معرفی ۵ کتاب که خواندن آنها حال شما را بهتر خواهد کرد

معرفی ۵ کتاب که خواندن آنها حال شما را بهتر خواهد کرد

اگر اهل خواندن کتاب باشید احتمالا برای شما نیز پیش آمده که قادر نیستید با برخی از کتاب‌ها ارتباط برقرار کنید، حتی اگر توصیه زیادی به خواندن آنها شده و یا در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا قرار گرفته‌ باشند.

جدا از این نوع کتاب‌ها، برخی از کتاب‌ها حال آدمی را همیشه خوب می‌کنند، گاهی حس شور و نشاط می‌بخشند و گاه جهان‌بینی اصیل را یادآور می‌شوند. در این نوشتار سعی داریم از دسته دوم کتاب‌ها صحبت کنیم؛ انواعی که خواندن‌شان حال‌تان را بهتر می‌کند و برای اینکه به انواع سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها احترام بگذاریم از حوزه‌های مختلفی آنها را انتخاب کرده‌ایم.

کتاب‌های‌ شعر

  • شاهنامه فرودسی

فردوسی یکی از شاعران بزرگ ایرانی که در قرن چهارم هجری می‌زیست، ۳۰ سال از عمر گران‌بهایش را صرف سرودن اشعار شاهنامه کرد و به قول خودش «بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده کردم بدین پارسی».

اشعار او تاثیر زیادی بر ادبیات و فرهنگ ایرانی داشته است، چرا که در طول این دوره تلاش کرد داستان‌های کهن ایرانی که بسیاری از آنها مربوط به دوران ساسانی بودند را در قالب شعر و به صورت داستان‌های اسطوره‌ای، قهرمانی و تاریخی بازآفرینی کند.

از شعرهای معروف او می‌توان به داستان رستم و سهراب، فریدون و ضحاک‌ و سیاوش اشاره کرد. اشعار او در قالب مثنوی و به شکل حماسی سروده شده‌اند و برای سالیان سال به صورت نقالی در قهوه‌خانه‌ها نقل می‌شده است.

اگر اهل خواندن اشعار حماسی هستید، کتاب شاهنامه فردوسی، انتخاب بسیار خوبی است، به طوری که داستان‌های قدیمی و اسطوره‌ای ایران را در قالب شعر حماسی خواهید آموخت. در حال حاضر شاهنامه فردوسی به شکل کتاب‌های الکترونیکی و رقعی قابل استفاده هستند و حتی به شکل PDF قابل دانلود هستند.

  • مثنوی معنوی

اولین درس کتاب ادبیات فارسی یکی از سال‌های دبیرستان به شعر بسیار زیبایی از مولانا اختصاص دارد:

«بشنو از نی چون حکایت می‌کند، از جدایی‌ها شکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند، در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند»

این اشعار اولین ابیات از مثنوی معنوی با ۲۶۰۰۰ بیت است که در شش دفتر سروده شده است و مضمون اصلی آن، مفاهیم عارفانه و عاشقانه است. مولانا شاعر این کتاب، یکی از شاعران شناخته شده در تمام دنیاست که اشعار او به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. او مفاهیم عارفانه خود را با تمثیل‌هایی چون زبان پیامبران، حیوانات، پادشاهان و بردگان آورده است و در برخی از مصرع‌ها و ابیات، صراحتا از آیه‌های قران استفاده کرده است.

اگر مایلید با اشعار عرفانی درجه یکی مانند وحدت وجود و نحوه نگاه مولانا به وضعیت انسان در این کره خاکی آشنا شوید که با سخنوری هرچه تمام‌تر و با آهنگ موزون سروده شده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم خرید و خواندن کتاب مثنوی معنوی را در لیست کارهای‌تان قرار دهید. حتی می‌توانید برای شروع PDF بخش‌هایی از آن را دانلود کنید و پس از آشنایی با شعرها و مضامین آن، اقدام به تهیه کتاب اصلی کنید.

کتاب‌های روانشناسی

معرفی ۵ کتاب، کتاب روانشناسی
معرفی ۵ کتاب، کتاب روانشناسی

کتاب‌های روانشناسی بسیار متنوع هستند، اما احتمالا یکی از گزینه‌های انتخابی بسیاری از افراد است، به ویژه زمانی که به دنبال حال خوب و چراغ راهنما هستند. در ادامه یک مورد از این کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم.

کتاب روانشناسی اگزیستانسیال

این کتاب را روانشناس معروف آمریکایی که به نام اروین د. یالون نگاشته است؛ از آن روانشناسان بسیار کاردرست که هم‌اکنون که این متن را می‌نویسیم در قید حیات است. او یکی از افراد پیشرو در زمینه روانشناسی وجودی است و کتاب‌های بسیاری از او در ایران و عمدتا با ترجمه دکتر سپیده حبیب منتشر شده است.

برخی دیگر از کتاب‌های او، «دروغ‌گویی روی مبل»، «وقتی نیچه گریست» و «مامان و معنای زندگی» است که همگی ارزش خواندن بارها و بارها را دارند، چرا که در همه آنها تلاش می‌شود با بینش روانشناختی و سخنان بزرگان فلسفه و ادبیات، به سوالات اساسی انسان، در قالب داستان پاسخ داده شود.

کتاب روانشناسی اگزیستانسیال او، برای روان‌ درمان‌گران نوشته شده است، اما خواننده عمومی نیز می‌تواند از آن بهره کافی را ببرد. یالوم در این کتاب می‌کوشد مهم‌ترین دلواپسی‌های غایی هر انسان را (مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی) به خوبی مورد بررسی قرار دهد و راهکارهای زندگی اصیل را با آوردن نمونه‌های مختلف بیان کند. اگر به دنبال یافتن معنایی در زندگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را از دست ندهید.

کتاب‌های طنز

معرفی ۵ کتاب؛ دایی جان ناپلئون
معرفی ۵ کتاب؛ دایی جان ناپلئون

اگر مایلید در حین خواندن کتاب، لبخند بر لبان‌تان بنشیند، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های طنز مطالعه کنید، گرچه بسیاری از کتاب‌های طنز بیشتر سعی می‌کنند مشکلات جامعه و دنیا را در قالب طنز بیان کنند، اما همچنان خواندن آنها خالی از لطف نیست. با وجود اینکه این نوع کتاب‌ها در این لیست بیشتر معرفی شده‌اند، ما یکی از این کتاب‌ها را در ادامه بیشتر معرفی کرده‌ایم:

  • کتاب دایی جان ناپلئون

ایرج پزشکزاد، در این کتاب، یکی از جالب‌ترین داستان‌های معاصر طنز فارسی را خلق کرده است. مضمون اصلی کتاب داستان یک عشق ناکام و ماجراهای خانوادگی است که در قالب داستان اصلی سپری می‌شود. این کتاب به هشت زبان دنیا ترجمه شده و به گفته خود نویسنده درون‌مایه اصلی آن، تقابل طبقه قدیمی و الگوهای ملی جامعه با جوانان تحصیلکرده است.

هر کدام از شخصیت‌های اصلی داستان به خوبی شخصیت‌پردازی و روانشناسی شده‌اند و همین موضوع ممکن است شما را به این فکر وادارد که این داستان واقعی است، اما نویسنده این کتاب و شخصیت‌های آن را زاده تخیل می‌داند. همچنین فیلم‌نامه سریال دایی جان ناپلئون هم از روی همین کتاب نوشته شد و یکی از سریال‌های محبوب دهه ۵۰ تا ۶۰ بود.

در این لیست کوتاه، تنها به موارد اندکی از کتاب‌هایی اشاره کردیم که برای تغییر حال و روحیه مناسب هستند، اما این موضوع را فراموش نکنید که استانداردی برای کتاب حال خوب کن وجود ندارد، به طور حتم سلیقه‌های مختلف، کتاب‌های مختلفی را می‌پسندند و حتی ممکن است کتابی که تا به امروز برای شما جذاب و دوست‌داشتنی بوده است، دیگر چندان خوشایند نباشد.

پایان پیام

آگهی در گلونی

کد خبر : 242710 ساعت خبر : 7:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=242710
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات