نقش نیروهای خارجی در کودتای ۲۸ مرداد

نقش نیروهای خارجی در کودتای ۲۸ مرداد

به گزارش گلونی نشست تخصصی با موضوع «بازشناخت رخداد ۲۸ مرداد» توسط کانون ایرانشهر با همکاری گروه رشن، موسسه گلونی و اتحادیه انجمن‌‌های علمی دانشجویی تاریخ برگزار شد.

دکتر محمدمحمود هاشمی، مدرس گروه تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران، یکی از سخنرانان این نشست بودند که درباره نقش نیروهای خارجی در کودتای ۲۸ مرداد به سخنرانی پرداختند.

ایشان با تاکید بر نقش دولت‌‌های خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، به بررسی ویژه منافع دولت‌‌های مذکور در ایران و منطقه پرداخته و با بررسی سابقه روابط ایران و این دولت‌‌ها، سعی در تبیین فراز و فرودهای سیاسی منتهی به کودتای ۲۸ مرداد برپایه شواهد مربوط به سیاست خارجی و منافع دول خارجی داشتند.

نقش نیروهای خارجی در کودتای ۲۸ مرداد

 نماشای گلونی را دنبال کنید

به عقیده ایشان، کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس‌آی‌اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، با هدف برکناری محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد.

کودتای ۲۸ مرداد از بحث برانگیزترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران به‌ شمار می‌رود و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.

در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰، یعنی دهه نخست پادشاهی محمدرضا پهلوی، نخست‌وزیر حدود پانزده بار عوض شد. افرادی چون احمد قوام (قوام‌السلطنه)، علی سهیلی، محمد ساعد مراغه‌ای، ابراهیم حکیمی و عبدالحسین هژیر در این دوران به مقام نخست‌وزیری رسیدند.

در سال ۱۳۲۸، جبهه ملی ایران با ائتلاف طیف گسترده‌ای از نیروهای سیاسی که شاید تنها در نگاه ملی‌گرایانه خویش مشترک بودند، تأسیس شد. پایه اصلی این جبهه محمد مصدق بود.

رویارویی مصدق با بریتانیا در آغاز دهه ۳۰ خورشیدی موضوع تازه‌ای نبود. در سال ۱۳۰۲، در دوره تصدی وزارت امور خارجه ایران در کابینه حسن پیرنیا نیز، مصدق با آنچه بریتانیا منافع خود در ایران می‌دانست، به مخالفت پرداخته بود.

همچنین بررسی نقش عوامل خارجی و نیروهای وابسته داخلی به این عوامل از دیگر محورهای اصلی صحبت‌‌های دکتر محمد محمود هاشمی درباره نقش دولت‌‌های خارجی و سیاست‌‌های آن‌‌ها در ایران بود که به تفصیل در ویدیو نشست قابل مشاهده است.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 245863 ساعت خبر : 10:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245863
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات