معرفی کتاب وصیت ها جلد دوم کتاب سرگذشت ندیمه

معرفی کتاب وصیت ها جلد دوم کتاب سرگذشت ندیمه

«هنگامى که موسى (علیه‌السلام) به وعده‌گاه الهى رفت، با قوم خویش بر این قرار بود که غیبتش بیش از ۳۰ روز نخواهد شد؛ چون خداوند ۱۰ روز بر آن افزود، بنى‌اسرائیل گفتند: موسى(علیه‌السلام) تخلف کرده‌ است، گوساله‌پرستى کردند.»

به گزارش گلونی در مذمت بنی‌اسرائیل و هر آنچه از مصیبت و سختی بر موسی تحمیل کردند، سخن‌ها بسیار است. ما دیگری را ندامت می‌کنیم درحالی ‌که آگاه یا ناخودآگاه پا بر جای پای او گذاشته‌­ایم.

انگار که انسان ساخته شده تا در هر برهه‌ای از تاریخ به‌ نوعی از طریق پیامبران، داستان‌ها، روایات و ادبیات انذار داده شود، کوتاه‌ زمانی تحت تأثیر قرار بگیرد و به‌ سرعت و با لبخند آن ‌را فراموش کند.

لازم نیست از بنی‌اسرائیل باشیم یا بازگردیم به دوران پیامبری موسی. ما هم به‌ اندازه همان قوم، فراموش‌‌کار و سهل‌انگاریم. همچنین مهم نیست که درطول ۱۲ سال مدرسه، خاقانی از هر فرصتی که در گوشه ‌و کنار کتب ادبیات پیدا کرد، در گوش‌مان خواند که؛ «هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان/ ایوان مدائن را آیینه عبرت دان.»

یا اصلاً مهم نیست، در ناف ماساچوست و تجدد آمریکایی باشیم یا میان آتش و خون در خاورمیانه یا در شرق دور کنار چشم‌بادامی‌های کروناپرور.

در یک کلام مهم نیست در چه زمان و مکانی سیر می‌کنیم یا کدام پیامبر و شاعر و نویسنده چقدر از ما عبرت‌پذیری و حساسیت به اوضاع جامعه را التماس کرده­‌اند؛ ما بنی‌اسرائیل‌وار تا چشم آنان را بیشتر از ۳۰ روز دور می‌ببینیم دوباره به‌ همان کیشِ بی‌‌اعتنایی و بی‌غمی از محنت دیگران روی می‌آوریم.

مارگارت اتوود هم یکی از همان هزاران هزار انذاردهنده بود و هست که در سال ۱۹۸۵ کتاب ضدآرمان‌شهری خود، «سرگذشت ندیمه» را، نوشت تا به من، شما و آن‌ها بگوید این رهی که می‌روید، به ترکستان است و گیلیاد آفرین (گیلیاد یا جلید؛ نام حکومتی تمامیت‌خواه و مذهبی است که پس از فروپاشی ایالات متحده امریکا به‌دست فرقه پروتستان پسران یعقوب سر کار آمد‌. گیلیاد زایده تخیل مارگارت اتوود است.)

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و سیاست‌های ضدزن و ضدبشردوستانه او مارگارت اتوود دریافت که فقط نوشتن سرگذشت ندیمه کافی نبوده و نباید از جنگیدن و آگاه ‌کردن دست کشید. پس در سال ۲۰۱۷ ادامه رمان سرگذشت ندیمه را نوشت و سال ۲۰۱۹ آن ‌را منتشر کرد.

وقایع رمان وصیت‌ها، ۱۵ سال پس از سرگذشت ندیمه اتفاق می‌افتد. اتوود در این کتاب از جهان سرکوب‌گرِ بیرون الهام گرفته و  از زبان سه زن آن را روایت می‌کند.

سه زنی که سرنوشت هر کدام به‌نوعی با هم گره خورده ‌است و چگونگی عملکردشان در قبال یکدیگر سرنوشت‌ساز است.

اتوود در رمان شواهد/ وصیت‌ها به چگونگی روی کار آمدن دیکتاتورها و اوج و زوال و سقوط‌شان می‌پردازد و به‌ تمامی سوال‌هایی که در رمان قبلی پیش آمده بود، جواب می‌دهد و دوباره یادآور می‌شود؛ بی‌تحرکی در مقابل اعمال سیاست‌مداران و آینده جامعه می‌تواند اثرات مخرب جبران‌ناپذیری به‌بار بیاورد.

کتاب وصیت ها را آنلاین مطالعه کنید

کتاب سرگذشت ندیمه

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237494 ساعت خبر : 11:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237494
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات