوان محمود را ادامه دهنده سنت خیام نیشابوری و متأثر از مضامین فلسفی اشعار او دانسته‌اند.

ده فرمان مشهور جوان‌مردی که از پوریا به یادگار مانده، جزو اصول ورزش باستانی کشور است و این ده فرمان سال‌ها سرلوحه پهلوانان خوی بوده و هنوز هم سینه به سینه نقل می‌گردد.

پوریای ولی در میان ورزشکاران ایران نمونه‌ای از اخلاق، پایمردی و جوان‌مردی است و نه تنها در مقام یک پهلوان، بلکه در مقام یک قدیس در میان مردم جایگاهی والا و افسانه‌ای دارد.

پرتو بیضایی در کتاب تاریخ کشتی ایران از صفحه ۲۶ الی ۶۱ کتابش را به زندگی پهلوان پوریا اختصاص داده است.

سال دقیق ولادت او و مدت عمرش معلوم نیست، اما در کتاب‌های مختلف مرگ او را سال ۷۲۲ه. ق ذکر کرده‌اند.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237176 ساعت خبر : 10:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237176
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات