وبینار ایمن و سالم با تحرک پایدار به مناسبت روز بدون خودرو

ایمن و سالم با تحرک پایدار به مناسبت روز بدون خودرو

به گزارش گلونی سیزدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه حل به همت گروه مردمی قرار سبز، با حمایت بیش از ۵۰ تشکل مردم نهاد در سراسر کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده با موضوع «ایمن و سالم با تحرک پایدار» به مناسبت روز جهانی بدون خودرو برگزار شد.

در ابتدای وبینار حسن اجتماعی کارشناس محیط زیست و فعال رسانه و مدیر گروه مردمی و موفق قرار سبز، ضمن تبریک روز جهانی خودرو و اهمیت آن با حناچی شهردار سابق تهران به گپ و گفت‌وگو حول محور این روز جهانی پرداخت.

پیروز حناچی رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تهران ضمن انتقاد به مسئولان شورای جدید که حرکت به سمت حمل و نقل پاک را مسئله‌ای کوچک می‌دانند، آمار تکان دهنده‌ای از شرایط جوی تهران در چند سال اخیر داد:

-۷ هزار نفر فوتی ایست قلبی ناشی از ذرات pm2.5

-افزایش فوتی‌ها در روزهای آلوده

-با وجود روش‌های سختگیرانه تر در شاخص‌ها متاسفانه باز هم می‌بینیم در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچ روز کاملا پاکی نداشتیم.

-افزایش چشم‌گیری غلظت so2 و ارتباط مستقیم آن با سوخت‌های فسیلی، قابل مقایسه با بقیه آلاینده‌ها نیست و همچنین بوی نامطلوب ناشی از آن.

-روزهای آلوده ۱۲٪ بیشتر شده‌اند نسبت به سال‌های قبل.

-ثبت دو دوره ۶ روزی متوالی با شرایط ناسالم.

حناچی راه حل این معضلات را مشارکت مردم و اجتماعی دیدن مسئله دانست، زیرا به مراتب کم هزینه‌تر و پر بازده‌تر است.

حناچی همچنین اضافه کرد: «این بحران با کنترل آلاینده‌ها،استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی و توسعه حمل‌ونقل عمومی و همچنین ترک خودرو شخصی و توسعه مسیرهای پیاده رو و دوچرخه‌سواری دانست.»

همچنین عنوان کرد: «اگر مسأله خواست مردم شود،کسی نمی‌تواند با آن مقابله کند.»

وی افزایش ۵ برابری مسیرهای دوچرخه را یکی از دستاوردهای دوران مسئولیت خود دانست و گفت با برنامه‌ریزی می‌توانیم از ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری به ۱۵۰۰ کیلومتر برسیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ دستگاه در کشور مسئول کنترل آلودگی هوا هستند خواست با هماهنگی و برنامه‌ریزی می‌توان بحران را حل کنیم.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در پایان این گفت‌وگو حناچی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه آیا سیاست‌های شهرسازی و کنترل ترافیک یکسان است پاسخ داد: «مسئله‌ای نیست که به آن تک بعدی نگاه شود و نیاز هست دپارتمان‌های مشترکی به وجود آید و همچنین از تلاش‌ها و فعالیت‌های آقای کرمانشاهی در این زمینه تشکر کرد.»

پس از آن محمد درویش فعال محیط زیست و رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو، لزوم حرکت اجتماعی و مردمی از خودرو محوری به سمت انسان محوری را نیازمند استمرار، صبوری و پیگیری‌های بسیار دانست.

درویش ضمن انتقاد از گروهی که با عدم مشارکت در این طرح‌ها سعی می‌کنند دستاوردهای گذشته را ازبین ببرند، برای تغییر مبلمان شهری باید از ابزارهای حقوقی و قانونی استفاده بکنیم.

همچنین افزود :«راه کاهش هدر رفت وقت شهروندان گسترش بزرگراه‌ها نیست و راه حل آن ترک خودرو شخصی است.»

همچنین تاکید کرد: «آموزش و فرهنگ‌سازی باید از مدارس و کودکان شروع شود و رسانه رسمی کشور هم باید نقش پر رنگ‌تر و فعال و مطالب‌گری داشته باشد.»

وی در ادامه توضیح داد: «در کرسی یونسکو با ایجاد تفکر بین رشته‌ای و کاهش اختلافات و افزایش همدلی‌ها به دنبال حل معضلات اجتماعی هستیم.»

درویش در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در مورد ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان گفت: «این تابوها دیگر شکسته شده و سخنگو دولت به صراحت بیان کرده است دوچرخه‌سواری بانوان هیچ ممنوعیتی ندارد و مسأله در مورد حجاب بانوان است که اگر مطابق قانون کشور باشد ممنوعیتی نخواهد داشت.»

پس از آن با دعوت از یک مهمان ویژه و گزارش از دو طرح ارزشمند نوچرخه و اطفا حریق سبز که با مشارکت محمد درویش و حسن اجتماعی انجام شده بود به غنای بحث افزود شد.

آذری بیان کرد: «در طرح دوچرخه بیش از ۶۰۰ دوچرخه به علاقه‌مندانی که در سیل و زلزله دوچرخه‌های خودشان را از دست داده بودند توسط کمپین مردمی چند هزارنفری اهدا شد.»

همچنین اضافه کرد: «در طرح اطفای حریق بیش از ۳۰ دستگاه دوچرخه به صورت کامل برای امر تجهیز شدند.»

در قسمت انتهایی وبینار کوروش بختیاری بنیانگذار کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو گفت این کمپین امروز وارد ششمین سال فعالیت خود شده است و از فعالین و دلسوزان خواست با مطالعه شهرها کمک کنیم معضلات شهری را یکی پس از دیگری حل کنیم.

همچنین به جای خالی مطالبات مردمی در پیاده‌روها را عنوان کرد و افزود با تلاش‌های که در چندسال اخیر انجام شده، اکنون این مطالبات برای دوچرخه‌سواری پررنگ شده و حال نیازمند پیاده‌روها هستیم.

این وبینار بعد از حدود ۲ ساعت پایان یافت.

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

گزارشگر: الهه صدر بلوریان

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246464 ساعت خبر : 12:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246464
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات