منطقه حفاظت شده جهان نما در آتش

منطقه حفاظت شده جهان نما در آتش

وزش باد آتش سوزی جهان نما را گسترده تر کرد

به گزارش گلونی مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: آتش سوزی بعدازظهر پنجشنبه در منطقه مغزی جهان نما تا ساعت یک بامداد آتش کنترل شد، اما وزش باد در دو نقطه آتش را گسترده‌تر کرد.

آتش تاج درختان را درگیر کرده است و این هم امر عملیات اطفا را سخت می‌کند.

منطقه حفاظت شده جهان‌ نما در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در استان گلستان واقع است.

منطقه حفاظت شده جهان نما در آتش

این منطقه با مساحت حدود ۳۸ هزار هکتار، پس از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده این استان به‌شمار می‌رود و از سال ۱۳۵۲ زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته‌ است.

منطقه حفاظت شده جهان نما در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۳۰۸۶ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این منطقه در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان (روستای زیارت) و ۱۷ کیلومتری جنوب شهر کردکوی قرار داد. شرقی‌ترین منطقه آن نزدیک روستای رباط سفید و غربی ترین منطقه آن درازنو و رادکان است.

جهان نما سالم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های میان‌بند (جنگل‌های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد.

به همین دلیل از هنگام انقراض ببر مازندران در دهه ۱۳۳۰ مطالعات زیادی در این منطقه در مورد احتمال حضور این حیوان در آن انجام شده‌است چراکه از نظر کارشناسان محیط‌زیست شمال کشور، اینجا تنها منطقه ایران است که شاید زیستگاهی قابل سکونت برای ببر محسوب بشود.

جنگل‌های جهان نما از نوع جنگل‌های هیرکانی است، که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به‌شمار می‌رود. در مجموع ۶۰۷ گونه گیاه آوندی در این منطقه شناسایی شده‌است.

نام این منطقه از دهکده ییلاقی گرفته شده که در حاشیه آن قرار دارد. وجود دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.

برج ۳۵متری رادکان معروف به «میل رادکان» درحاشیه این منطقه واقع است. گفته می‌شود که این برج مدفن یکی از اسپهبدان باوندیان طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی است. آبشار زیارت از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که در حدود پنج کیلومتری روستای زیارت و در شمال شرقی این منطقه قرار گرفته‌است.

راه‌های دسترسی به جنگل یکی از سمت کردکوی و دیگری از سمت دامغان است.

نماشای گلونی را دنبال کنید

پایان ییام

کد خبر : 243599 ساعت خبر : 3:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243599
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات