طالبان: استادان مرد از پشت پرده به زنان درس بدهند

طالبان سیاست‌های آموزشی تازه در افغانستان را اعلام کرد

طالبان: استادان مرد از پشت پرده به زنان درس بدهند

به گزارش گلونی وزارت آموزش عالی طالبان سیاست‌های آموزشی تازه در افغانستان را اعلام کرد.

وزیر آموزش امارت اسلامی طالبان، از حذف برخی درس‌ها در دانشگاه‌های افغانستان که به گفته او در تضاد با اسلام قرار دارند نیز، خبر داد.

عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان در جمع خبرنگاران گفت: «هر مضمونی در دروس دانشگاه‌ها که در تضاد با شریعت اسلامی باشد، حذف خواهند شد.»

طالبان در تغییر دادن چهره آموزش در این کشور به همین مقدار بسنده نکرده و از سرگیری تحصیل در این کشور را منوط به تغییرات عمده برای ایجاد محیط و برنامه درسی قابل قبول گفتمان طالبانی کرده است.

حقانی اعلام تاریخ دقیق شروع بازگشایی دانشگاه‌های دولتی را زمان نهایی شدن اعمال تغییرات در نظام آموزشی دانسته و وعده داد که آماده‌سازی‌ها برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها کمتر از یک هفته دیگر انجام خواهد گرفت.

وضعیت مبهم این روزها بسیاری از دانشجویان افغان را نسبت به ادامه تحصیل نگران کرده است.

همچنین گروهی از دانشجویان افغان از اینکه استادان و دانشجویان علاقه‌ای برای حضور در کلاس‌های درس ندارند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

استادان مرد از پشت پرده به زنان درس بدهند

سیاست‌های آموزشی طالبان هرچه باشد با آنچه شهروندان افغان دست کم در بیست سال  گذشته تجربه کرده‌اند، متفاوت خواهد بود.

برخی دانشگاه‌های خصوصی در حالی در هفته گذشته با رعایت اصل تفکیک جنسیتی بازگشایی شده‌اند که وزیر آموزش عالی طالبان روز یکشنبه گفت که دختران می‌توانند در دانشگاه‌ها با شرط حضور در کلاس‌های غیرمختلط و داشتن حجاب اسلامی تا بالاترین سطح ادامه تحصیل دهند.

حقانی ترجیح طالبان را این دانسته که استادان زن به دانشجویان دختر درس بدهند، ولی اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد، استادان مرد می‌توانند به دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند از «پشت پرده» درس بدهند.

عکس‌های تفکیک شدن کلاس‌های درس که پیش از این منتشر شده بود نیز بخشی از این تغییرات است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو نیز در بیانیه‌ای سیاست‌های طالبان برای اداره مراکز آموزشی را به عنوان «ضربه بزرگی به مشارکت زنان در آموزش عالی و آموزش دختران» یاد کرد.

باید منتظر ماند و دید که با بازگشایی مجدد کلاس‌های درس به شکل رسمی زیر نظر امارت اسلامی طالبان، چه تغییرات دیگری در امکان حضور زنان به عنوان استاد و دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی، شکل برگزاری کلاس‌ها، عناوین و محتوای دروس و برنامه‌های آموزشی دانشگاه های افغانستان مشاهده خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 245118 ساعت خبر : 11:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245118
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات