معرفی اسکندرنامه ها و روایات مختلف از زندگی اسکندر

معرفی اسکندرنامه ها و روایات مختلف از زندگی اسکندر

به گزارش گلونی اسکندر مقدونی در زمان حیات خود با جهان‌گشایی‌هایش شهرت بسیار زیادی در سرتاسر جهان باستان به دست آورد. اما شهرت او فقط در بین صفحات تاریخ خلاصه نشد و راه خود را در افسانه‌ها و ادبیات فارسی، عربی و یونانی و… هم پیدا کرد.

اسکندر با وجود شخصیت غاصبی که در براندازی حکومت هخامنشیان از خود نشان داد، از حیث استفاده زیاد از نام، شهرت و داستان زندگی‌اش در ادبیات، خصوصا ادبیات فارسی شخصیت معروفی است.

به طوری که در ادبیات فارسی اسکندرنامه‌های منظوم و منثور بسیار زیادی را شاهد هستیم. از جمله این اسکندرنامه‌ها می‌توان به داراب‌نامه، اخبار اسکندر، داستان اسکندر و داراب در شاهنامه، اسکندرنامه نظامی گنجوی، عبدالرحمان جامی و آیینه سکندری و غیره اشاره کنیم.

اسکندر‌نامه‌ به طور خلاصه کتابی است که سرگذشت اسکندر را شرح می‌دهد و دکتر بهار درباره اولین اسکندرنامه‌ منثور می‌گوید: «اسکندرنامه شامل داستان اسکندر ذوالقرنین است که مولف آن، ذوالقرنین صاحب شخصیت قرآنی را با اسکندر رومی یکی می‌شمارد و او را دخترزاده فیلقوس، قیصر روم می‌داند و پدر او را داراب، پسر بهمن بن اسفندیار می‌پندارد و پس از حروب وی با دارا سفر اسکندر را به عمان و هند و از آنجا به حجاز و یمن و مصر و اندلس و مغرب‌الشمس ذکر می‌کند… .»

این داستان‌ها اغلب ریشه‌ای تاریخی و حماسی دارند اما به مروز زمان وجوه تاریخی آن‌ها کم‌رنگ شده و با عجایب و خرافات همراه شده‌اند.

جدای از آثار منظوم و منثوری که با نام اسکندر گره خورده‌اند، روایاتی شفاهی هم از او در بین مردم وجود دارد که نسل به نسل و سینه به سینه بین آن‌ها منتقل و حفظ شده است.

برای مثال در بین مردم کازرون داستانی مربوط به اسکندر وجود دارد که در آن، این جهان‌گشای باستانی همراه با سپاهش به سمت این شهر می‌تازد و با ایستادگی‌ مردم مواجه می‌شود.

اسکندر مقدونی در شاهنامه و زندگی ناشناخته او

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241780 ساعت خبر : 5:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات