فیلم از رئیس جمهور پاداش نگیرید در انتقال پیام ناتوان است

فیلم از رئیس جمهور پاداش نگیرید در انتقال پیام ناتوان است

به گزارش گلونی فیلم از رئیس جمهور پاداش نگیرید به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۸ خورشیدی توقیف شد و پس از سال‌ها با حذف برخی از صحنه‌ها و فیلمبرداری دوباره و افزودن قسمت‌های تازه توانست مجوز اکران بگیرد و اکنون در پلتفرم فیلیمو در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

فیلمنامه

یکی از مدیران ارشد به صورت کاملاً اتفاقی به سفر حج می‌رود و در این سفر اتفاقاتی برایش می‌افتد که به ظاهر خوشایند نیست، اما همه این رویدادها باعث می‌شود به مفهومی از سفر دست یابد.

رضا مقصودی و محمد رحمانیان فیلمنامه از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید را نوشته‌اند.

مقصودی، فیلمنامه لیلی با من است را نیز به صورت مشترک با تبریزی نوشته بود، اثری جسورانه که برهه‌ای از جنگ عراق با ایران را در بستر کمدی به نمایش می‌گذاشت و همان سال‌ها مورد استقبال تماشاگر قرار گرفت.

از رئیس جمهور پاداش نگیرید، همان روند لیلی با من است را در برهه‌ای دیگر از تاریخ ایران را دارد که البته در متن و تولید، با ناتوانی‌های جدی رو به رو است و معنی و هدف نویسنده و کارگردان را به خوبی منتقل نمی‌کند.

این اثر در متن و کارگردانی با روی آوردن به تیپ سازی در سطح می‌ماند

تیپ‌های همسر اول، فرشه و منشی با بازی پر از نقص و انتخاب نادرست و سطحی در تیک‌های رفتاری، تماشاگر را پس می‌زند، تکیه‌رفتارهایی مانند آب دهان انداختن منشی، ظاهر همسر اول و استفاده بدون کاربرد از گویش‌های اقوام و مواردی از این قبیل به کار ضربه می‌زند.

صفا یکی دیگر از شخصیت‌های این فیلم نیز بیشتر به تیپ گرایش داشته و برخلاف بازیگر توانایش، حسن معجونی، با هدایتی نادرست، با مزه و عمیق نبوده و به انتقال محتوای متن آسیب می‌زند.

نویسنده نیز با تکرار نماد وجدان، ‌یک هدایت‌کننده مجسم و همراه، حرف و زاویه دید تازه‌ای ندارد، پسر بچه در مارمولک و پیرمرد در فیلم مورد بحث.

درواقع نویسنده از المان فیلم مارمولک نوشته پیمان قاسم‌خانی وام گرفته که نه تنها پاسخ درستی دربافت نمی‌شود که فیلم را از عمق دور می‌کند.

آنچه مارمولک را برجسته و مانا کرد، نخست فیلمنامه‌ جسورانه با زاویه دیدی تازه و کمدی به اندازه موقعیت و ساختار کلام آن، همچنین بازی خوب پرویز پرستویی بود. فضا نیز با چشم‌پوشی، قابل باور و ملموس بود.

اما از رئیس جمهور پاداش نگیرید، سطحی، غیر قابل باور و اثری نادرست است.

روی هم رفته این فیلم نمونه‌ای از یک اثر مبتزل و‌ سطحی است که توان انتقال حرف خود را ندارد.

این فیلم را از طریق نماوا یا فیلیمو تماشا کنید

نقد سایر فیلم‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 245578 ساعت خبر : 10:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245578
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات