زئوس ایزدی مجازات گر در فرهنگ و اندیشه یونانی

زئوس ایزدی مجازات گر در فرهنگ و اندیشه یونانی

به گزارش گلونی زئوس، که در اساطیر یونانی ایزد آسمان‌‌ها، آذرخش، خالق انسان‌‌ها، فرمانروای ایزدان یونانی که فرزند کرونوس و رئا بود، به عنوان مهم‌‌ترین مجازات‌‌گر در فرهنگ و اندیشه یونانی نیز شناخته می‌‌شد.

بر اساس این پندار، زئوس ایزدی بود که افراد گناهکار را به سختی مجازات می‌‌کرد و این مجازات‌‌ها بعضا صورتی ابدی داشتند. همچون مجازاتی که او برای تایتان‌‌ها تعیین نمود و ایشان را برای همیشه در تارتاروس زندانی کرد.

یکی دیگر از مجازات‌‌های اعجاب‌‌آور که در اساطیر یونانی ذکر شده است، داستان پرومته است. مطابق این روایت، زئوس مقرر داشته بود که پرومته، که آتش را از المپ دزدیده و در اختیار بشر قرار داده بود، گوشت بدنش هر روز توسط عقابی خورده شود.

یکی دیگر از این مجازات‌‌های مشهور، مجازات سیزیف است. سیزیف که اسرار ایزدان یونانی را فاش ساخته بود، مجبور بود که هر روز تخته سنگی را بر دوش کشیده و به بالای قله برساند، اما تخته سنگ پیش از رسیدن به فراز قله از شانه‌های او به زمین می‌‌افتاد و سیزیف ناکام می‌‌ماند.

فینئوس که از هرا فریب خورده و هر دو پسر خود را کور کرده بود، خودش نیز توسط زئوس کور گشت و هارپی‌‌ها وظیفه داشتند که او را هر روز مجازات کنند.

ایکسیون که قصد داشت تا به هرا تجاوز کند و به جای او با شبه هرا همبستر شده بود، مورد خشم زئوس واقع شد. زئوس او را به جهان زیرین فرستاد و هادس، به فرمان برادرش او را به چرخی دوار بست و او تا ابد به همان صورت در اعماق جهان سرگردان بود.

لیکائون پادشاه آرکادی نیز که با پیشکش ساختن گوشت انسان به زئوس، او را مورد آزمایش قرار داده بود، به دنبال خشم زئوس برای همیشه تبدیل به گرگ گشت.

سالمونئوس که برادر سیزیف بود، سوار بر ارابه‌‌ای می‌‌شد و خود را یکی از ایزدان می‌‌پنداشت. او با استفاده از مشعل‌‌هایی آتشین و پرتاب برخی از آن‌‌ها به اطراف، سعی داشت تا خود را همانند زئوس، خدای صاحب آذرخش نشان بدهد و به همین دلیل، زئوس او را با یک رعد و برق کشت.

مجازات‌‌هایی که این ایزد یونانی برای مردمان، ایزدان و قهرمانان تعیین می‌‌داشت البته لیستی بلند و متنوع است، اما آنچه از مجموع این رفتارها و داستان‌‌های اساطیری استنباط می‌‌گردد این نکته است، که زئوس در فرهنگ و اندیشه یونانی، به صورت ایزدی خشن و قاطع تصور می‌‌شده است.

دوازده ایزد المپ نشین اساطیر یونانی را بیشتر بشناسیم

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 243350 ساعت خبر : 11:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243350
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات