صربستان کشوری رو به رشد در بالکان است

صربستان کشوری رو به رشد در بالکان است

به گزارش گلونی و به نقل از U.SNews صربستان یک کشور کوچک در جنوب شرق اروپای مرکزی است که تاریخچه آن با جنگ‌های اروپایی که به قرون وسطی برمی‌گردند عجین شده است.

امروز صربستان دموکراسی پارلمانی است. بانک جهانی صربستان را به عنوان یک کشور با درآمد متوسط طبقه‌بندی می‌کند و اقتصاد آن رفته‌رفته در حال انتقال از بخش دولتی به یک مدل مبتنی بر بازار است.

بخش خدمات بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. وپیش‌بینی رشد ۳.۷ درصدی در تولید ناخالص ملی در صربستان در سال ۲۰۲۲ شده است.

به گزارش SeeNews بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد صربستان در سال جاری ۵ درصد، یعنی ۱.۹ واحد درصد (pp) بالاتر از پیش‌بینی‌اش در ماه ژانویه رشد کند.

بانک جهانی در گزارش ژوئن ۲۰۲۱ درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اعلام کرد که رشد اقتصادی صربستان در سال ۲۰۲۲ به طور تقریبی ۳.۷ درصد تخمین زده می‌شود. در حالی که در ماه ژانویه رشد ۳.۴ درصدی برای این کشور پیش‌بینی شده بود.

بانک جهانی رشد اقتصادی صربستان را تا سال ۲۰۲۳ نیز ۳.۹ درصد پیش بینی کرده است.

بنا به اعلام بانک جهانی تولید اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ یک درصد کاهش یافته است.

بانک جهانی می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود که رشد در بالکان غربی امسال به ۴.۴ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۳.۷ درصد برسد، با این فرض که مشاغل با واکسیناسیون رونق یافته و بی ثباتی سیاسی کاهش یابد.»

افزایش تولید اقتصادی منطقه بالکان غربی شامل آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مقدونیه شمالی، مونته نگرو و صربستان در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۳.۸ درصد تخمین زده می‌شود.

تاریخچه‌ای کوتاه از صربستان

صربستان معاصر، بازتابی از ابهامات و تناقضات اروپای مدرن است. فرهنگی غنی دارد، از لحاظ اقتصادی نسبتا توسعه یافته است اما هنوز متاثر از رقابت‌های منطقه‌ای و تنش‌های قومی است.

در سال ۲۰۰۶، همسایه این کشور، مونته نگرو، رای به جدایی از صربستان داد و بلگرادی که روزگاری پایتخت یوگسلاوی (متشکل از شش جمهوری) بود حالا پایتخت یک کشور کوچک است.

یوگسلاوی، فدراسیونی سوسیالیست در پایان جنگ جهانی دوم تشکیل شد و چندین دهه پابرجا بود، اما در سال ۱۹۸۹، Slobodan Milosevic رئیس جمهور جمهوری صرب خواستار افزایش سلطه صرب‌ها شد، که موجب ایجاد تنش‌های ملی‌گرایانه در یوگسلاوی شد و جنگ‌های یوگسلاوی دهه ۹۰ میلادی را آغاز کرد.

این جنگ‌ها که برای یک دهه طول کشید در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، به طور کلی از زمان جنگ جهانی دوم، با حدود ۱۴۰ هزار تلفات جزو مرگبارترین درگیری‌های اروپا در نظر گرفته شده است.

این جنگ‌ها نسل‌کشی محسوب می‌شدند و خشونت‌هایی که در این جنگ‌ها اعمال می‌شد با جنایات علیه بشریت، پاکسازی قومی و تجاوز جنسی همراه بودند.

محکومیت ژنرال صرب Ratko Mladic در پایان سال ۲۰۱۷ توسط یک دادگاه بین‌المللی، به دادگاه‌های جنایات جنگی یوگسلاوی که توسط سازمان ملل برگزار می شد پایان داد.

اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین و کوزوو در نهایت استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کردند.

فرهنگ صربستان به امپراتوری بیزانس می‌رسد. بیش از ۸۰ درصد از صربستان سکولار مسیحی ارتدوکس هستند. زبان صربستان عمدتا از الفبای سیریلیک استفاده می‌کند، اما همچنین شامل لاتین است.

ریشه‌های موسیقی این کشور به قرون وسطی می‌رسد. در ادبیات، نویسندگان صربی مانند Ivo Andrić، که جایزه نوبل را در سال ۱۹۶۱ به دست آورد، و سوتلانا ولمار جنوگویچ هر دو نویسندگانی هستند که شهرت جهانی دارند.

صربستان، به لطف مهاجرت و نرخ مرگ، جمعیت پیری دارد. نرخ مرگ و میر در این کشور از اوایل دهه ۱۹۹۰ از نرخ تولد پیشی گرفته است.

این کشور عضو صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد و کاندید برای پیوستن به اتحادیه اروپاست.

ده شهر برتر جهان برای زندگی در دوران کرونا

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241996 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241996
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات