استفاده از انگشتر عقیق در چه شغل هایی ممنوع است؟

استفاده از انگشتر عقیق در چه شغل هایی ممنوع است؟

انگشتر عقیق از جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و تاریخ اسلامی ‌برخوردار است.

اکثر مسلمانان اتفاق نظر دارند که پیامبر اکرم (ص) یک انگشتر عقیق داشته‌اند و آن را در دست راست خود می‌پوشیدند. همچنین استفاده از انگشتر عقیق در بسیاری از احادیث و روایاتی که از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده، توصیه شده است.

تنوع رنگ و بافت عقیق، همچنین قیمت مناسب آن باعث شده است که این سنگ محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد.

شما هر سلیقه‌ای که داشته باشید می‌توانید عقیقی که مورد علاقه‌تان است را پیدا کنید. از سوی دیگر، توصیه‌های زیادی که در اسلام به استفاده از انگشتر عقیق شده است، بسیاری افراد را بر آن داشته که حتماً یک انگشتر عقیق خریداری کنند.

عقیق محبوب‌ترین عضو خانواده سنگ‌های کوارتز است که با نام سیلیکات شناخته می‌شوند. این سنگ نیمه قیمتی دارای سیستم کریستالی است؛ درخشندگی مومی ‌دارد و سختی آن ۷ در مقیاس Mohs است که آن را به یک سنگ مستحکم و مقاوم برای استفاده در انگشتر و دیگر جواهرات تبدیل کرده است.

نحوه تشکیل عقیق به گونه‌ای است که در طیف وسیعی از رنگ‌ها قابل مشاهده است. شما می‌توانید سنگ‌های عقیق را تقریباً در هر رنگی، از جمله: سیاه، زرد، صورتی، خاکستری، سفید، قهوه‌ای، بنفش، سبز، آبی، نارنجی، خاکستری و قرمز مشاهده کنید.

این تنوع رنگی بسیار زیاد، به دلیل مواد معدنی موجود در خاک و ترکیبات آب موجود در محیط سنگ هنگام تشکیل آن است. بافت سنگ عقیق معمولاً به صورت لایه‌ای یا نوارهای متحدالمرکز است.

اما شما می‌توانید عقیق را در هر بافت دیگری مشاهده کنید. به عنوان مثال عقیق دندریتیک دارای الگویی شبیه شاخ و برگ درخت بوده یا عقیق خزه‌ای اشکالی خزه مانند را در سنگ تشکیل می‌دهد.

انگشتر عقیق
انگشتر عقیق

میزان سختی نگین انگشتر عقیق چقدر است و در چه شغل‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد، سختی عقیق ۷ در مقیاس Mohs است. به این معنی که تنها اشیا و سنگ‌های دیگری که سختی آن‌ها بیشتر از ۷ است – مانند الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، زمرد – و به طور کلی سنگ‌های قیمتی با سختی ۸، ۹ و ۱۰ در مقیاس Mohs می‌توانند عقیق را خراش دهند.

بیشتر اشیائی که در اطراف خود می‌بینیم مانند ناخن (سختی ۲)، شیشه (سختی ۴)، تیغه چاقو (سختی ۵)، سختی کمتری نسبت به عقیق دارند و نمی‌توانند عقیق را خراش دهند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که استفاده از انگشتر عقیق در چه شغل‌هایی ممنوع است، می‌توان گفت که عقیق در شغل‌هایی مانند کارمندی، معلمی، فروشندگی و غیره که با اشیاء بسیار سخت سر و کاری ندارند، کاملاً مناسب بوده و می‌توان بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کرد.

برخی مواد معدنی اگر به صورت طولانی مدت در معرض آب قرار بگیرند، ممکن است درخشش خود را از دست داده و کدر شوند؛ بعضی دیگر ممکن است رنگ‌شان تغییر کند. به عنوان یک قانون کلی، شما باید فقط مواد معدنی که مقیاس سختی آن‌ها Moh 6 یا بالاتر است را در آب تمیز کنید.

 Mohs مقیاس ۱-۱۰ است که سختی و مقاومت خراش مواد معدنی را اندازه‌گیری می‌کند؛ ۱ نرم‌ترین و ۱۰ سخت‌ترین است.

نرم‌ترین ماده معدنی ذکر شده در مقیاس (۱)، تالک است. سخت‌ترین ماده معدنی (۱۰) الماس است. اگرچه استثناهایی وجود دارد، اما شما نباید فقط به مقیاس Mohs اعتماد کنید. توجه به عوامل دیگر از جمله میزان آهن و تخلخل (آمادگی برای جذب آب) نیز بسیار حائز اهمیت است.

خبر خوب این است که اگر شغل شما به گونه‌ای است که به میزان زیادی دست شما در آب قرار دارد یا با آب کار می‌کنید، هیچ آسیبی به انگشتر عقیق مردانه یا انگشتر عقیق زنانه شما وارد نمی‌شود و کاملاً می‌توانید با آن کار کنید. البته این موضوع تنها مربوط به سنگ است و باید جنس فلزی که رکاب انگشتر شما با آن ساخته شده است را هم در نظر بگیرید.

اگر در شغل خود با مواد شیمیایی سر و کار دارید و این سوال برای شما پیش آمده است که استفاده از انگشتر عقیق در چه شغل‌هایی ممنوع است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مواد شیمیایی مختلف باعث ایجاد اختلاف رنگ می‌شوند. از آنجا که بیشتر عقیق‌ها برای افزایش رنگ طبیعی رنگ‌آمیزی می‌شوند، تماس پیدا کردن انگشتر عقیق با مواد شیمیایی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. به همین دلیل اگر شغلی دارید که با مواد شیمیایی در تماس است، نباید از انگشتر عقیق خود سر کار استفاده کنید.

تا اینجا اطلاعاتی که داده شد در مورد نگین انگشتر عقیق بود، اما فلزی که در رکاب انگشتر عقیق به کار برده می‌شود هم در اینکه استفاده از انگشتر عقیق در چه شغل‌هایی ممنوع است، اهمیت دارد. بنابراین نیاز است که اطلاعاتی در مورد خواص فلزات و دوام و استحکام آن‌ها داشته باشید.

آگهی در گلونی

کد خبر : 242252 ساعت خبر : 2:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=242252
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات