نبودن پدیده ای به اسم جشنواره ویژگی عالی سریال سازی است

نبودن پدیده ای به اسم جشنواره ویژگی عالی سریال سازی است

محمدحسین مهدویان، کارگردان سریال زخم کاری، در گفتگویی مفصل با مهدی یزدانی‌خرم، به ابعاد مختلف سریال زخم کاری و ویژگی عالی سریال‌سازی پرداخت که از این لینک قابل مطالعه است.

به گزارش گلونی گرچه همیشه خلاقیت و نوآوری است که می‌تواند یک اثر هنری را متمایز و درخشان نماید اما گاهی یک اقتباس ماهرانه از یک شاهکار نیز می‌تواند رد ماندگاری را از آن اثر در ذهن مخاطبین ایجاد کند.

«زخم کاری» از همان اقتباس‌های ماهرانه‌ است. مجموعه‌ای نوآور و ملتهب با داستانی پرفراز و نشیب که تنها با یک اقتباس ساده اما حرفه‌ای، تبدیل به پرمخاطب‌ترین سریال شبکه‌ تلویزیونی فیلمیو در این چند سال اخیر گردید.

به طور کلی اخذ کردن و گرفتن محتوا از یک اثر دیگر همراه با تلخیص و تصرف، اقتباس نامیده می‌شود. البته این تعریف هیچگاه به معنی کپی کردن از محتوای اصلی نیست، بلکه تنها رگه‌هایی از اثر اولیه حفظ می‌شود و خالق اثر سایر جزئیات و اتفاقات و شخصیت‌ها را با خلاقیت خود بازآفرینی می‌کند.

این گفتگو را به صورت ویدئویی ببینید

زخم کاری را در فیلیمو تماشا کنید

اگر گفته می‌شود که زخم کاری اقتباسی ماهرانه است، منظور همان است که «محمد حسین مهدویان» به خوبی توانسته است از رمان «بیست زخم کاری» اثر «محمود حسینی‌زاد» که آن نیز اقتباسی ماهرانه از اثر جاودان «مکبث» است، سریال زخم کاری را بیافریند. به طوری که تمام جریانات داستان برای مخاطب ایرانی آشنا و قابل درک باشد.

زخم کاری در کنار داستان قوی و مهیج‌اش، با حواشی متعددی از جمله سانسورهایی که حتا صدای مهدویان را نیز درآورد روبه‌رو شد گرچه بسیاری دلیل این اعتراض‌ها از جانب کارگردان را موجه نمی‌دانستند.

همچنین بسیاری از منتقدان بر این باورند که وزن بازی برخی از بازیگران نه تنها قوی نیست بلکه در مواری بسیار ضعیف است. به عنوان مثال با وجود آنکه بازی زوج «مالک و سمیرا» بی‌نقص و عالی دیده شده است اما بازی زوج « مائده و میثم» نکات چالش برانگیزی دارد.

اگرچه تمام این نقدها و نکات و سانسورها در بخش حرفه‌ای فیلمسازی قابل توجه است اما از منظری دیگری و در جریان شیوع بیماری کرونا و رکود و تعطیلی سینما، زخم کاری در میان مخاطبین ایرانی خوش درخشید و پرمخاطب‌ترین سریال در طی سال‌های اخیر نام گرفت.

نقد این سریال را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: بهاره حاصلیان

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 245406 ساعت خبر : 11:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245406
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات