کمبود سرم تزریقی حکایت امروز نیست!

چرا با کمبود سرم قندی نمکی در بازار دارویی مواجه هستیم؟

کمبود سرم تزریقی حکایت امروز و دیروز نیست!

یه گزارش گلونی با اوج گرفتن و افزایش یافتن تعداد مبتلایان کرونا، خبری مبنی بر نبود و کمبود سرم به‌ ویژه برای بیماران مبتلا به کرونا، در فضای مجازی، منتشر شد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اما در گفتگویی اعلام کرد: «اکنون تقریبا تولید سرم در کشور به ۱۱ میلیون رسیده و تا اواخر شهریور تولید سرم به ۱۵.۵ میلیون در ماه افزایش می‌یابد».

دکتر سیدحیدر محمدی درباره خبرهایی مبنی بر کمبود سِرُم جهت استفاده بیماران کرونا در کشور، اضافه کرد: «یکی از سرم‌سازان ما داشت خطوط تولیدش را اصلاح می‌کرد که ان‌شاءالله قول داده‌اند که تا پایان ماه خطوطش را برگرداند و سایر سرم‌سازان هم قول داده‌اند که کمبود سرم این تولیدکننده را جبران کنند و ان‌شاءالله مشکلی نداریم».

سِرُم فقط برای بیماران مبتلا به کرونا مصرف نمی‌شود، بلکه برای سایر بیماران نیز می‌تواند مورد نیاز باشد.

همیشه در ماه‌های گرم سال، افراد مختلف مردم دچار دهیدراتاسیون (کم آبی بدن) می‌شوند و ناگزیر به تجویز و دریافت سرم هستند.

کمبود سرم تزریقی

متاسفانه کمبود سرم در این روزهای گرم فقط به روزگار کرونایی و پیک ویروس خلاصه نمی‌شود.

دست کم از اوایل دهه نود یادداشت‌ها و گزارش‌های مختلفی مبنی بر کمبود سرم در بازار کشور در خبرگزاری ها و مطبوعات منتشر شده‌ است.

 برای نمونه خبرگزاری ایسنا در تاریخ  دوشنبه،  ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ گزارشی مفصل با عنوان دلایل کمبود سرم تزریقی در داروخانه‌ها منتشر کرد و نوشت: «سرم تزریقی در داروخانه‌ها کمیاب شده است؛ اما دلیل کمبود این داروی ساده و ارزان چیست»؟

یا روزنامه سپید در تاریخ ۱۲خرداد ۱۳۹۵ از کمبود سرم قندی نمکی در بازار دارویی خبر داده است.

نگاهی به همزمانی تاریخ این کمبودها به آغاز فصل گرم سال نشان می‌دهد که یک برنامه‌ریزی ساده برای افزایش تولید سرم در ماه های گرم سال می‌تواند این چالش را حتی در اوضاع همه گیری کرونا، مدیریت کند.

به گفته پزشکان سرم‌ها معمولا در شیوع برخی بیماری‌های ویروسی و عفونی و یا در موارد گرمازدگی و از دست دادن آب بدن کاربرد بیشتری پیدا می‌کند.

بنابراین به هیچ‌وجه پیش‌بینی این موضوع که با وجود شیوع ویروس کرونا و رسیدن گرم‌ترین تابستان ۵۰ سال اخیر، باز هم ممکن است کشور دچار کمبود سرم شود، به هیچ‌وجه برای متولیان امر سلامت و سازمان غذا و دارو، سخت نبوده است.

با یک دستور مدیریتی ساده در مقطعی کوتاه امکان افزایش تولید سرم و توزیع درست آن در کشور وجود داشته است.

اما آیا همت و مدیریتی برای این افزایش هم طی این سال‌ها و یا حداقل پس از شیوع کرونا، در این باره وجود داشته و دارد؟

آیا دلیل این کمبود این است که سرم‌سازی تجارت پرسودی نیست و در بازار دارو فی‌الحال دور، دور ترکتازی واکسن و داروهای گران‌قیمت و پرمتقاضی درمان کروناست؟

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 238828 ساعت خبر : 8:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238828
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات