تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟

تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟

ابزار دقیق از جمله تجهیزات صنعتی پرکاربرد و دارای ظرافت است که با هدف کنترل و اندازه‌گیری یکی از عوامل دما، فشار، حجم غیره طراحی و تولید می‌گردد. با استفاده از ابزار دقیق در یک سیستم می‌توان پارامترهای حیاتی و موثر مانند فلو، سطح مایعات، فشار و دما را اندازه‌گیری، ثبت و کنترل کنیم. در بسیاری از فرآیندهای صنعتی هر یک از این پارامترها در مراحل مختلف عملیاتی باید میزان مشخصی داشته باشند در غیر این صورت عملکرد سیستم دچار مشکل می‌گردد بنابراین به ابزاری نیاز است تا لحظه به لحظه این پارامترها را مانیتور کرده و در صورت نیاز پیام هشدار داده و شرایط بحرانی را اعلام نماید.

انواع ابزار دقیق در تجهیزات صنعتی

ابزار دقیق را می‌توان به بر اساس نوع عملکر و بر اساس نوع نمایش اطلاعات به دو دسته تقسیم کرد. در دسته‌بندی اول، عملکرد ابزار دقیق مورد توجه است و اینکه چه پارامتری را اندازه‌گیری و کنترل می‌کند. به این دسته کنترلر نیز می‌گویند اما دسته‌بندی دوم نوع ساختار ابزار دقیق برای نمایش اطلاعات مورد نظر است. در یک ابزار دقیق به بخشی که مسئولیت انتقال اطلاعات به صورت سیگنال های استاندارد را بر عهده دارد منتقل کننده یا ترانسمیتر و به بخشی که نتایج را نشان می دهد نمایشگر یا اندیکیتور می‌گویند.

یکی دیگر از معیارهای دسته بندی ابزار دقیق بر اساس نوع پارامتر اندازه‌گیری شده است. برای مثال ابزار دقیقی که برای اندازه گیری و کنترل فشار استفاده می‌شود فلومتر یا کنترل فلو نام دارد و به ابزاری که برای اندازه‌گیری و کنترل دما استفاده می‌شود ترمومتر یا ترانسمیتر دما می‌گویند. ابزارهای مختلف دیگری برای سنجش جریان انواع سیالات، سنجش سطح، رطوبت سنج و بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد.

فلوسوئیچ چیست؟

فلوسوئیچ از جمله ابزار سنجش دقیق است که به آن سوئیچ جریان نیز می‌گویند. از این ابزار دقیق برای مانیتور و کنترل جریان بخار یا هوا و مایعات در تاسیسات صنعتی استفاده می‌شود. فلوسوئیچ از طریق ارسال سیگنال به دستگاهی دیگر می‌تواند روند خاموش و روشن شدن دستگاه بر اساس میزان فشار را کنترل کند. فلوسوئیچ از جمله ابزار صنعتی پرکاربرد است که معمولا در طراحی پمپ‌ها و خنک کننده برای اندازه‌گیری و کنترل جریان استفاده می‌شود. در اینجا منظور از جریان، حرکت جسمی سیالات و گازها در شبکه یک سیستم صنعتی است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فلوسوئیچ به صفحه فلوسوییچ چیلر، تیغه ای و خطی بروید.

انواع فلوسوئیچ

سوئیچ‌های جریان را می‌توان به دو دسته سوئیچ جریان مایع و سوئیچ جریان هوا تقسیم کرد. همچنین فلوسوئیچ مایع از نظر ساختمان و نوع کارکرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. انواع فلو سوئیچ مایع عبارت است از فلوسوئیچ پره ای، دیسکی، پیستونی و خطی.

فلوسوئیچ هوا

این نوع فلو سوئیچ را می‌توان کاربردی ترین نوع سوئیچ جریان دانست که قیمت کمتری نسبت به سایر انواع ان دارد. از فلوسوئیچ هوا برای اندازه‌گیری و کنترل تغییر سرعت و میزان گاز و هوا در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.

فلوسوئیچ مایع

از این نوع سوئیچ جریان معمولا برای کنترل شروع و توقف فعالیت تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.  در این حالت در صورتی که جریان برق در دستگاه قطع شود فلوسوئیچ مایع از این تغییر مطلع شده و آن را به شکل هشدار خطر به اوپراتور دستگاه اعلام می‌کند.

تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟
تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار از جمله ابزار دقیق در تجهیزات صنعتی است که با هدف اندازه گیری و کنترل فشار در سیستم به کار گرفته می‌شود. در فرآیندهای صنعتی از پرشر سوئیچ برای برقراری ایمنی و کنترل عملکرد دستگاه استفاده می‌شود.

تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟
تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟

خرید پرشر سوئیچ از ابزار سنجش آریا

انواع پرشر سوئیچ

سوئیچ فشار را می‌توان بر اساس مکانیسم عملکردی به انواع مختلقی تقسیم کرد. از جمله شاخص‌های اصلی برای دسته بندی این ابزار، نحوه تشخیص میزان فشار و تبدیل آن برای تشخیص تغییرات فشار است. بر این اساس ۵ نوع پرشر سوئیچ وجود دارد که لازم است بر اساس نوع نیاز خود از آنها استفاده کنیم.

پرشر سوئیچ پیستونی

پرشر سوئیچ بردونی

پرشر سوئیچ کپسولی

پرشر سوئیچ دیافراگمی

پرشر سوئیچ بیلوز دار

همچنین سوئیچ های فشار بر اساس نوع استفاده‌ای که از آنها می‌شود و قسمتی که از دستگاه صنعتی که در آن نصب می گردند به ۴ نوع پرشر سوئیچ هوا، گاز، آب و بخار تقسیم می‌شوند.

گیج دما چیست؟

گیج دما یکی از ساده‌ترین ابزار دقیق است که در تجهیزات صنعتی با هدف اندازه گیری دما و کنترل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیج دما که با عنوان دماسنج یا ترمومتر آنالوگ و عقربه ای نیز شناخته می‌شود دارای انواع لیزری، دیجیتالی و جیوه‌ای است. در نوع جیوه ای یا الکلی میزان دما بر اساس تغییر حجم ماده درون دماسنج تخمین زده می‌شود اما در نوع دیجیتالی آن از یک سیستم مبدل گرما به الکتریسیته برای اندازه‌گیری دما بهره می‌برند. در نوع دیجیتالی گیج دما یک ماد نیمه رسانا وجود دارد که تغییرات دما موجب تغییر مقاوت در ان شده و این تغییر مقاومت تغییر در میزان جریان عبوری را  نمایش می‌دهد در ادامه با پیروی از قانون اهم و سایر قوانین فیزیک، میزان دما اندازه‌گیری شده و به صورت اعدا دیجیتالی در صفحه نمایشگر ترمومتر نمایش داده می‌شود.

تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟
تجهیزات صنعتی ابزار دقیق چیست؟

ترمومتر یا گیج دما دارای انواع ساده و پیچیده در سایزهای مختلف است که برای مصارف خانگی، صنعتی و پالایشگاهی کاربرد دارد. از پرکاربرد ترین انواع گیج دما می‌توان به تمپرچر ترانسمیتر و تمپرچر سوئیچ اشاره نمود.

شرکت ابزار سنجش آریا

فروشگاه ابزار دقیق ابزار سنجش آریا از شناخته‌شده‌ترین مراکز فروش محصولات ابزار دقیق است که انواع ابزار دقیق برندهای مختلف داخلی و خارجی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان خرده و عمده قرار می‌دهد. شرکت ابزار سنجش آریا دارای بیش از بیست سال سابقه در حوزه فروش ابزار دقیق تجهیزات صنعتی بوده و امروز این امکان را فراهم نموده است تا در هر کجای ایران که باشید بتوانید ابزار دقیق خود را تهیه نمایید. با استفاده از خدمات فروش اینترنتی شرکت ابزار سنجش آریا می‌توانید در سرتاسر ایران  ابزار دقیق مورد نظر خود را با کیفیت اورجینال خریداری کرده و سفارش خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

ابزار سنجش آریا فروشگاهی معتبر برای خرید انواع ابزار دقیق از جمله ترانسمیتر فشار، گیج دما، فلومتر، فلو سوئیچ و پرشر سوئیچ، انواع ترنسمیتر دما، سطح و رطوبت و بسیاری دیگر است. در ادامه به معرفی تعدادی از باکیفیت ترین و پرفروش ترین محصولات شرکت ابزار دقیق ابزار سنجش آریا می‌پردازیم.

آگهی در گلونی

کد خبر : 248589 ساعت خبر : 4:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=248589
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات