طلسم خشکسالی بخت پاییز امسال را هم بسته؟

پاییزی خشک و بی باران را پیش رو داریم

طلسم خشکسالی بخت پاییز امسال را هم بسته؟

به گزارش گلونی خبرهای مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی حاکی از این است که پاییز خشک دیگری در راه است و کشور کماکان با حواشی و پیامدهای خشکسالی درگیر خواهد بود.

با توجه به کاهش بارش‌ها در پاییز پیش رو می‌توان گفت پیامدهای خشکسالی مانند افزایش حاشیه‌نشینی و نرخ بیکاری بیشتر به چشم خواهد آمد.

پاییز شروع سال آبی آینده است و خبر بد آنکه پیش‌بینی خشک بودن پاییز، یک هشدار جدی کم آبی برای سال آینده کشور نیز خواهد بوود.

اولین تاثیر یک پاییز کم‌باران و تایید ادامه خشکسالی‌ها، بر معیشت مردم است.

کم‌بارشی پاییز پیش‌ رو را نه صرفا یک تغییر اقلیمی که یک اتفاق اجتماعی و اقتصادی است.

هنوز ماجرای کمبود منابع آبی خوزستان تازه است.

مصیبتی که دامن بیشتر مناطق کشور را گرفته است.

طلسم خشکسالی را باطل کنید

کم‌بارشی‌های گذشته باعث کاهش سطح زیر کشت مزارع و علوفه‌زارها شده و از همین روز‌ها تاثیرش بر گرانی اقلام کشاورزی و دامی و به ویژه لبنیات مشهود است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، دلایل خشکسالی را همانی که همه این سال‌ها بوده است می‌داند؛ افزایش دما، تغییرات اقلیمی و البته مداخلات انسانی.

اما چرا کم‌بارشی در پاییز اتفاق بدتری است؟

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید:

«بارش‌های تابستانه درصد کمی از بارش‌های سالانه را تشکیل می‌دهد اما با توجه به بارش‌های محدود تابستان و تداوم کم‌بارشی در فصول پاییز، در فصل زمستان و بهار خسارت قابل توجهی به جامعه کشاورزی وارد خواهد شد.»

عباسعلی ولی، استاد مدیریت و کنترل بیابان دانشگاه کاشان نیز معتقد است، تداوم کم‌بارشی‌های پاییزی پیامدهای اجتماعی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

او می‌گوید: «فروپاشی اقتصاد محلی و فقر بیشتر روستاییان و شهرهای کوچک، یکی از آن پیامدهایی است که بر مسائل اجتماعی جامعه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

چرا که معیشت غالب روستاییان و شهرهای کوچک عمدتا به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری گره خورده است.»

مردم و به ویژه مسئولان رده‌بالای کشور باید تا دیرتر از این نشده به خود بیایند و تاثیرات اقلیمی بر جربیان‌های اجتماعی و اقتصادی را بیش از این نادیده نگیرند.

نباید اجازه داد خشکسالی با موج بیکاری و فقر و بحران، ایران زمین را گرفتار خشکسالی اجتماعی کرده و روند خداحافظی با کشاورزی و تامین آب و آذوقه در داخل کشور را آغاز کند.

پایان پیام

کد خبر : 244872 ساعت خبر : 11:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244872
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات