یادداشتی بر قسمت دوازدهم زخم کاری

یادداشتی بر قسمت دوازدهم زخم کاری

توجه؛ خطر لو رفتن داستان به شدت وجود دارد!

مخاطب در قسمت دوازدهم سریال نمایش خانگی زخم کاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان با یک شوک در داستان رو به رو می‌شود.

آشکار شدن رازی از سوی سمیرا، همسر کنونی مالک و همسر سابق و موقت (صیغه‌ای) حاج عمو که میثم، مائده، مادر مائده و منصوره را در سکوتی سنگین فرو می‌برد.

فیلمنامه

بیننده امروز تشنه داستان و مهم‌تر از آن، روایت درست و پر کشش است. ایشان می‌خواهد تا قسمت بعد، ناخواسته لحظه شماری کرده و نفسش از این تعلیق بند آید. مخاطب این عذاب خود خواسته را می‌پسندد.

یکی از دلایل کشش تماشاگر به سریال‌های ترکی و البته در مقاطعی آمریکای جنوبی – که نگارنده بر این باور است که بیشتر با نیت فروش به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای آنسوی آب تولید می‌شود – وجود چنین تعلیق‌های هر چند کاذب و سست است.

البته که عوامل دیگری نیز در کشش کاذب چنین مجموعه‌های آن‌ور آبی وجود دارد که نگارنده قصد آسیب‌شناسی ندارد، اما مهمترین آن داده‌هایی است که با فرهنگ عرف و دینی مخاطب وطنی تازگی داشته و در مجموعه‌های داخلی نمی‌بیند.

یک متن خوب، می‌تواند ساده‌ترین رویداد‌ها را با تعلیقی منطقی روایت کند. به گونه‌ای که تماشاگر در هر قسمت با روابط و یافته‌های تازه آشنا یا به بیانی بهتر؛ چشمانش از تعجب درشت شود.

گره افکنی رفتاری سهل و ممتنع است. نویسنده اگر گره‌ای را بوجود می‌آورد، می‌باید توان گشایش آن نیز داشته باشد. گره هر چه سفت و سخت‌تر باشد، خلاقیت بیشتر برای گشایش از فیلمنامه‌نویس می‌طلبد.

آنچه که در قسمت دوازدهم زخم کاری مشاهده شد، نه گره مطلق است و نه گشایش.

البته که هر چه هست، نوید ادامه پر کشش‌تری را می‌دهد.

کوتاه درباره بازیگری

جدای از بازی جواد عزتی در نقش مالک که در یادداشت‌های پیشین اشاره شد، مرتضی امینی تبار در نقش میثم نسبت به قسمت‌های قبل و البته در قیاس با توانایی خودش، رشد خوبی کرده است، پیشرفتی که در بازی سارا حاتمی در نقش مائده مشاهده نمی‌شود و نگارنده معتقد است که ایشان مناسب این نقش نبوده و ناتوان ظاهر می‌شود.

قسمت دوازدهم زخم کاری را از فیلیمو تماشا کنید

نقد سایر قسمت‌های سریال زخم کاری را در این لینک بخوانید

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 242037 ساعت خبر : 11:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=242037
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات