فیلم زندگی با چشمان بسته را باید با چشمان باز دید

فیلم زندگی با چشمان بسته را باید با چشمان باز دید

به گزارش گلونی راحت‌ترین کار همیشه نگاه به ظاهر زندگی افراد و نتیجه‌گیری در مورد باطن دنیای آن‌هاست.

دنیایی که هرکس به تنهایی در حال دست و پا زدن و سر پا نگاه داشتن خود است. حال اگر این دنیا، دنیایی دخترانه باشد آن‌وقت است که دیگر عمومی‌ترین صحنه محسوب می‌شود و پای هر حرف و سخنی به آن باز شده، و قلب این حیات آماج تیر قضاوت و پیش‌داوری مردمانی می‌گردد که گمان می‌کنند خدایی کردن در زمین از وظایف ازلی آن‌هاست!

فیلم زندگی با چشمان بسته گرچه بیش از یک دهه با امروز ما فاصله دارد اما روایتی از هزاران قصه‌ای است که در دنیای به اصطلاح مدرن امروزی نیز شکل می‌گیرد و هر از چند گاهی خبر نابودی حیات انسانی، به جرم دختر بودن، از دریچه صفحات مجازی و حقیقی به بیرون درز پیدا می‌کند.

زندگی با چشمان بسته فیلمی به کارگردانی رسول صدر عاملی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان محصول سال ۱۳۸۷ است که در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته‌ است.

صدر عاملی در این اثر و بعد از تجربه فیلم‌های دختری با کفش‌های کتانی و من ترانه ۱۵ سال دارم، به معضل آن روزهای ایران، یعنی ظاهربینی جامعه سنتی توجه داشته است و در این فیلم بی‌محابا و صریح به نقد این نوع نگاه می‌پردازد.

فیلم زندگی با چشمان بسته

داستان پیرامون زندگی پرستو، دختری از خانواده‌ای مذهبی است که در یکی از محله‌های قدیمی تهران زندگی می‌کنند.

پسر این خانواده (علی) به خاطر شرایط کاری دور از خانواده به سر می‌برد و همین امر باعث تنهایی و بی‌همزبانی پرستو در خانه و همچنین زندگی کردن او برخلاف جریان سنتی خانواده و محیط می‌شود که در نهایت مهر ناپاکی از سوی خانواده و اطرافیان به حیثیت‌اش می‌خورد و خانواده را در تکاپو برای پاک کردن این لکه ننگ می‌اندازد.

با توجه به پیشرفت و تغییر در همه عرصه‌های زندگی و همچنین تمایز فاحش سبک زندگی کنونی با دهه‌های قبل، زندگی با چشمان بسته شاید در ابتدا اثری کهنه به نظر برسد به خصوص که ایرادات زیادی به فیلمنامه وارد است و قصه ابهامات زیادی برای مخاطب به جای می‌گذارد، با این وجود اما رسالت اصلی فیلم که نمایش و نقد تفکرات قدیمی جامعه سنتی است، هنوز هم که هنوزه تازه است چراکه در قرن جدید نیز انواع و اقسام نمونه‌های واقعی آن، از گوشه و کنار ایران به گوش می‌رسد.

این فیلم را می‌توانید آنلاین تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 244598 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244598
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات